صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 13 مهر 1404 - 11:25   
 آخرین خبرها
  کارگردان مشهور سینما: دوست داشتم کشیش بشم نزاشتند
  اعتراض زیدآبادی به رسانه‌های تندرو: کاش مثل حماس از این «هوشمندی‌ها» به خرج بدهید!
  افزایش ظرفیت هم جواب نداد/ 80 درصدِ چهار رشته تخصصی پُر نشده
  کشف مولکولی در مغز که لاغرتان می‌کند!
  ارتش اسراییل 3 نقطه در نوار غزه را ترک نخواهد کرد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45389صفحه نخست » اخبار مهمیکشنبه، 13 مهر 1404 - 09:05

کدام کشورها از آمریکا جت جنگنده می‌خرند؟


بازار جهانی جنگنده‌ها همچنان در دستان آمریکا می‌چرخد؛ از اف-35 پنهانکار تا اف-16 افسانه‌ای، متحدان ناتو و قدرت‌های آسیایی میلیاردها دلار برای خرید این پرنده‌ها خرج می‌کنند تا در رقابت ژئوپولیتیک 2025 دست بالا را داشته باشند.

بازار جهانی هواپیماهای جنگی توسط تعداد کمی خریدار عمده و حتی تعداد کمتری صادرکننده غالب شکل گرفته است. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که کدام کشورها پیشرفته ترین جنگنده های آمریکایی، به ویژه F-35، F-15، F-16 و F/A-18 را خریداری می کنند و چرا این خریدها در چشم انداز ژئوپولیتیک و فناوری در حال تغییر سال 2025 اهمیت دارند.

همان طور که متحدان ناتو و قدرت های نوظهور ناوگان های قدیمی جنگنده های خود را نوسازی می کنند، انتخاب ها در مورد پنهانکاری، قابلیت همکاری، هزینه و صنعت داخلی بر تصمیمات خرید تأثیر می گذارد. در این مقاله ارزیابی خواهیم کرد که کدام کشورها در حال خرید کدام هواپیما هستند، تغییرات اخیر در سیاست دفاعی را بررسی کرده و ارزیابی خواهیم کرد که چگونه سلطه آمریکا بر بازار صادرات جنگنده ها با نظرات سیاسی مخالف در داخل، تعرفه ها و جایگزین های در حال ظهور اروپایی و آسیایی به چالش کشیده می شود.

جت امریکایی

بزرگ ترین خریداران جنگنده های آمریکایی

ایالات متحده همچنان بزرگ ترین تأمین کننده جت های جنگنده تاکتیکی در جهان باقی مانده است، با چهار نوع جنگنده که بر بازار فروش به خریداران خارجی غالب هستند. در خط مقدم این حوزه جنگنده نسل پنجمی F-35 Lightning II قرار دارد که به دلیل ویژگی های پنهانکاری و قابلیت های اتصال شبکه ای از دیگر جنگنده ها متمایز است. بعد از آن F-15EX Strike Eagle II با ظرفیت حمل مهمات قابل توجه قرار دارد که برای جایگزینی ایگل های قدیمی و حمل محموله های بزرگ تر ساخته شده است. جنگنده قدیمی F-16 Fighting Falcon همچنان به عنوان پراستفاده ترین جنگنده غربی، به دلیل انعطاف پذیری و چندمنظوره بودنش جایگاه خاصی دارد. و F/A-18 Super Hornet با قابلیت عملیات از روی ناوهای هواپیمابر همچنان به خدمت به شرکای کلیدی آمریکا از حاشیه اقیانوس آرام تا اروپا ادامه می دهد.

حجم صادرات جنگنده های آمریکایی، سلطه آمریکا بر این بازار را تأیید می کند. تا اوایل 2025، بیش از 900 فروند F-35 در خدمت 19 کشور متحد آمریکا قرار دارد و سفارش خرید بیش از 1,700 فروند دیگر از این نوع نیز ثبت شده، که نشانه ای از جذابیت جهانی آن است. F-16 Fighting Falcon به 27 کشور تحویل داده شده است، با حدود 2,080 فروند فعال در سراسر جهان و بیش از 120 فروند جدید تحت قرارداد برای صادرات.

