صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
جمعه، 4 مهر 1404 - 14:06   
 آخرین خبرها
  جنجال گوشت‌های وارداتی از مغولستان
  ماجرای تعطیلی گسترده شعبه‌های غول قهوه جهان
  تویوتا کمری؛ ملاقات با سدان لوکس در ایران
  عارف: تأمین انرژی بخش تولید در اولویت دولت است
  سه شرط مهم سه برابر شدن یارانه کم درآمدها
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43091صفحه نخست » آخرین اخبار    جمعه، 4 مهر 1404 - 12:45

واکاوی آنچه بر کیان و خانواده‌اش گذشت!


تنبیه بدنی که قرار بود به طور کل از نظام تربیتی کنار گذاشته شود، هنوز در برخی مدارس ادامه دارد و هر بار که خبری از این جنس منتشر می‌شود، نه‌فقط کودکان،

فرارو- این گونه تصور می شود که تنبیه بدنی در مدارس به تاریخ پیوسته است، اما همچنان هر سال ده ها مورد از تنبیه دانش آموزان گزارش می شود؛ حوادثی که در برخی موارد حتی به نقص عضو کودکان انجامیده است.

به گزارش فرارو، اگرچه در مدارس شهرهای بزرگ، که بیشتر زیر ذره بین قرار دارند، تنبیه بدنی دانش آموزان کمتر دیده می شود، اما همچنان در گوشه و کنار ایران نمونه هایی رخ می دهد که گاهی رسانه ای می شوند. در یک سال گذشته، ماجرای کیان یکی از این نمونه ها بود؛ کودکی که پس از ضرب وشتم توسط ناظم مدرسه، دچار شکستگی لگن شد و هنوز هم پای او لنگ می زند.

آنچه در این میان برجسته است، نحوه ی مواجهه آموزش وپرورش با خانواده اوست؛ از ثبت نام نکردن در مدارس منطقه 2 مشهد گرفته تا هزینه های درمانی که طبق بیمه دانش آموزان باید پرداخت می شد، اما در عمل خانواده ناچار شد بار مالی را به دوش بکشد و حتی برای ثبت نام مجدد فرزندشان با درخواست پرداخت پول مواجه شود. چنین تجربه هایی بیش از خود حادثه، رد عمیق تری بر اعتماد خانواده ها و کارکرد مدرسه به عنوان نهادی حمایتی برجای می گذارد.

مهسا ساداتی، روانشناس کودک و نوجوان و دکتری روانشناسی تربیتی، در گفت وگو با فرارو به بررسی این مساله پرداخته است:

هر خبر از خشونت در مدرسه، تصور والدین از امنیت فرزندشان را فرو می ریزد/ اعتماد وقتی می شکند، والدین ناچارند در قوانین مدرسه مداخله کنند

مهسا ساداتی به فرارو گفت: اتفاقی که برای کیان افتاد دو جنبه دارد؛ یک جنبه مربوط به خود او و خانواده اش است، با تمام آسیب های جسمی و روانی که به همراه دارد، و جنبه دیگر بار روانی ای است که بر جامعه تحمیل می شود. هر کسی این خبر را بشنود، تصورش از امنیت مدرسه خدشه دار می شود.

او تاکید کرد: ما همیشه می گوییم خانه قوانین خودش را دارد و مدرسه هم قوانین خودش را؛ بنابراین از والدین می خواهیم در شیوه های کلاس و قوانین مدرسه دخالت نکنند. اما این توصیه زمانی معنا دارد که والدین مطمئن باشند مسئولان مدرسه به اندازه خودشان دلسوز فرزندشان هستند؛ نه فقط در حوزه آموزش، بلکه در حوزه پرورش و رشد شخصیتی نیز همراه کودک اند. وقتی اخباری از این دست منتشر می شود، آن هم همراه با آسیب های جسمی و حتی روانی، اعتماد والدین به مدرسه کاهش پیدا می کند. نتیجه این است که آنان ناچار می شوند بیشتر در روش های تربیتی معلمان و تصمیم های مدرسه دخالت کنند، و دیگر نمی توان ساده به آن ها گفت که ورود نکنید ، چون اطمینان از امنیت فرزندشان وجود ندارد.

