شرکت GE Aerospace در برنامه آزمایشی ATLAS خود موفق شده یک موتور پیشرانه مبتنی بر رم جت سوخت جامد را روی یک هواپیما نصب کند. این موتور هیچ قطعه متحرکی ندارد و برای پرواز موشک های مافوق صوت طراحی شده است. رم جت سوخت جامد راهکاری ساده اما قدرتمند برای رسیدن به سرعت های مافوق صوت است. برخلاف موتورهای معمولی جت که از فن و توربین برای فشرده سازی هوا استفاده می کنند، رم جت هیچ قطعه متحرکی در ساختار خود ندارد و فشرده سازی هوا در آن تنها به خاطر سرعت خود وسیله در جریان هوا رخ می دهد. GE Aerospace در برنامه ATLAS نسخه ای از رم جت را توسعه داده که به جای سوخت مایع از لایه ای جامد از هیدروکربن در داخل بدنه موتور استفاده می کند. این سوخت شبیه لاستیک است و هنگام سوختن لایه ای تازه از آن آزاد می شود که باعث احتراق بیشتر می شود. نکته مهم اینکه سوخت جامد داخلی اکسیژن همراه ندارد. بنابراین هوا به عنوان منبع اکسیژن وارد محفظه می شود. این امر باعث کاهش وزن و افزایش کارایی می شود.  برای آزمایش، این موتور روی یک جنگنده F-104 نصب شد که به عنوان سکوی آزمایشی استفاده شده است. هدف اولیه از این پروازهای آزمایشی، بررسی مسائل آیرودینامیک و بارهای واقعی محیطی مانند ارتعاش و تنش حرارتی اعلام شده است. البته در این مرحله از آزمایش، موتور روشن نشده و فقط شرایط محیطی واقعی آن بررسی شده است. روشن کردن موتور و انجام آزمایش های پرواز آزاد به مراحل بعدی نیازمند است. GE می گوید مفهوم توسعه یافته توسط آن در مقایسه با موشک های سوخت جامد سنتی، کارایی بسیار بالاتری دارد. علاوه براین، حذف سامانه های پیچیده تغذیه سوخت مایع و قطعات متحرک، آن را ساده تر و ارزان تر می کند. این موضوع برای پیشرانه هایی که احتمالاً مصرفی یا یک بار مصرف خواهند بود اهمیت دارد. |