جت امریکایی

اگرچه در ایالات متحده تولید می شود، اما F-15EX هنوز خرید تأیید شده ای فراتر از خریداران داخلی خود ندارد؛ اگر چه اندونزی در اواخر 2023 پیشنهادی برای خرید 6 فروند از این نوع امضا ارائه کرده و لهستان به طور فعال در حال ارزیابی خرید آن است. خانواده F/A-18 ساخت بویینگ نیز یک چنگنده پرکار چندمنظوره است که ارزش خود را در خدمت ایالات متحده ثابت کرده و توجه مشتریان کلیدی خارجی را جلب کرده است.

این چهار پلتفرم در کنار هم ستون فقرات قدرت هوایی متحدان ایالات متحده را تشکیل می دهند. صادرات تسلیحات آمریکا در سال مالی 2024 با رشد 29 درصدی به رکورد 318.7 میلیارد دلار رسید که بخشی از آن ناشی از 23 میلیارد دلار فروش و بسته های نوسازی F-16 به ترکیه و 18.8 میلیارد دلار قرارداد فروش F-15 به اسراییل، همراه با خرید بزرگ 13.3 میلیارد دلاری F-35 توسط کانادا بود. این ارقام نشان دهنده تقاضای رو به رشد برای جنگنده های آمریکایی در بحبوحه افزایش تنش های منطقه ای است. چه در آسمان های منطقه هندو-پاسیفیک و چه در تقویت جناح شرقی ناتو، پرصادرات ترین جنگنده های آمریکا همچنان در دهه پیش رو شکل دهنده بازدارندگی جهانی کشورهای متحد این مناطق خواهند بود.

جنگنده

F-35 Lightning II: شراکت ها، سفارش ها و مناسبات در حال تغییر

جنگنده F-35 Lightning II ساخت لاکهید مارتین به عنوان محور اصلی استراتژی صادرات قدرت هوایی مدرن آمریکا شناخته می شود. این جت در سه نسخه (A، B و C) تولید می شود که به ترتیب برای عملیات متعارف، برخاست/فرود کوتاه یا عمودی (STOVL) و ناونشینی طراحی شده اند و طیف گسترده ای از نیازهای دفاعی را پوشش می دهند.

خریداران اصلی این جنگنده شامل شرکای ناتو (بریتانیا، ایتالیا، هلند، کانادا، دانمارک، نروژ، فنلاند، یونان، رومانی) به علاوه ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، سوییس، سنگاپور و برخی کشورهای دیگر هستند.