معلم و دستیار باید پیش از ورود به کلاس، سلامت روانشان سنجیده شود/ با آغاز سال تحصیلی، هر خبر از تنبیه، اضطراب اجتماعی را چند برابر می کند

او یادآور شد: برای حل این مسئله باید کسانی که قرار است با کودکان کار کنند، چه معلمان و چه دستیاران، حتماً تست های روان شناسی بدهند تا مشخص شود سلامت روان دارند و می توانند خشم خود را کنترل کنند. ممکن است فردی برای کار در مهدکودک مناسب نباشد اما در مقاطع بالاتر توانمند باشد؛ این موضوع فقط از طریق آزمون های تخصصی روشن می شود. چنین اقداماتی مستقیماً بر کاهش اضطراب جامعه اثرگذار است. به ویژه حالا که در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم، انتشار چنین خبرهایی اضطراب والدین را دوچندان می کند.

اعتماد از بین رفته از مدارس باز نمی گردد/ مدرسه باید محیطی شاد برای یادگیری و رشد باشد، نه فضایی برای ترس و تحقیر/ خشونت، اعتمادبه نفس کودک را کاهش می دهد

این روانشناس گفت: بخش دیگر ماجرا آسیب های فردی است که مستقیماً متوجه دانش آموز می شود. وقتی کودکی از نظر جسمی تنبیه می شود، موضوع فقط درد یا مشکل فیزیکی نیست. مدرسه جایی است که قرار نیست صرفاً درس بخوانیم و تکلیف انجام دهیم؛ باید علاقه مندی تحصیلی در آن شکل بگیرد یا پرورش پیدا کند، و این وظیفه معلم، ناظم و مدیر است که محیط مدرسه را شاد و دلپذیر کنند.

او ادامه داد: اما وقتی تنبیه رخ می دهد، حتی اگر فقط لفظی باشد، همان علاقه مندی تحصیلی از بین می رود. هیچ کودکی دوست ندارد وارد فضایی شود که در آن کتک می خورد، تحقیر می شود یا آسیب می بیند. در این نقطه است که کودک از نظر آموزشی ضربه می خورد؛ حتی اگر بعداً در بهترین مدرسه غیردولتی ثبت نام شود، آن علاقه و اعتماد به محیط آموزشی از بین رفته و بازسازی آن ممکن است سال ها طول بکشد.

او هشدار داد: پیامد دیگر، کاهش اعتمادبه نفس است. کودکی که تجربه خشونت دارد، همیشه ترس از سرکوب و آسیب را با خود حمل می کند. او دیگر جرأت حرف زدن ندارد؛ حتی اگر فقط با خشونت کلامی مواجه شده باشد، عقب نشینی می کند و رغبت ندارد دستش را در کلاس بالا ببرد یا با دیگران ارتباط بگیرد.

ترک تحصیل از دل افسردگی بیرون می آید/ خشونت حاکم بر مدرسه را می توان آیینه ای از بحران روانی در جامعه دانست/ کودکان رفتار را از طریق تقلید می آموزند؛ ممکن است این الگو تکرار شود

این روانشناس تربیتی گفت: وقتی علاقه مندی تحصیلی از بین برود، کودک در سنینی که قدرت پیدا می کند ممکن است مقابل خانواده بایستد و ترک تحصیل کند. این ترک تحصیل اغلب از دل افسردگی می آید؛ کودکی که سرکوب شده و نسبت به محیط گارد گرفته است. گاهی فشار و سختی محیط مدرسه چنان زیاد می شود که تاب آوری کودک برای پذیرش آن از بین می رود و او ترجیح می دهد بدون مجادله یا مقابله، مدرسه را کنار بگذارد.

او اشاره کرد: خشونت حاکم بر مدرسه را می توان آیینه ای از بحران روانی در جامعه دانست. کودکان رفتار را از طریق تقلید می آموزند. وقتی می بینند فردی در جایگاه قدرت، رفتاری نادرست دارد، ممکن است روزی که خود به قدرت رسیدند همان الگو را تکرار کنند. مدرسه تنها جای درس خواندن نیست؛ الگوهای رفتاری هم در آن شکل می گیرد. اگر کودکی در محیط مدرسه ببیند که فردی با فریاد یا زور بر دیگران مسلط می شود، یاد می گیرد کسی که قدرت دارد می تواند از نیروی فیزیکی یا کلامی برای سرکوب استفاده کند.

