فرارو- اخیرا اکران فیلم سینمایی قسطنطنیه در سینماهای کشور آغاز شده است. به گزارش فرارو، این فیلم به کارگردانی کریم امینی و با بازی پژمان جمشیدی، بیژن بنفشه خواه و بازیگران ترک ساخته شده و بر خلاف ادعای متفاوت بودن در تیزرها، برای مخاطب تماشایی نیست و فقط یک داستان تکراری را نمایش می دهد. قصه این فیلم درباره مردی بیمار که برای معالجه راهی ترکیه می شود اما اتفاقاتی در آنجا رخ می دهد که همه چیز تغییر می کند. وقتی حرف از نمایش جامعه ایرانی در سینما می شود، مردسالاری از مفاهیمی که نقش مهمی در داستان ها دارد. برخی از فیلم ها تصویری ضد زن ارائه می دهند و برخی دیگر تلاش می کنند تا به مسائل و مشکلات بپردازند. با این حال برخی از آثار نیز وجود دارند که تصویری زشت و تحقیرآمیز از مردان نشان می دهند. نمایشی که مردان ایرانی را به خصوص در خارج از کشور، افرادی هوسباز و بی اراده در برابر زنان خارجی به تصویر می کشد. این تصویر ضد زن و ضد مرد در سال های اخیر در سینمای کمدی به وفور نشان داده شده و کلمه ای جز تحقیر به ذهن نمی رسد. تکراری فرمولی نخ نما در قالبی جنسیت زده  قسطنطنیه از همان فرمولی بهره برده که مخاطب در آثاری مانند فسیل و مرد عینکی دیده، ترکیبی از بازیگران ثابت با داستانی پر از دیالوگ های جنسی که چیز جدیدی ارائه نمی دهد. فرمولی که در فیلم اول باعث جذب مخاطب شد اما تکرار بیش از حد باعث شده نه تنها بیننده از آن لذت نبرد بلکه حس دافعه ای نسبت به سینما رفتن به وجود آید. در نگاه اول با شنیدن نام بازیگران مخاطب حداقل این احساس را دارد که با یک کمدی در سطح سایر آثار سینمای ایران روبرو است در حالی که قسطنطنیه اثری به مراتب ضعیف تر و جنسیت زده تر است. این فیلم ترکیبی از بازیگران که انگار یک چمدان آماده دارند تا از فیلمی به فیلم دیگر کوچ کنند. قسطنطنیه مدعی که کمدی متفاوت از سایر آثار نمایش می دهد با این حال هر چه داستان جلوتر می رود ضعف های جدی آن و سطحی بودن روایت ها مشخص می شود. در نهایت این فیلم هم مانند سایر آثار کمدی ایران در سال های اخیر، نه تنها چیز متفاوتی ارائه نمی دهد بلکه در ذهن هم ماندگار نمی شود. |