کشور نسخه سفارش ها (فروند) اولین تحویل توضیحات
ایالات متحده A / B / C بیش از 1,763 (A)، 353 (B)، 273 (C) 2011 بزرگ ترین بهره بردار (نیروی هوایی، تفنگداران دریایی، نیروی دریایی آمریکا)
بریتانیا B (STOVL) 48 تحویل شده، هدف گذاری 138 2018 12 فروند F-35A نیز برای تجهیز به بمب B-61-12 خریداری خواهد شد
ایتالیا A و B حدود 90 2015 (A)، 2016 (B) شریک تولیدی؛ مونتاژ نهایی داخلی در کارخانه کامری
استرالیا A 72 (با گزینه تا 100) 2018 جایگزینی F/A-18های قدیمی؛ تولید قطعات در داخل
هلند A 52 (به علاوه 6 فروند دیگر در حال بررسی) 2019 جایگزینی F-16
ژاپن A و B 105 فروند A، 42 فروند B A: سال 2018؛ B: در حال تحویل بزرگ ترین بهره بردار آسیایی؛ تولید داخلی
کانادا A 88 احتمالاً 2026 برنامه با تأخیر ناشی از تغییر مواضع سیاسی
فنلاند A 64 2025 2030 جایگزینی جنگنده HX؛ انتخاب شده به جای گریپن/رافال
لهستان A 32 2025 2030 بازدارندگی جناح شرقی ناتو؛ قابلیت همکاری ناتو
نروژ A 52 تحویل نخستین فروند در 2017، تکمیل تا 2025 اولین کشوری که تعهد خرید اولیه را تکمیل کرد؛ بهینه سازی برای قطب شمال
دانمارک A 37 (27 + 10 فروند سفارش 2025) نخستین تحویل 2023 جایگزینی F-16؛ افزایش تأخیر در تحویل ها
بلژیک A 34 نخستین تحویل 2024 جایگزینی F-16 تحت FMS؛ بسته 5 میلیارد دلاری
آلمان A 35 2026 تا 2029 نقش اشتراک هسته ای؛ سفارش شامل گزینه 10 فروند اضافی
یونان A 20 (گزینه برای 40 فروند دیگر) حدود 2027 2028 سفارش در سال 2024؛ در انتظار قرارداد FMS؛ پر کردن شکاف اف-16/رافال
رومانی A 32 (تا 48) اوایل دهه 2030 قرارداد امضا شده نوامبر 2024؛ جایگزینی F-16؛ گران ترین خرید سرانه
سنگاپور A و B 8 فروند A + 12 فروند B A تا 2030، B تا 2026 ناوگان کوچک اولیه؛ ارزیابی قابلیت STOVL برای یک کشور جزیره ای
سوییس A 36 2027 2030 جایگزینی هورنت و تایگر II؛ انتخاب به جای تایفون/رافال
جمهوری چک A 24 2031 2037 امضای سفارش رسمی در ژانویه 2024؛ جایگزینی JAS39 Gripen؛ تحویل دیرهنگام

با این حال، تردید میان کشورهای خریدار اف-35 در حال افزایش است. سوئد و اسپانیا خریدها را به نفع گزینه های اروپایی به تعویق انداخته اند، در حالی که کانادا و پرتغال در حال بازنگری تعهدات خود برای خرید هستند. این تحولات نشان می دهد که اهرم سیاسی تقریباً به اندازه عملکرد در خرید جنگنده اهمیت یافته است.

جت امریکایی

خانواده F-15 Eagle: از برتری هوایی تا نیروی پرکار

خانواده F-15 با تکامل در قالب مجموعه ای از نسخه ها که از جنگنده های صرفاً برتری هوایی تا مدل های دومنظوره ضربتی Eagle و در نهایت نسخه نسل دیجیتال F-15EX ساخت بویینگ را شامل می شود، توان بقای خود را اثبات کرده است. این جنگنده که در اواخر دهه 1960 با نام McDonnell Douglas F-15A/B برای سلطه بر جنگنده های دشمن طراحی شد، به سرعت قدرت پیشرانه بی نظیر، چابکی و عملکرد راداری بی رقیبی را نشان داد.

در حالی که مدل های نخستین F-15C/D فقط در خدمت نیروی هوایی آمریکا باقی ماندند و صادر نشدند، بویینگ در دهه 1980 نسخه پایه را به نسخه چندمنظوره F-15E Strike Eagle تبدیل کرد. از آنجا، این پلتفرم نسخه های مشتق صادراتی ویژه ای را به همراه آورد: F-15I “Ra’am” اسراییل، F-15J ژاپن، F-15K “Slam Eagle” کره جنوبی، F-15SG سنگاپور، F-15QA قطر و F-15SA عربستان سعودی.

هر نسخه، سامانه های مأموریتی خاص کشور خریدار را در خود ادغام می کند؛ از مجموعه های جنگ الکترونیک اسراییل گرفته تا رایانه های معماری باز قطر، در حالی که ظرفیت بارگذاری خاص و ایمنی موتور دوقلو، ویژگی ثابت ایگل باقی مانده است.