الگوهای رفتاری در بزرگسالی نمایان می شوند/ گاهی کودکان آسیب دیده در مدرسه ضداجتماعی می شوند/ جامعه باید نقش حمایتگر داشته باشد

ساداتی گفت: چنین الگوبرداری هایی بعدها در بزرگسالی خود را نشان می دهد. ممکن است کودک امروز در آینده مکانیک، معلم یا مهندسی با چند پرسنل شود و همان رفتارهای اقتدارگرایانه را بازتولید کند. این رفتارها همیشه فیزیکی نیست؛ گاهی لفظی و روانی است و حتی می تواند به شکل های شدیدتر و ضد اجتماعی بروز کند، چراکه کودک در مدرسه چنین الگوهایی را دیده و آموخته است. در مواردی حتی احتمال بروز خشونت های شدید یا جنایت هم وجود دارد.

او یادآور شد: هم کودک و هم خانواده در چنین شرایطی به حمایت روانی و اجتماعی نیاز دارند. اما پرسش اینجاست که به جای این حمایت، ما چه می کنیم؟ جامعه باید نقش حمایتگر داشته باشد؛ همان طور که اجتماعات بزرگ تر وظیفه دارند بر اجتماعات کوچک تر نظارت کنند.

سطح پرخاشگری در جامعه بالاست و کادر مدارس مستثنی نیستند/ آموزش خدمت است و خدمات ده باید انتقادات را بشنود/ آموزش و پرورش برای مشکلات پاسخگو نیست/ آموزش و پرورش با حمایت از خانواده کیان باید خبر را خنثی کند

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: مدارس، چه دولتی و چه غیردولتی، باید مجهز به دوربین باشند تا امکان نظارت دقیق فراهم شود. امروز در جامعه سطح استرس، پرخاشگری و افسردگی بالاست و کادر مدارس هم از این وضعیت مستثنی نیستند؛ آن ها هم ممکن است عصبی شوند. همان طور که در حوزه فروش می گوییم حق با مشتری است ، آموزش وپرورش هم باید چنین رویکردی داشته باشد و حق را به کسانی بدهد که خدمات آموزشی دریافت می کنند. آموزش در نهایت یک خدمت است و وقتی خدماتی ارائه می شود، باید انتقادات را شنید و نظر دریافت کنندگان خدمات را جدی گرفت.

او افزود: آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد بزرگ که مدارس زیرمجموعه آن هستند، باید نظارت مستقیم و جدی داشته باشد. وقتی حادثه ای رخ می دهد، این نهاد باید از فردی حمایت کند که خدمات دریافت کرده و از آن ناراضی است. موضوع فقط تنبیه بدنی نیست؛ در بسیاری از مسائل دیگر هم خانواده ها پاسخی برای مشکلات خود در آموزش وپرورش پیدا نمی کنند. نظارت جدی ضروری است و فرد خطاکار باید حتماً تنبیه و توبیخ شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت ترسی که چنین حوادثی مثل آسیبی که به کیان ایجاد شده، اثر منفی عمیقی بر افکار عمومی می گذارد. آموزش وپرورش وظیفه دارد بازتاب این خبر را با اقدامات جبرانی خنثی کند، از جمله ارائه خدمات مضاعف به خانواده آسیب دیده.

پایان دادن این چرخه از خانواده است/ باید به بچه ها جرات بیان داد/ باید سخن کودکان را جدی گرفت

ساداتی گفت: برای پایان دادن به این چرخه، نقطه آغاز خانواده است. ما نمی توانیم تمام انسان ها را کنترل کنیم و چنین قدرتی نداریم. حتی نصب دوربین در مدارس یا گرفتن تست روان شناسی از کادر آموزشی، اگرچه مفید به نظر می رسد، اما ایده آل گرایانه است. ناظمی که چنین آسیبی وارد کرده، به احتمال زیاد اولین بار نبوده که چنین رفتاری انجام داده است. چرا پیش از وقوع این حادثه جلوی او گرفته نشد؟ آیا دلیلش نبود آگاهی والدین و نداشتن جرأت بیان توسط دانش آموزان نیست؟

او اشاره کرد: یکی از مهم ترین مسائل این است که کودکان را جسور و با جرأت تربیت کنیم؛ به گونه ای که اگر مورد تعرض یا تنبیه قرار گرفتند، بتوانند آن را بیان کنند. برای رسیدن به این هدف، باید فضای گفت وگو در خانواده باز باشد تا کودک بداند اگر مشکلی داشت می تواند آزادانه حرف بزند. زمانی که می گفتیم به قوانین مدرسه کاری نداشته باشید ، امروز دیگر باید سخنان بچه ها را جدی گرفت.

