بیست سال از آغاز تولید بوگاتی ویرون می گذرد و اکنون این ابرخودرو افسانه ای، از هر زمان دیگری محبوب تر است. حتی با وجود پیشرفت های سرسام آور در دنیای ابرخودروها، ویرون پس از دو دهه هنوز شگفت انگیز به حساب می آید. بوگاتی ویرون در سال 2005 با مشخصاتی حیرت آور متولد شد. این خودرو به موتور هشت لیتری W16 با چهار توربوشارژر مجهز بود که حداکثر 1001 اسب بخار قدرت آزاد می کرد. حداکثر سرعت این خودرو 407 کیلومتربرساعت بود. با وجود مشخصات فنی فوق العاده، عملکرد این خودرو برای رانندگی روزمره همانند یک فولکس واگن گلف بود. میراث یک نابغه: جنون فردیناند پیچ پروژه بوگاتی ویرون محصول دورانی است که فردیناند پیچ ، نوه فردیناند پورشه بر گروه فولکس واگن حمکرانی می کرد. او پیش از این در توسعه محصولاتی همچون پورشه 917 و سیستم کواترو آئودی نقش داشت. در سال 1997، او رؤیای ساخت یک ابرخودرو را در ذهن می پروراند. در سفر فردیناند پیچ به ژاپن، او ایده موتور 18 سیلندر به شکل W را مطرح کرد. این موتور قادر بود تا 1000 اسب بخار قدرت تولید کند. وقتی فولکس واگن در سال 1998 بوگاتی را خرید، پیچ پروژه توسعه این خودرو را کلید زد. نخستین اخبار رسمی از بوگاتی ویرون در نمایشگاه ژنو 2000 منتشر شدند. مهندسان فولکس واگن در مسیر توسعه این خودرو با چالش های بزرگی روبه رو شدند. این چالش ها از شکستن آب بندی های میل لنگ در سرعت های بالا گرفته تا از کار افتادن قطعات محرک به دلیل حرکت بیش از حد سریع را شامل می شدند. بااین حال تیم توسعه فولکس واگن و فردیناند پیچ تسلیم نشدند. درنهایت موتور این خودرو از W18 تنفس طبیعی به W16 با چهار توربوشارژر تغییر کرد اما درنهایت بوگاتی ویرون به تولید رسید و انتظارات دیوانه وار پیچ را برآورده کرد.  چرا بوگاتی ویرون امروز ارزشمندتر است؟ هنگامی که بوگاتی ویرون معرفی شد، چندان مورد توجه قرار نگرفت. منتقدان این خودرو را به دلیل وزن بالا، استفاده از گیربکس دوکلاچه و سیستم چهارچرخ محرک، یک ابرخودرو کلاسیک قلمداد نمی کردند. حتی گوردون موری ، طراح مک لارن F1، آن را یک دستاورد فنی عظیم می دانست و قبول نداشت که ویرون یک ابرخودرو است. بااین حال ورق گذشت و اکنون نسل جوان تر که بدون تعصبات قبلی وارد دنیای خودرو شده اند، با حس نوستالژی و احترام به ویرون نگاه می کنند. برخلاف آرزوی موری که می خواست ویرون به رقابت سرعت پایان دهد، این خودرو فقط آتش رقابت را شعله ور تر کرد و مسیر را برای ابرخودروهای مدرن با قدرت بیش از هزار اسب بخار هموار کرد.  بوگاتی ویرون یک شکست تجاری شدید برای فولکس واگن بود. طبق گزارش ها، فولکس واگن بابت تولید و عرضه هرکدام از 450 نمونه فروخته شده، حدود 6.25 میلیون دلار ضرر کرد. بااین حال فولکس واگن این فداکاری را برای خلق یک خودرو رمانتیک انجام داد. خودروها چیزی فراتر از ابزارهای مکانیکی هستند. آن ها بازتابی از خالقان خودشان محسوب می شوند. ویرون نتیجه مهندسی درخشان و جاه طلبی های بی حدوحصر فردیناند پیچ بود. شاید 20 سال برای درک این شاهکار مهندسی زمان لازم بود اما امروز، این خودرو در اوج جذابیت قرار دارد. |