جت امریکایی

اکنون در خط مقدم این خانواده، F-15EX Eagle II قرار دارد؛ نخستین ایگل تولیدی جدید که از سال 2001 وارد خدمت نیروی هوایی آمریکا شده است. جذابیت F-15EX در مجموعه جنگ الکترونیک با معماری باز، رادار AESA و توانایی حمل سلاح های هایپرسونیک روی نقاط اتصال توسعه یافته نهفته است. در حالی که نیروهای هوایی غربی بین پنهانکاری و ظرفیت بارگذاری توازن برقرار می کنند، Strike Eagle II می تواند در میان کشورهایی که قادر به گذار کامل به جنگنده های نسل پنجم نیستند، جایگاه ویژه ای پیدا کند.

نامه سفارش و پیشنهاد اواخر سال 2023 اندونزی برای خرید شش فروند EX، نخستین صادرات این خانواده را رقم زد؛ ارزیابی های جاری Eagle 3 توسط اسراییل و لهستان نیز نشانه ای از افزایش استقبال در میان متحدان ناتو برای این جنگنده است. بسیاری از نیروهای هوایی اکنون F-35 و F-15EX را به عنوان دارایی های مکمل می بینند: اولی برای مأموریت های نفوذی و دومی برای پروازهای با تداوم بالا و حمل بار سنگین. با نیم قرن بلوغ عملیاتی، شبکه های پشتیبانی قوی و نوسازی مستمر، تبار ایگل که اکنون F-15EX پیشتاز مسیر آن است، همچنان سنگ بنای قدرت هوایی جهان تا قرن بیست ویکم باقی خواهد ماند.

جت امریکایی

F‑ 16 Fighting Falcon: داستان یک مشارکت جهانی

جنگنده F-16 Fighting Falcon به ستون فقرات نیروی هوایی متحدان آمریکا در سراسر جهان تبدیل شده و بیش از 4,600 فروند آن به بیش از 25 کشور تحویل داده شده است. طراحی انعطاف پذیر این جنگنده به مشتریان امکان می دهد فالکون را با نیازهای راهبردی خود سازگار کنند؛ چه برای حملات دوربرد، رهگیری در ارتفاع بالا یا حملات دقیق زمینی. در عین حال، همه آن ها از یک شبکه پشتیبانی مشترک بهره می برند که هزینه ها را کاهش داده و آمادگی عملیاتی را افزایش می دهد.

علاوه بر نیروی هوایی ایالات متحده، چندین کشور دیگر نیز به این جنگنده افسانه ای متکی هستند. در ادامه، برخی از مشتریان خارجی فالکون و نحوه سفارشی سازی ناوگانشان آمده است:

یونان حدود 170 فروند F-16C/D را به استاندارد Mid-Life Update (MLU) ارتقاء داده است که شامل کابین دیجیتال، لینک داده Link 16 و سازه های تقویت شده می شود. ترکیه حدود 240 فروند فالکون در گونه های Block 50، Block 52+ و مدل های MLU بومی دارد که با غلاف های هدف گیری LANTIRN و کیت های جنگ الکترونیک ساخت داخل مجهز شده اند. امارات متحده عربی 80 فروند Block 60 “Desert Falcon” را در اختیار دارد که مجهز به مخازن سوخت جانبی، رادار AN/APG-80 AESA و سامانه های کنترل محیطی بهینه شده برای عملیات بیابانی هستند. اسراییل ناوگان F-16I “Sufa” شامل 102 فروند جنگنده دو سرنشینه را در اختیار دارد که قابلیت اطمینان بدنه آمریکایی را با آویونیک اسراییلی، سامانه های هدف گیری نصب شده روی کلاهخود و تدابیر مقابله ای پیشرفته برای مأموریت های حمله عمقی و SEAD ترکیب می کند. کره جنوبی با حدود 140 فروند KF-16 که دارای توانمندی هایی مشابه نسخه Block 52 هستند، اما رایانه های مأموریتی و لینک های داده ساخت داخل را به کار گرفته اند. کشورهایی مانند مصر، پاکستان، یونان، دانمارک، نروژ و دیگران، ناوگان Block 30/32/40/50 خود را به طور مستمر با آویونیک، رادارهای جدید و سامانه های دفاع شخصی ارتقاء می دهند.