این وقایع در مدارس پسرانه بیشتر است/ کادر مدارس پسران باید تاب آوری بالاتری داشته باشند/ معیشت و رفاه کادر آموزشی بر رفتارشان بی تاثیر نیست

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: نمی خواهیم بحث را جنسیتی کنیم، اما واقعیت این است که در مدارس پسرانه بیشتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. دلیل آن به ویژگی های رفتاری پسران بازمی گردد؛ آنان پرهیجان ترند و ارزش هایشان با دختران تفاوت دارد. دختران بیشتر به گفت وگو می پردازند، اما پسران به رقابت و قدرت اهمیت می دهند. همین هیجان بالاتر، کنترل آنان را سخت تر می کند. بنابراین مدارس پسرانه به کادری نیاز دارند که از سطح بالای تاب آوری و سلامت روانی برخوردار باشند.

او در نهایت اشاره کرد: از سوی دیگر، شرایط معیشتی و رفاهی معلمان نیز در این مسئله بی تأثیر نیست. درست است که تحت هیچ شرایطی چنین رفتاری قابل توجیه نیست، اما واقعیت این است که معلمان با وجود کار سنگین، حقوق و امکانات بسیار محدودی دریافت می کنند. این کمبودها تاب آوری آنان را کاهش می دهد. اگر آموزش وپرورش بتواند تأمین مالی بهتر و خدمات حمایتی بیشتری برای معلمان فراهم کند، شاید تاب آوری آن ها بیشتر شود. بااین حال هیچ یک از این موارد نمی تواند مجوزی برای آسیب زدن به کودکان باشد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
جنجال گوشت‌های وارداتی از مغولستان
  جنجال گوشت‌های وارداتی از مغولستان
شایعات اخیر درباره ورود گوشت‌های آلوده از مبدا مغولستان به ایران تکذیب شد
تویوتا کمری؛ ملاقات با سدان لوکس در ایران
  تویوتا کمری؛ ملاقات با سدان لوکس در ایران
تویوتا کمری هیبریدی در نسخه‌های دو و 2.5 لیتری و با سهمیه جانبازان وارد بازار ایران شده است
سه شرط مهم سه برابر شدن یارانه کم درآمدها
  سه شرط مهم سه برابر شدن یارانه کم درآمدها
دولت قصد دارد تا با حذف یارانه پردرآمدها، سهم دهک‌های پایین از دریافت یارانه دولتی را افزایش دهد
صدور کیفرخواست برای بزرگ‌ترین شبکه قاچاق گازوییل
  صدور کیفرخواست برای بزرگ‌ترین شبکه قاچاق گازوییل
دادستان شهرستان میناب از صدور صدور کیفرخواست برای 166 نفر به اتهام قاچاق بیش از 400 میلیون لیتر گازوییل در بندرکلاهی خبر داد.
وقتی خاک زیر پای اهالی این منطقه پایتخت کم‌کم خالی می‌شود
  وقتی خاک زیر پای اهالی این منطقه پایتخت کم‌کم خالی می‌شود
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس داده‌های ماهواره‌ای ده‌ساله (2015 تا 2025)، پهنه اصلی فرونشست در جنوب‌غرب تهران شکل گرفته که بخشی از مناطق شهری را نیز دربر می‌گیرد.
هند تحریم‌ها را دور می‌زند؟/ خرید محموله بزرگ نفتی از ایران!
  هند تحریم‌ها را دور می‌زند؟/ خرید محموله بزرگ نفتی از ایران!
در حالی که برخی گزارش‌ها از تمایل هند برای ازسرگیری واردات نفت ایران خبر می‌دهد این کشور اخیرا یک محموله بزرگ نفت خام از ایران وارد کرده است.
راز شکایت‌ مردم از بیمه شخص ثالث چیست؟
  راز شکایت‌ مردم از بیمه شخص ثالث چیست؟
بیش از سه هزار و 500 شکایت ثبت‌ شده از بیمه‌ها، مربوط به بیمه شخص ثالث بوده است
