فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی و رییس سازمان زنان حزب کارگزاران سازندگی ایران در یادداشتی نوشت: حدود 20 سال پیش، زمانی که به عنوان یک مطالبه عمومی از موتورسواری بانوان و چندی بعد، از دوچرخه سواری زنان صحبت کردم، طبق انتظار حملات زیادی دریافت کردم و این مطالبه تا مدت ها نادیده گرفته شد. اما اکنون و بعد از ماجرای مرگ مهسا و اعتراضات 1401 دیگر مطالبه نبود بلکه بسیاری از دختران جوان، میدان را به دست گرفته و سوار بر موتور، خود وارد عمل شدند. در حال حاضر دختران زیادی در خیابان ها مشغول موتورسواری هستند و در واقع این خود نشان دهنده این است که بانوان به خوبی قادر به رانندگی موتور و دفاع از حق تضییع شده خود هستند. البته تحولات اجتماعی غالباً از طرف مردم و قبل از تغییرات قانونی رخ می دهند. به عبارت دیگر جامعه به خصوص زنان از مسئولان پیش هستند. موتورسواری بانوان نیز یکی از این موارد است که بعد از مدتی دوباره مطرح و دولت هم در حمایت از آن وارد عمل شده است. خانم مهاجرانی، سخنگوی دولت در گفت وگویی ضمن حمایت از موتورسواری بانوان اظهار کرد که مشکلی از نظر قانونی برای موتورسواری زنان وجود ندارد و پلیس نیز با این اقدام موافق است. (نقل به مضمون) اما برخلاف نظر خانم مهاجرانی، طبق تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات مصوب 1389 صدور گواهینامه موتورسیکلت برای مردان به عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است . یعنی عبارت برای مردان در این ماده، مشکل اساسی است. در گذشته نزدیک با شکایت بانویی، دیوان عدالت اداری در رای اولیه خود صدور گواهینامه موتور برای زنان را بلامانع اعلام کرد اما در رای تجدیدنظر و احتمالاً با توجیه قضات، این رای باطل شد. با این حال در شرایط جدید و بروز تحولات مثبت اجتماعی، موتورسواری دختران در حال افزایشی چشمگیر است. رییس پلیس نیز در حمایت از این امر، درباره احتیاط و دقت بانوان در رانندگی با موتور و نبودن مشکل، اظهاراتی داشته است. نکاتی که مورد توجه دلواپسان و مخالفان موتورسواری بانوان و یا زین سواری زنان به عمد مورد توجه قرار نمی گیرد تا نشان دهند، مرغ آنان همچنان یک پا دارد فراوان است، از جمله: از نظر فقهی نشستن زنان بر ترک تاکسی موتوری ها که جزو محارم هم نیستند به امری عادی و روزمره تبدیل شده است. عجبا که این امر از نگاه اینان به عنوان یک امر حرام تلقی نشده و بر آن چشم بسته اند. همچنین وجود روایتی از پیامبر اکرم که فرمودند: به فرزندان خود سوارکاری، تیراندازی و شنا بیاموزید . این جمله اشاره به آموزش مهارت های روز به فرزندان، چه دختر و چه پسر دارد. اسب مرکب آن زمان است و موتور و دوچرخه مرکب این زمانه که در هر سه زین سواری که مشکل اصلی دلواپسان است، وجود دارد. از منظر اقتصادی موتورسواری بانوان می تواند، فرصت های شغلی جدیدی برای آنان به وجود آورده و زنان به عنوان راننده تاکسی موتوری، پیک های موتوری، آموزشگاه های موتورسواری و… مشغول به کار شوند. از منظر زیست محیطی و بحران های شهری در کاهش ترافیک، آلودگی هوا، مصرف سوخت و… استفاده از موتور به جای ماشین توسط زنان، تاثیراتش قابل انکار نیست. از منظر عرفی و اجتماعی اکنون موتورسواری خانم ها، امری جا افتاده و مقبول است. از نگاه سلبی با توجه به قانون غیرکاربردی، ناعادلانه و غیرمنطبق با مطالبات زنان، شرایط روز و حتی دین اسلام، قانون گریزی به حق دختران و نافرمانی مدنی آنها که مبتنی بر درک اجتماعی و فهم جنسیتی درست است باید برای قانون گذاران و مجریان قانون، قابل تامل بوده و به دنبال رفع موانع و تبعات منفی آن باشند. بدین ترتیب سازمان زنان حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز پیشنهادی برای ارائه به دولت با هدف رفع مانع قانونی برای صدور گواهینامه موتور برای زنان تدوین کرده است. این طرح بر لزوم حذف عبارت برای مردان از تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات 1389 تاکید دارد و در تلاش است که فرآیند قانونی این اصلاح حقوقی در به روز کردن قوانین و هماهنگ با شرایط اجتماعی و مطالبات جامعه انجام پذیرد. در نهایت آنچه که باید دهه ها پیش محقق می شد به دلایلی عمدتاً سیاسی، تفاسیر غیرمعتبر دینی و تنگ نظری های شخصی به تعویق افتاده است. حال که امروزه دولت دریافته باید این مشکل برطرف شود، امیدوارم بدون تعلل شاهد اجرایی شدن و به نتیجه رسیدن این نیاز به حق دختران و زنان کشورمان باشیم. |