رو به آینده، ارتقاء Block 70/72 “Viper” با محوریت رادار AN/APG-83 SABR AESA، معماری باز و رایانه های مأموریتی مدرن، جریان قدرتمندی از صادرات را هدایت خواهد کرد. قراردادها و سفارش های اخیر برای این جنگنده از کشورهای بحرین، بلغارستان، اردن، اسلواکی، تایوان، آرژانتین و دیگر کشورهاست.

در همین حال، فالکون های دست دوم اهدایی از سوی شرکای ناتو در اوکراین به پرواز درمی آیند و کشورهایی مانند رومانی، پرتغال و سایر کاربران اروپایی، نسخه های قدیمی را تا حد امکان به استاندارد وایپر نزدیک می کنند. علاقه فیلیپین، کلمبیا و برخی نیروی های هوایی آفریقایی نیز بر ترکیب بدون تاریخ مصرف فالکون از نظر قیمت مناسب، عملکرد و پتانسیل نوسازی آن تأکید دارد. با این سفارش ها و برنامه های نوسازی خارجی، داستان جهانی فالکون هنوز به پایان نرسیده و بال های آن سال ها همچنان در آسمان ها فرمانروایی خواهند کرد.

جت امریکایی

F/A‑ 18 Hornet و Super Hornet: قدرت آتش ناونشین در بازارهای صادراتی

خانواده F/A-18 ساخت مک دانل داگلاس/بویینگ، از مدل های اصلی A/B/C/D Hornet گرفته تا نسخه های بزرگ تر E/F Super Hornet و EA-18G Growler، از سال 1983 ستون فقرات هوانوردی ناونشین آمریکا و متحدانش بوده است. در بازه زمانی 1978 تا 2020، بیش از 2,100 فروند از خانواده هورنت تولید شد که بر عرشه ناوهای هواپیمابر و در نیروهای هوایی جهان خدمت کرده اند.

در سال 2025، حدود 820 فروند از این هواپیماها همچنان در خدمت فعال هشت کشور باقی مانده اند؛ از هورنت های قدیمی که در انتظار بازنشستگی هستند گرفته تا سوپر هورنت هایی که هنوز از طریق آخرین خطوط تولید بویینگ، با برنامه تحویل تا اواخر 2025، به دست مشتریان می رسند.

در حالی که خط تولید F/A-18 در شرکت بویینگ تا سال 2027 به تحویل های نهایی خود نزدیک می شود، چندین کشور همچنان هم نسخه های قدیمی هورنت و هم گونه های جدیدتر سوپر هورنت را به کار می گیرند. استرالیا، کانادا، فنلاند، اسپانیا، مالزی و سوییس هنوز به مدل های اورجینال F/A-18A/B و C/D متکی هستند، در حالی که کویت و استرالیا و البته ایالات متحده، نسخه های پیشرفته تر F/A-18E/F Super Hornet را نیز در خدمت خط مقدم دارند.

کشور نسخه کل ناوگان (فروند) توضیحات
استرالیا E/F، EA-18G 36 شامل نسخه جنگ الکترونیک Growler
کانادا A/B/C/D 113 تا سال 2025 با F-35 جایگزین می شود
اسپانیا EF-18 72 ارتقاءیافته با رادارهای AESA
کویت F/A-18C/D 28 جنگنده های Block II ساخت جدید
مالزی F/A-18D 18 خریداری شده به صورت دست دوم از استرالیا
سوییس F/A-18C/D 22 برنامه ارتقاء میانه عمر در حال اجرا

وضعیت اسپانیا، پیچیدگی تعامل بین آرزوهای خرید و سیاست های صنعتی را برجسته می کند: مادرید در سال 2025 برنامه خرید F-35B را کنار گذاشت و تصمیم گرفت بودجه را به سمت Eurofighter Typhoon هدایت کند و منتظر سامانه آینده FCAS بماند، که این تصمیم باعث شد ناو هلیکوپتربر آبی-خاکی Juan Carlos I بدون جایگزین VTOL برای AV-8B Harrier های بازنشسته باقی بماند.