مهدی طارمی یک کعبی جدید در یونان است!
  مهدی طارمی یک کعبی جدید در یونان است!
مهدی طارمی با شروعی رویایی در المپیاکوس، حالا در یونان تبدیل به ستاره‌ای شده که توجه هواداران این تیم را به خودش جلب کرده است.
10 شگرد خرید آپارتمان و زمین؛ راهنمای سرمایه‌گذاری در بازار راکد مسکن
  10 شگرد خرید آپارتمان و زمین؛ راهنمای سرمایه‌گذاری در بازار راکد مسکن
روش‌های حرفه‌ای برای خرید آپارتمان و سرمایه‌گذاری روی زمین که کمک می‌کنند در دوران رکود سنگین سود کنید و با ریسک کمتر، صاحب‌خانه شوید
ببینید؛ تغییر چهره رییس‌جمهور برکنارشده کره جنوبی در دادگاه خبرساز شد
  ببینید؛ تغییر چهره رییس‌جمهور برکنارشده کره جنوبی در دادگاه خبرساز شد
یون سوک یول، 64 ساله، در نخستین حضور خود پس از 85 روز، با چهره‌ای لاغرتر، موهای خاکستری، کت سرمه‌ای بدون کراوات و با نشان زندانی دارای شماره «3617» در دادگاه حاضر شد.
نخستین گوشی هوشمند مجهز به دکمه اختصاصی هوش مصنوعی
  نخستین گوشی هوشمند مجهز به دکمه اختصاصی هوش مصنوعی
گوشی جدید آنر مجیک 8 پرو یک دکمه اختصاصی هوش مصنوعی روی بدنه دارد. طراحی کلی این دستگاه شباهت زیادی به مجیک 7 پرو دارد، اما قاب پشتی این‌بار تخت شده و تفاوت ظریفی در لبه‌ها ایجاد کرده است.
پکن: بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران غیرسازنده است
  پکن: بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران غیرسازنده است
وزارت خارجه چین بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را غیرسازنده دانست و اعلام کرد این اقدام منجر به بازسازی اعتماد و رفع اختلافات نمی‌شود.
  پربیننده ترین اخبار       
  اظهارات متفاوت وحید هاشمیان پس از تساوی پرسپولیس مقابل ملوان
  ببینید؛ حرکت جنجالی همسر سارکوزی در دادگاه
  پراید جدید سایپا ارزش خرید دارد؟
  پیش‌فروش ایران‌خودرو؛ شرط مهم ثبت‌نام حذف شد
  سود و زیان ایران در فروش نفت به چین / ناچاریم تخفیف دهیم
  ساعت بازی شمس آذر - استقلال در هفته پنجم لیگ برتر
  نخستین گوشی هوشمند مجهز به دکمه اختصاصی هوش مصنوعی
  کامران قاسم‌پور مشکوک به بیماری نادر
  تصویر؛ سردار برای پرسپولیسی‌ها دست به قلم شد
  قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز جمعه 4 مهر 1404/رانا پلاس و تارا چند؟
  اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو در کارخانه و بازار
  ببینید؛ تاریخ‌سازی در اورست؛ صعود و فرود بدون اکسیژن
  ظریف: مردم و رهبران ایران، برنامه هسته‌ای را از دریچه عزت می‌بینند/ اگر ایران می‌خواست بمب بسازد، تا کنون ساخته بود
  بیانیه وزرای خارجه چین، ایران، پاکستان و روسیه درباره افغانستان
  عراقچی و لاوروف از چه گفتند؟
  عراقچی: در بازی اسنپ‌بک تروییکای اروپایی پیروز میدان نخواهند بود
  به ایوان می روم و انگشتانم را بر پوست کشیدهٔ شب می کشم
  ماجرای مسیر غیرمعمول نتانیاهو برای پرواز به نیویورک
  فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون
  تاریخ جدید واریز سهام عدالت
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved