فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، روز پنجشنبه سوم مهرماه 1404 به گیلان سفر کرد و در خلال این سفر از پروژه های متعدد ریلی، جاده ای و مسکن بازدید کرد. تسهیل و بهره برداری از طرح ها و پروژه های راه و شهرسازی از عمده اهداف این سفر بود. تکمیل اتوبان رشت - قزوین در رودبار نیز یکی از پروژه های مورد بررسی وزیر راه بود. به گزارش اعتماد، توضیح پیرامون آزادراه رودبار - منجیل اینکه بخشی از اتوبان رشت - قزوین در ورودی شهر رودبار، قطع می شود و سپس طی مسیر از میان شهر، مجددا ادامه پیدا می کند. ساخت این بخش از جاده به طول حدودا 8 کیلومتری سال هاست که از دولتی به دولت دیگری منتقل می شود اما به اتمام نمی رسد. لاین رفت به سمت رشت، در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. اما مسیر برگشت، ساخته نشد. از علل بیان شده به جهت عدم تکمیل این آزادراه در منطقه رودبار، طی سالیان متوالی، ملاحظاتی پیرامون از رونق افتادن کسب و کار زیتون فروشانی است که در این مسیر مغازه دارند که البته ساختن مجتمع های رفاهی-تجاری در مجاورت اتوبان به عنوان راهکار، توسط کارشناسان ارائه شده اما به هر ترتیب تا به حال، هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است و این گذر از میانه شهر، باعث شده مسافرانی که در تعطیلات به استان گیلان سفر می کنند، در مسیر بازگشت با گره کور ترافیکی در این منطقه روبه رو ص شوند و ساعت ها در راه بمانند. البته مسیر رفت هم با اینکه کمتر از دو سال است که به بهره برداری رسیده است با چالش هایی مواجه شده است و در همین بازه زمانی در چند مورد نیازمند ترمیم بوده است. شهریورماه امسال، ترافیک شدید و صف خودرویی 15 تا 25 کیلومتری این آزادراه مجدد چالش برانگیز شد و مسیری که از رشت تا تهران به طور متوسط باید حدودا در 5 تا 6 ساعت طی شود تا 12 ساعت ادامه داشت و راه برگشت از سفر را به کام مسافران تلخ کرد. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال در این زمینه با توضیح اینکه مشکل اصلی در مسیر برگشت (رشت به قزوین) است، گفت: دیروز با اقدامی که توسط شرکت ساخت انجام شد، سرمایه گذار جذب شده است که باید تشکر ویژه ای هم از استاندار گیلان داشته باشیم و لاین برگشت را به زودی آغاز می کنیم. این به زودی آغاز کردن را از این نظر مطمئن می گویم که سرمایه گذار، آمده و کار را پذیرفته است. وی در ادامه شرح داد: ما در لاین رفت از قزوین به رشت هم آلترناتیوهایی در نظر داریم که دسترسی به رودبار و منجیل را داشته باشیم که نگرانی های مردم عزیز ما در این دو شهر هم رفع شود. وزیر راه همچنین اضافه کرد: آزادراه شرقی رشت نیز در دستور کار است که حدود 70 درصد توسط دولت و 30 درصد توسط بخش خصوصی تکمیل خواهد شد. صادق، مدت زمان رفع این گره ترافیکی در جنوب گیلان را، حداکثر سه سال و ارزش ریالی این پروژه را پنج هزار میلیارد تومان، عنوان کرد. در ادامه مهرداد لاهوتی، نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی پیرامون ساخت محور رشت-قزوین در محدوده رودبار و آزادراه شرقی رشت، که از تقاطع امامزاده هاشم تا محور رشت - لاهیجان ادامه دارد و موجب مدیریت بار ترافیک می شود، توضیح داد: در این پروژه ها که هم اکنون آزادراه شرقی در امام زاده هاشم آغاز شده است، دولت و بخش خصوصی با هم مشارکت دارند. از ظرفیت بخش خصوصی به جهت سرعت دهی استفاده می شود و از بانک ها نیز به این صورت کمک گرفته می شود که بر اساس قانون برنامه ششم، ماده 56، تکلیف شده چون منابع دولت محدود است، سازمان برنامه و بودجه متعهد می شود پس از پرداخت منابع مالی توسط بانک ها، نسبت به بازپرداخت به بانک، اقدام کند. وی همچنین بیان کرد با توجه به محدودیت هایی که کشور با آن مواجه است و طبق آمار سه ماهه، وصولی ها 40 درصد کاهش داشته، انصافا خانم صادق نگذاشتند کارها بخوابد و از ترکیب های این چنینی استفاده می کنند که خودش ابتکار عمل است. لاهوتی همچنین پیرامون برخی دیگر از پروژه های راه و جاده ای استان گیلان شرح داد: در آزادراه رشت - آستارا گره بزرگ ما، تملک زمین بود که حدود 80 کیلومتر تملک صورت گرفت یا در لنگرود، حدود هزار میلیارد تومان عملیات جدید آغاز شده است. از تصمیمات خوبی که در سفر خانم وزیر گرفته شد، رسیدگی به حرائم دریا بود و قرار شد جلسه ویژه ای برگزار شود تا نسبت به مشخص شدن حریم 60 متری دریا، با سازمان منابع طبیعی، تعیین تکلیف شود و چالش های بخش مسکن نیز در سفر استانی خانم صادق به گیلان مورد بررسی قرار گرفت. گفتنی است؛ عملیات اجرایی آزادراه قزوین - رشت در سال 1380، آغاز شد و در اسفند سال 1388، به بهره برداری رسید. این آزادراه که حدفاصل دو استان قزوین و گیلان (شهرهای قزوین و رشت) را به یکدیگر متصل می کند، باهدف تقویت محور تهران-قزوین- رشت- انزلی- آستارا که بخشی از مسیر کریدور جاده ای شمال - جنوب است، احداث شده و یکی از مهم ترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می شود. برنامه تکمیل این آزادراه که در بخش رودبار-منجیل متوقف شده بود دو سال پس از افتتاح رسمی در سال 1390 آغاز شد و در نهایت باند رفت آزادراه منجیل - رودبار که بخشی از آزادراه قزوین - رشت محسوب می شود در 21 اسفند 1402 به بهره برداری رسیده است، این آزادراه که 2/8 کیلومتر طول دارد با هزینه 240 میلیارد تومانی افتتاح شده و مشکل ترافیک ورودی شهر رودبار را برطرف کرده است. اما باند برگشت این محدوده تا امروز تکمیل نشده و مسیر برگشت همچنان از داخل شهر رودبار عبور می کند. ساخت لاین رفت، هر چند به کم شدن بار ترافیکی کمک کرده است اما موجب حل کامل این مشکل نشده و گره ترافیکی پابرجاست. برخی، اعتراض کسبه و فروشندگان زیتون را که نگران از بین رفتن اقتصاد محلی با کاهش رفت وآمد مسافر در محدود شهر رودبار بودند را علت اصلی تاخیر چندین ساله تکمیل این پروژه جاده ای می دانند. آزادراه قزوین - رشت 19 تونل به طول 5/5 کیلومتر، 30 پل بزرگ و 440 پل کوچک دارد و طول آن 138 کیلومتر است. |