هدایت روندها، چالش ها و چشم اندازهای آینده

با نگاهی به آینده، صادرات جنگنده های آمریکایی به ظرفیت صنعتی، پشتیبانی آمادگی رزمی و تغییرات در چشم انداز تهدیدها بستگی خواهد داشت. موج برنامه های رقیب مانند FCAS در اروپا، J-35 در چین و Su-57 در روسیه، فشار رقابتی را افزایش می دهد.

صادرکنندگان باید مجوزهای صادرات، تعهدات جبرانی (offset) و ریسک های امنیت سایبری را مدیریت کنند. در همین حال، خریداران کل هزینه چرخه عمر را می سنجند: خرید جنگنده های نسل پنجم با پنهانکاری پیشرفته در برابر جنگنده های پرکار نسل چهارم با هزینه خرید پایین تر. رشد اخیر 29 درصدی در تأیید فروش تسلیحات توسط وزارت خارجه آمریکا، همچنان نشان دهنده تقاضای قوی برای جنگنده های ساخت این کشور است، اما بر نیاز به دیپلماسی محتاطانه و تاب آوری زنجیره تأمین نیز تأکید دارد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال 2030، بازار جنگنده ها به ارزشی بیش از 60 میلیارد دلار در سال برسد و فناوری هایی چون هوش مصنوعی، همراه های بدون سرنشین و هوانوردی رزمی شبکه محور نیازها را دگرگون کنند. با این حال، در حال حاضر، F-35، F-15EX، F-16 و F/A-18 همچنان ستون فقرات توان هوایی کشورهای همسو با غرب باقی مانده و تضمین می کنند که طراحی و پشتیبانی صنعت هوانوردی ایالات متحده دهه ها آسمان های اروپا تا هند-پاسیفیک را در کنترل خود داشته باشد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
افزایش ظرفیت هم جواب نداد/ 80 درصدِ چهار رشته تخصصی پُر نشده
  افزایش ظرفیت هم جواب نداد/ 80 درصدِ چهار رشته تخصصی پُر نشده
قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از 1600 صندلی رشته‌های دستیاری خالی ماند، گفت: بیش از 80 درصد ظرفیت رشته طب اورژانس و یک سوم رشته بیهوشی خالی از ظرفیت مانده است.
جدیدترین آمار از تعداد مصدومان تصادف زنجیره‌ای دماوند
  جدیدترین آمار از تعداد مصدومان تصادف زنجیره‌ای دماوند
سخنگوی اورژانس استان تهران از افزایش تعداد مصدومان تصادف زنجیره‌ای آبسرد به 25 نفر خبر داد.
پادشاه رمزارزها دوباره اوج گرفت
  پادشاه رمزارزها دوباره اوج گرفت
قیمت بیت‌کوین در جدیدترین رکوردزنی خود از قیمت 125 هزار دلار گذشت
بروجردی: مجموعه تحریم‌های اروپا و آمریکا شدیدتر از 6 قطعنامه سازمان ملل است
  بروجردی: مجموعه تحریم‌های اروپا و آمریکا شدیدتر از 6 قطعنامه سازمان ملل است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحریم‌های داخلی از تحریم‌های آمریکا خطرناک‌تر است گفت: 70 درصد از مشکلات امروز کشور ناشی از تصمیمات داخلی شامل سوء مدیریت‌ها یا موانع قانونی و بروکراسی است.
جزییات جدید از مصوبه کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت
  جزییات جدید از مصوبه کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور با اشاره به مصوبه جدید هیئت وزیران، از امکان ثبت‌نام گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان 16 ساله خبر داد.
وضعیت خطرناک هوا در اهواز
  وضعیت خطرناک هوا در اهواز
آلودگی شدید هوا بار دیگر خوزستان را در وضعیت اضطراری قرار داد؛ شاخص کیفیت هوا در اهواز به عدد خطرناک 313 رسید.
«یعقوب پرل» چگونه از اسراییل برای ایران جاسوسی می‌کرد؟
