پژو 207 TU5P تیو فایو پلاس یکی از تیپ های جدید این هاچبک محبوب است که به تازگی عرضه آن توسط ایران خودرو آغاز شده است. به گزارش آخرین خودرو، در بازار خودروی ایران چندین خودرو هستند که همواره مورد علاقه توجه جوانان بوده و میزان علاقه به این خودروها جنسیت نمی شناسد. از طرفی این خودروها در بازار آزاد نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و در دید دلالان به چشم پول نقد به آن ها نگاه می شود. یکی از این خودروها پژو 207 است که از همان روزهایی که عرضه اش در ایران آغاز شده تا به همین امروز، بسیار مورد توجه و استقبال مردم ایران قرار گرفته است و به همین دلیل پژو 207 همیشه پای ثابت سبد محصولات شرکت ایران خودرو بوده و مدام این خودرو را ارتقا می دهد. این شرکت در آخرین اقدام خود، نسخه ای جدید از پژو 207 را تولید کرده که مجهز به موتور TU5 پلاس است که در مقایسه با موتور TU5 می تواند نیروی بیشتری را تولید کند. بد نیست بدانید که پژو دویست و هفتی که در ایران عرضه می شود در واقع، پژو 206 پلاس است و در حقیقت پروژه سایت برزیل کمپانی پژو برای توسعه و عرضه پژو 206 در آمریکا جنوبی بوده و در نهایت در کشور هایی نظیر؛ کشور های آمریکا جنوبی، چین، ایران، مالزی و… تولید و عرضه شده است. در ادامه بیشتر به بررسی 207 تیو فایو پلاس می پردازیم. طراحی بدنه پژو 207 تیو فایو پلاس طراحی بدنه پژو 207 که امروز در خیابان های ایران می بینیم، ترکیبی از زبان طراحی قدیمی پژو و تغییرات بومی سازی شده توسط ایران خودرو است. این خودرو در اصل بر پایه 206 ساخته شده و به نوعی ارتقایی برای حفظ جذابیت های بصری و فروش بیشتر به حساب می آید. با این حال، جزییات طراحی آن نشان می دهد که صرفاً با یک فیس لیفت ساده روبه رو نیستیم، بلکه تلاش شده جلوه ای مدرن تر نسبت به پلتفرم اولیه ارائه شود.  در نمای جلو، مهم ترین شاخصه طراحی را می توان چراغ های کشیده و زاویه دار دانست که به وضوح الهام گرفته از زبان طراحی نسل های جدید پژو هستند. این چراغ ها با خطوط تیز و لبه های منحنی در کناره ها، حس تهاجمی تری به خودرو داده اند و جلوپنجره باریک تر به همراه قاب کرومی اطراف آن، چهره ای متفاوت از 206 سنتی به نمایش گذاشته است. سپر جلو نیز با دریچه های بزرگ تر هوا و فضاسازی مشکی رنگ، تلاش دارد خودرو را پهن تر و اسپرت تر نشان دهد، هرچند هماهنگی کامل با ابعاد کلی بدنه ندارد و اندکی شلوغ به نظر می رسد. در بخش جانبی، پژو TU5P 207 تیو فایو پلاس تقریباً همان فرم آشنا و کلاسیک 206 را حفظ کرده است. خط شانه ساده ای که از گلگیر جلو آغاز می شود و تا چراغ عقب امتداد دارد، هویت بصری آشنای این خانواده را به رخ می کشد. با این حال، استفاده از آینه های بزرگ تر، رینگ های متفاوت و گرافیک کرومی در برخی تیپ ها باعث شده نمای جانبی قدری به روزتر به نظر برسد. بد نیست بدانید که پژو 207 TU5 پلاس هم با رینگ های آلومینومی و هم با رینگ فولادی عرضه می شود که سبک طراحی رینگ های آلومینیومی آن به مراتب جلوه بهتری را به این خودرو می بخشد. یکی دیگر از نکات مثبت در این بخش، تناسب ابعاد درها و گلگیرها است که هنوز هم بعد از گذشت سال ها جذابیت بصری خودش را حفظ کرده است، اگرچه نبود خطوط حجم دهنده مدرن کمی آن را ساده و قدیمی نشان می دهد. اما سقف پانوراما کار شده که در یکی از تیپ های پژو 207 تیو فایو پلاس دیده می شود، جلوه بسیار خوبی را به خودرو داده است. نمای عقب پژو 207 نیز طراحی بسیار جذابی نسبت به تمامی محصولات داخلی ارائه می دهد. چراغ های عقب با طراحی کشیده و گرافیک داخلی جدید، تلاش دارند زبان طراحی مدرن پژو را بازتاب دهند. این چراغ ها همراه با اسپویلر کوچک روی درِ صندوق و طراحی متفاوت سپر، شخصیت تازه ای به خودرو داده اند. با این وجود، به دلیل پلتفرم محدود و قدیمی، تناسب چراغ ها با حجم کلی بدنه همیشه محل بحث بوده و برخی آن را ناسازگار می دانند. استفاده از جزییات تریم دو رنگ در پایین سپر نیز سعی دارد حس اسپرت بودن را تقویت کند. در مجموع، طراحان پژو 207 تلاش کرده اند با افزودن چراغ های جدید، سپرهای متفاوت و تزیینات بصری، روح تازه ای در کالبد قدیمی 206 بدمند. نتیجه نهایی خودرویی است که برای بسیاری از مشتریان همچنان جذاب و به روز جلوه می کند. مشخصات فنی پژو 207 TU5P تا پیش از این بر روی بسیاری از مدل ها و تیپ های پژو 207 از موتور TU5 استفاده می شد اما شرکت ایران خودرو در مدل های جدید پژو 207 از موتور TU5P استفاده می کند که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را دارد که در مقایسه با موتور TU5 در می یابیم که ای پیشرانه می تواند 8 اسب بخار قدرت و 2 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید کند. نکته دیگری که باید در مورد پژو 207 TU5P تیو فایو پلاس بدانیم این است که ایران خودرو، این خودرو را با جعبه دنده های مختلفی شامل؛ 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک در بازار عرضه می کند.  