از ابتدای سال 1404 تا پایان مردادماه، بیش از 7986 شکایت بیمه ای در کشور ثبت شده که نزدیک به نیمی از آن ها مربوط به بیمه شخص ثالث است؛ آماری که نشان می دهد این رشته همچنان پرچالش ترین حوزه بیمه ای برای مردم است. بر اساس داده های بیمه مرکزی، از مجموع شکایات ثبت شده، 7308 شکایت به مرحله رسیدگی رسیده و مختومه شده و 678 شکایت همچنان در حال بررسی است. به گزارش ایسنا، بیشترین شکایات در پنج ماهه نخست امسال مربوط به رشته بیمه شخص ثالث اجباری بود. از مجموع 3558 شکایت ثبت شده در این رشته، 3265 شکایت رسیدگی شده که شامل 2055 شکایت وارد و 1210 شکایت ناوارد است و 293 شکایت نیز در حال بررسی باقی مانده است. کارشناسان دلیل اصلی بالا بودن شکایات شخص ثالث را دو عامل می دانند: اول سهم بالای این بیمه در تعداد بیمه نامه های صادرشده و دوم تاخیر یا عدم پرداخت خسارات بیمه ای، که باعث شده شخص ثالث پرشکایت ترین رشته بیمه ای باقی بماند. سهم این رشته از حق بیمه تولیدی بازار بیمه در این مدت 22 درصد بوده است. رشته بیمه درمان با ثبت 2016 شکایت، در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، 1833 شکایت رسیدگی شده که شامل 882 مورد وارد و 951 مورد ناوارد است و 183 شکایت همچنان در دست بررسی باقی مانده است. سهم این رشته از بازار بیمه در چهارماهه نخست سال جاری، 47 درصد اعلام شده است. رشته بیمه بدنه اتومبیل نیز طی پنج ماهه نخست امسال 938 شکایت ثبت کرده که 876 شکایت آن رسیدگی شده و از این میان 446 مورد وارد و 430 مورد ناوارد بوده و 62 شکایت همچنان در حال بررسی است. سهم این رشته از بازار بیمه طی پنج ماهه نخست امسال، 4.3 درصد گزارش شده است. در مقابل، کمترین شکایات مربوط به رشته های بیمه اعتبار (چهار فقره)، بیمه بدنه کشتی (سه فقره) و بیمه حوادث طبیعی ساختمان (شش فقره) بوده است. دلیل اصلی این تعداد کم، سهم اندک این رشته ها از کل بازار بیمه و تعداد کمتر بیمه نامه های صادر شده در این حوزه ها است.  |