فرشاد ابراهیم پور، نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی چرایی تصویب کاهش سن ورود به مدرسه از 6 سال به 5 سال را تشریح کرد. به گزارش ایلنا، نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: اجباری شدن پیش دبستانی با هدف ارتقاء دسترسی تمام کودکان به آموزش پیش دبستانی، به ویژه کودکانی که پیش تر فقط در مراکز غیردولتی حضور داشتند، تصویب شد. وی افزود: این کار داری مزایایی شامل تقویت مهارت های پایه شناختی، زبانی و اجتماعی، آماده سازی بهتر برای ورود به دوره ابتدایی و کاهش شکاف آموزشی بین کودکان می شود. ابراهیم پور در خصوص تغییر ساختار نظام آموزشی اظهار کرد: ساختار آموزشی تغییر نکرده است. واقعیت این است که سیستم 12ساله همانند قبل باقی مانده و تغییرات ساختاری مانند 5-3-3 انجام نشده است. تغییر اصلی که ایجاد شده، کاهش سن ورود به آموزش رسمی از 6 سال به 5 سالگی است تا پایه پیش دبستانی که در گذشته بیشتر در مراکز غیردولتی بود، وارد سیستم دولتی شود. وی در خصوص معیارهای تغییر مذکور در نظام آموزشی اضافه کرد: معیارهای ارزیابی این تغییرات بر اساس مطالعات علمی، تجارب مراکز پیش دبستانی و ظرفیت های داخلی انجام شده است. ابعاد ارزیابی شامل دسترسی برابر به آموزش، کیفیت یادگیری، آمادگی کودکان برای ابتدایی و توانمندسازی معلمان بوده است. نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در فرایند تصویب اجباری شدن پیش دبستانی، از تجارب دانش آموزان و مطالعات میدانی استفاده شده است، گفت: بله، در تهیه پیش نویس، تجارب میدانی مراکز دولتی و غیردولتی، بازخورد معلمان و کارشناسان آموزشی مدنظر قرار گرفت. هدف اصلی از این تغییر، پوشش همه کودکان در پایه پیش دبستانی و تسهیل ورود آن ها به سیستم رسمی دولتی بوده است. |