نکته دیگری که باید در مورد پژو 207 تیو فایو پلاس بدانیم این است که ترمزهای عقب در نسخه های پایه این خودرو از نوع کاسه ای بوده اما در نسخه های فول آپشن از ترمزهای دیسکی استفاده شده است. در مورد سیستم تعلیق این خودرو نیز باید بگوییم که سیستم تعلیق پژو 207 همان سیستم تعلیق پژو 206 است و تفاوت چندانی با آن ندارد بنابراین انتظار سواری نرم و راحتی را نمی توان از این خودرو داشت. طراحی کابین و امکانات کابین پژو 207 TU5P تیو فایو پلاس با وجود ابعاد جمع وجور خودرو، تلاش کرده با چیدمان و جزییات بصری حس مدرن تری به سرنشین منتقل کند. طراحی داشبورد اولین نکته ای است که جلب توجه می کند. فرم کلی آن با خطوط شکسته و لایه بندی نسبتاً ساده شکل گرفته و بخش میانی داشبورد به صورت برجسته طراحی شده تا نمایشگر مولتی مدیا در مرکز توجه باشد. استفاده از قاب براق در اطراف دریچه های هوا و نمایشگر، به فضای کابین جلوه ای امروزی داده است، هرچند متریال پلاستیکی و ساده بودن بافت ها یادآور ماهیت اقتصادی خودرو هستند. نمایشگر مولتی مدیا در مرکز داشبورد پژو 207 TU5 پلاس، آپشنی بروز در میان محصولات داخلی به حساب می آید. محل قرارگیری بالای کنسول میانی باعث شده راننده و سرنشین به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. طراحی رابط کاربری فارسی، امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و پخش تصویر از جمله امکانات این بخش است. البته ابعاد نمایشگر کمی کوچک به نظر می رسد و گاهی سرعت واکنش لمسی آن پایین است، اما در مجموع تجربه ای به روزتر از سطح قیمتی خودرو ارائه می دهد. غربیلک فرمان در نسخه های جدید 207 طراحی اسپرت تری به خود گرفته است. فرم سه شاخه با ضخامت مناسب و روکش چرمی، حس در دست گرفتن فرمان یک خودرو جوان پسند را تقویت می کند. دکمه های کنترلی روی شاخه ها هم به راننده اجازه می دهند بدون برداشتن دست از فرمان به امکانات سیستم صوتی و تلفن دسترسی داشته باشد. این نکته علاوه بر کاربردی بودن، جلوه ای مدرن به فضای داخلی داده است. از مهم ترین نکات منفی کابین پژو 207 TU5P تیو فایو پلاس، فضای پای محدود در قسمت عقب است. این مسئله باعث می شود نشستن سرنشینان بلندقد در سفرهای طولانی چندان راحت نباشد. عمق کم کف خودرو و فاصله کوتاه بین صندلی جلو و عقب باعث شده سرنشینان عقب مخصوصاً در بخش زانوها آزادی عمل کمی داشته باشند. به همین دلیل، این خودرو بیشتر برای استفاده های شهری یا خانواده های کوچک مناسب تر به نظر می رسد. در مورد آپشن ها و امکانات نسخه جدید 207 باید بگوییم که این خودرو در بخش آپشن و امکانات، تفاوت چندانی با نسخه های پیشین نداشته است و تمرکز ایران خودرو بیشتر به تغییرات و ارتقاء در بخش فنی بوده است، با این حال در مقایسه با محصولات داخلی می توانیم سطح امکانات به نسبت قابل قبولی را خصوصا در نسخه فول آپشن مشاهده کنیم. به عنوان مثال امکاناتی نظیر؛ دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، کلیدهای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، سقف پانوراما، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، آینه های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، رینگ های آلومینیومی، سیستم نشانگر تعویض دنده، سنسور TPMS و… از جمله امکاناتی است که در لیست آپشن های این خودرو دیده می شوند. رقبای پژو TU5P 207 تیو فایو پلاس به طور کلی نسخه جدید پژو 207 در رده قیمتی قرار می گیرد که رقبای هم سگمنت آن یا در رده قیمتی پایین تری قرار می گیرند یا قیمت هایی بسیار بالاتر از آن خواهند داشت. به عنوان مثال نسخه اتوماتیک اطلس به عنوان یکی از رقبای پژو 207 تیو فایو پلاس در رده قیمتی پایین تری به فروش می رسد اما محصولاتی نظیر؛ بک X3 پرو، ام وی ام X22 پرو و کی ام سی شدو با قیمت های بالاتری به فروش خواهند رسید. البته ناگفته نماند که تیپ های دیگر پژو 207 نیز می تواند رقیب پژو 207 TU5 پلاس باشد |