  «یعقوب پرل» چگونه از اسراییل برای ایران جاسوسی می‌کرد؟
دادستان‌ها می‌گویند متهم عضو جنبش حسیدی «ساتمار» است و نفرت عمیقی نسبت به اسراییل دارد، که او را وادار به تماس آنلاین با مأموران اطلاعاتی ایران کرده است.
با 18 سال جلوگیری از عضویت درCFT، چه خطری را از پیش‌روی کشور برداشتید؟
  با 18 سال جلوگیری از عضویت درCFT، چه خطری را از پیش‌روی کشور برداشتید؟
تصویب دیرهنگام پیوستن به معاهده C‌F‌T‌ در روزهای اخیر به بحثی جدی درباره پرونده F‌A‌T‌F‌ و آثار آن بر اقتصاد کشور دامن زده‌ است. در بهمن 1386 و در شرایطی که پرونده کشورمان در دبیرخانه F‌A‌T‌F‌ در دست بررسی‌ و احتمال قرار‌گرفتن ایران در لیست سیاه به‌طور جدی مطرح شده‌ بود،
آتش‌سوزی یک سفره‌خانه سنتی در جنوب تهران
  آتش‌سوزی یک سفره‌خانه سنتی در جنوب تهران
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از حریق یک سفره خانه سنتی در خیابان شهید رجایی خبر داد.
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان برای کجاست؟
  گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان برای کجاست؟
در صدر گران‌ترین هزینه اینترنت در جهان کشور امارات متحده عربی قرار دارد
هاشمیان دست به کار شد؛ پرسپولیس بازیکن جدید می‌خرد
  هاشمیان دست به کار شد؛ پرسپولیس بازیکن جدید می‌خرد
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تصمیم دارد نفرات جدیدی را برای تقویت خط حمله تیم به مدیریت باشگاه معرفی کند.
فروش لاماری‌ایما کلید خورد؛ 2.8 میلیارد با تحویل سه ماهه
  فروش لاماری‌ایما کلید خورد؛ 2.8 میلیارد با تحویل سه ماهه
قیمت لاماری‌ایما در این طرح فروش دو میلیارد و 798 میلیارد تومان تعیین شده است
  پربیننده ترین اخبار       
  علائمی که نشان می‌دهند پایان عمر فرا رسیده است
  چهار وزیر دولت زیر تیغ مجلس/ چرا نمایندگان آرام و قرار ندارند؟
  ساعت بازی فوتبال استقلال - چادرملو در هفته ششم لیگ برتر
  ترکیب احتمالی استقلال برابر چادرملو اردکان؛ منتظر شگفتی باشید
  پیش‌فروش سکه با حراج هلندی؛ سهم هر نفر فقط 15 سکه
  جزییات رای گیری در مجمع / نقش پررنگ آملی‌لاریجانی در تصویب CFT
  ابعاد جدید از انفجار آزمایشگاه دانشگاه تهران/ تکنسین نبود، دانشجویان کپسول هیدروژن را عوض کردند
  جدید‌ترین قیمت‌ اجاره آپارتمان در تهران؛ از تجریش تا دولت‌آباد چند؟
  هاشمیان دست به کار شد؛ پرسپولیس بازیکن جدید می‌خرد
  پروژه‌ای که محکوم به شکست بود/ این سد آب ندارد اما خرج دارد!
  بیانیه اماراتی‌ها پس از اتفاق تلخ برای سردار آزمون
  افشای مخفیگاه؛ ترامپ زمان حمله هسته‌ای به کجا فرار می‌کند؟
  رضا درویش تا کی مقاومت می‌کند؟
  دستگیره سایبرتراک ایلان ماسک جان دختر 19 ساله را گرفت
  پس از اتفاق تلخ؛ سردار آزمون کی برمی‌گردد؟
  ترامپ: به فاجعه 3000ساله پایان می‌دهم/ گوش به‌زنگ باشید!
  زمان برگزاری قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو مشخص شد
  چادرملو - استقلال؛ سا پینتو امشب می‌رود؟
  شانس برنده شدن در قرعه‌کشی ایران‌خودرو چقدر است؟
  مهدی تاج در موقعیت علیرضا دبیر؛ تصمیم بگیر آقای رییس!
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved