فرارو- با همه گیری شبکه های اجتماعی، هرروز بیشتر از دیروز شاهد چهره هایی هستیم که مسیر چندین ساله شهرت را یک شبه طی می کنند. در بین این چهره ها با افراد بسیار متفاوتی روبه رو می شویم که هرکدام برای خودشان داستان متفاوتی دارند. به گزارش فرارو، تکلیف بخش زیادی از چهره های مطرح اینترنتی از همان روزهای اول مشخص است؛ آمده اند پولشان را دربیاورند و بروند. اما در این بین هستند چهره هایی که تنها به فعالیت در بستر شبکه های اجتماعی رضایت نداده و رفته رفته وارد دیگر حوزه ها نیز می شوند. مسیر مهاجرت بلاگرها به سینما و تلوزیون اینکه شبکه های اجتماعی گاهی اوقات باعث دیده شدن استعدادهایی می شوند که بستر مناسبی برای شکوفایی نداشته اند، غیر قابل کتمان است. با این حال، این شبکه ها در بسیاری از مواقع هم چهره هایی را به جامعه معرفی می کنند که صلاحیت شهرت را ندارند. در نتیجه باید تفاوت قائل شد بین افرادی که در شبکه های اجتماعی دنبال نشان دادن توانایی هایشان هستند، با افرادی که به هر قیمتی قصد دارند مشهور و ثروتمند باشند. ورود چهره های مطرح شبکه های اجتماعی به سینما و تلوزیون با وجود اینکه عمر طولانی ای ندارد، اما رفته رفته به امری طبیعی بدل می شود. در این بین باید به این سوال پاسخ داد که این چهره ها با چه هدفی و چگونه وارد میادینی می شوند که تا پیش از این محل اجماع چهره های جدی تر حوزه فرهنگ و هنر بوده است. آیا همه این چهره ها صلاحیت کافی برای حضور در سینما و تلوزیون را دارند؟ بسیاری از کارگردانان سینما و تلوزیون -و هرازگاهی نیز بعضی از نهادهای فرهنگی- صرفا با مقاصد مادی از این چهره ها استفاده می کنند. بلاگرها که در واقع بخش زیادی از درآمدشان را از تبلیغات به دست می آورند، به نوعی با ورود به یک اثر سینمایی، دست به تبلیغ آن می زنند. این مسئله باعث می شود تا تعدادی از کارگردانان سینما و تلوزیون برای فروش بیشتر فیلم یا سریال هایشان سراغ این چهره ها بروند. بدیهی است که در چنین شرایطی اهمیت مسائل فرهنگی در کمترین درجه قرار دارد. این مسئله البته تنها مختص بلاگرها و چهره های فضای مجازی نیست. بسیار دیده ایم که کارگردانان سینمای ایران برای فروش بیشتر آثارشان زمینه ساز ورود افرادی به سینما بوده اند که از تخصص ویژه ای برای فعالیت در این حرفه برخوردار نیستند؛ از خواننده گرفته تا دیگر چهره های مشهور یا ثروتمند. پرواضح است که چنین مسئله ای علاوه بر ضربه ای که به فرهنگ و هنر وارد می کند، باعث دلسردی بسیاری از فعالان حرفه ای حوزه های فرهنگی نیز خواهد شد. از علی حاتمی تا مصطفی آزاد یکی از جدیدترین چهره های حال حاضر فضای مجازی که به تازگی وارد تلوزیون هم شده، مصطفی آزاد است. با وجود اینکه فعالیت مصطفی آزاد در فضای مجازی از همان ابتدا با بسیاری از دیگر بلاگرها متفاوت بود و شاید بتوان او را یکی از افراد بااستعداد دانست، اما در مورد حضور او در سینما و تلوزیون باید با دقت بیشتری حرف زد. تلوزیون ایران روزگاری محلی بود تا افرادی مانند ناصر تقوایی در آن دایی جان ناپلئون بسازند. بودجه تلوزیون، زمانی برای ساخت سریالی مانند هزاردستان علی حاتمی خرج می شد. آیا با ورود چهره های مطرح در فضای مجازی می توان نبود افرادی از این دست را جبران کرد؟ استفاده از بلاگرها در تلوزیون چقدر به فقر مخاطبی که سال هاست دامان صدا و سیما را گرفته مرتبط است؟ پیامدهای فرهنگی این اتفاق چیست؟ به هرحال مصطفی آزاد این روزها با سریالی به نام دستچین به نویسندگی و کارگردانی و ایفای نقش خودش، وارد تلوزیون شده است و از شواهد برمی آید که آثار دیگری را نیز در ادامه تولید خواهد کرد. باید منتظر بود و دید فعالیت او در حوزه های فرهنگی راه به کجا خواهد برد. |