همیشه از پل ها به عنوان یکی از شگفت انگیزترین شاهکارهای مهندسی یاد می شود؛ اما در چند دهه اخیر و با ساخت سازه هایی رکوردشکن، مفهوم پل سازی بازتعریف شده و به سطح کاملاً جدیدی رسیده است. در این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی بلندترین پل های جهان بپردازیم؛ البته منظور از بلندی، ارتفاع سازه ای پل است؛ یعنی فاصله از بالای برج ها یا دکل های پل تا پایین ترین بخش قابل مشاهده در پایه آن. این تعریف از ارتفاع عرشه پل که فاصله سطح جاده تا کف زمین یا آب زیر پل را اندازه می گیرد، متفاوت خواهد بود. برخی از بلندترین برج ها، پل هایی را پشتیبانی می کنند که چندان هم نسبت به دره یا رودخانه زیرشان مرتفع نیستند، درحالی که برخی دیگر با برج های متوسط، شکاف های عظیمی را می پوشانند. در حال حاضر بلندترین پل های جهان ازنظر ارتفاع سازه ای، عمدتاً تحت سلطه پروژه های جدید و در حال ساخت چین هستند؛ هرچند که "پل میلو" در فرانسه همچنان یکی از نمادین ترین پل ها به شمار می رود. البته تعدادی از این پل ها هنوز در دست ساخت هستند که این نشان دهنده آن است که چطور زیرساخت های جدید با سرعتی شگفت انگیز، رتبه بندی ها را تغییر می دهند. در ادامه این مقاله هفت تا از بلندترین پل های دنیا را به شما معرفی می کنیم که هر یک در نوع خود شاهکاری در طراحی و مقیاس محسوب می شوند:  1- پل پوجِه هِی (Puzhehei Bridge) 385 متر پس از تکمیل پل پوجِه هِی در استان یوننان چین، عنوان بلندترین پل جهان ازنظر ارتفاع سازه ای به این پل خواهد رسید. طبق برنامه ریزی ها، ارتفاع برج غربی این پل 385 متر خواهد بود و بدین ترتیب تمامی رکوردهای موجود شکسته خواهد شد. این پل کابلی-مهاری، دهانه اصلی 930 متری بر فراز دره رود نانپان را می پوشاند و به دلیل مخزن در حال افزایش سطح آب، عرشه آن حدود 444 متر بالاتر از سطح آب قرار خواهد گرفت. قرار است این پل در سال 2028 میلادی تکمیل شود و برای ترافیک بزرگراهی طراحی شده است. مقیاس عظیم آن نشان دهنده گسترش سریع زیرساخت ها و جاه طلبی مهندسی چین است.  2- پل رود یانگ تسه چانگتای (Changtai Yangtze River Bridge) 352 متر این پل با برج هایی به ارتفاع 352 متر، در سال 2025 میلادی در استان جیانگسوی چین، افتتاح شد. طول آن بیش از 10 کیلومتر است و یکی از بلندترین و طولانی ترین پل های جهان محسوب می شود. دهانه مرکزی 1, 176 متری و طراحی چندمنظوره آن، قابلیت بهره گیری هم زمان از بزرگراه محلی و خطوط ریلی بین شهری را فراهم کرده و استفاده از تکنیک های ترکیبی فولاد-بتن و جرثقیل های عظیم، نصب اجزای آن برای مهندسان چینی را با دقت میلی متری ممکن ساخته است.  3- پل رود یانگ تسه ژانگجیانگ-جینگجیانگ-روگائو (Zhangjiagang-Jingjiang-Rugao Yangtze River Bridge) 350 متر این پل معلق در حال ساخت، با برج هایی به ارتفاع 350 متر و دهانه ای بیش از 2, 300 متری، یکی از بزرگ ترین پروژه های زیرساختی چین است. پس از تکمیل، شهرهای صنعتی کلیدی در دلتای رود یانگ تسه به هم متصل خواهند شد و بدین ترتیب این پل نقش مهمی در حمل ونقل و تجارت ایفا خواهد کرد.  4- پل ریلی ماآنشان (Ma’anshan Railway Bridge) 345 متر این پل جاده-ریل در استان آن هویی چین، با برج هایی حدود 345 متری و دهانه اصلی 1, 120 متری، یکی از بزرگ ترین پل های کابلی-مهاری جهان خواهد بود. عرشه بالایی آن برای یک بزرگراه شش بانده و عرشه پایینی پل برای یک خط ریلی پرسرعت و دو خط مترو طراحی شده است. این طراحی دوگانه، به مهندسی فوق العاده دقیقی نیاز دارد تا امکان تحمل بارهای سنگین جاده ای و قطارهای سریع السیر را به صورت هم زمان داشته باشد.  5- پل میلو (Millau Viaduct) 343 متر این پل نمادین که در جنوب فرانسه واقع شده، در سال 2004 تکمیل شد و هنوز یکی از مشهورترین پل های بلند جهان است. بلندترین دکل آن 343 متر ارتفاع دارد و بزرگراه A75 بر فراز دره تارن از طریق این پل ادامه پیدا می کند. عرشه آن حدود 270 متر بالاتر از کف دره قرار گرفته و چشم انداز بی نظیری را برای رانندگان فراهم می کند. طراحی آن بر عهده میشل ویروژو، مهندس سازه و نورمن فاستر، معمار مشهور است که به زیبایی هنر و استحکام را درهم آمیخته اند.  6- پل شیزیانگ (ShiziYang Bridge) 342 متر این پل معلق در حال ساخت در استان گوانگ دونگ چین واقع شده و پس از اتمام، برج هایی به ارتفاع 342 متر خواهد داشت. قرار است این پل بر فراز دهانه ای از مصب رود مروارید کشیده شود و مسیرهای حیاتی حمل ونقل در جنوب چین را به یکدیگر متصل خواهد کرد.  7- پل روسکی (Russky Bridge) 320.9 متر پل روسکی در ولادی وستوک روسیه، با دو برج A-شکل به ارتفاع 320.9 متر، در سال 2012 میلادی افتتاح شد. این پل دارای دهانه مرکزی 1, 104 متری و طول کلی 3.1 کیلومتر است و برای اجلاس APEC 2012 ساخته شد. پل روسکی با تکنیک های نوین و کابل های موازی عظیم، یکی از جاه طلبانه ترین پل های کابلی جهان لقب گرفت.  تغییر در رتبه بندی ها شاید خیلی ها فکر کنند که پل 1915 چاناک قلعه ترکیه (با طولانی ترین دهانه معلق) در این فهرست جایی داشته باشد؛ اما ارتفاع برج های این از پل های جدیدتر خیلی کمتر است. درعین حال باید تفاوت ارتفاع سازه ای و ارتفاع عرشه را در نظر داشت. مثلاً عرشه پل بزرگ دره هواجیانگ در گویژو چین، در ارتفاعی بیش از 600 متری بالای رودخانه دارد که بالاترین پل ازنظر ارتفاع عرشه است؛ اما ازنظر ارتفاع برج، جزو رکوردداران نیست. روسیه و فرانسه هرکدام با یک پل، نام خود را در این کورس رقابتی حفظ کرده اند ولی چین با تعداد بی سابقه ای از مگاپل ها در حال رهبری این عرصه است و با تکمیل پل هایی مثل پوجِه هِی و ژانگجیانگ، رکوردهای جهانی بازنویسی خواهند شد. منبع: خبرآنلاین |