لوکانو 7 یا جیکو 7 یکی از کراس اوور های جدید و دو دیفرانسیل گروه خودروسازی چری است که به زودی به بازار کشور می آید. خودروهای کراس اوور و شاسی بلند روز به روز در حال گسترش هستند و برندهای مختلف چینی هم در این زمینه بسیار پرتلاش و هدفدار ظاهر شده اند. به گزارش آخرین خودرو، شرکت چری که تاکنون با چندین برند مختلف در بازار ایران حضور پیدا کرده است، حالا می خواهد با همکاری گروه ماموت محصولی جدید از زیرمجموعه های خود به نام لوکانو L7 یا (جکو J7) را به ایران بفرستد. در این مطلب به بررسی و معرفی لوکانو L7 می پردازیم تا اطلاعات بیشتری در مورد این ماشین جدید چینی به دست آورید. درباره لوکانو L7 سال 2023 بود که شرکت چری از برند جدید خود با نام جائکو یا جیکو (Jaecoo) رونمایی کرد تا محصولات شاسی بلند جدید و نسبتا لوکس خود را تحت این نشان به بازارهای اروپا، روسیه، خاورمیانه، مالزی و… روانه کند. اولین محصول این برند یک شاسی بلند شهری جمع وجور به نام J7 بود که نخستین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 با مدل پروتوتایپ خود حضور پیدا کرد. این محصول در بازار چین نشان چری و عنوان اکسپلور 06 یا تانسائو 06 را بر پیشانی دارد و در بازار ایران تحت برند جدید لوکانو و با همکاری گروه ماموت عرضه خواهد شد. طراحی بدنه LUCANO L7 از آنجا که شرکت چری روی توانایی های نسبی آفرودی لوکانو L7 برای مصارف معمولی و طبیعت گردی خانوادگی تاکید زیادی داشته است، بنابراین هیچ جای تعجب ندارد که برای طرح بدنه جکو j7 یا همان لوکانو L7 به سراغ بهترین شاسی بلندهای بازارهای جهانی یعنی محصولات رنجروور نظیر مدل ایووک برود و از آنها الگو بگیرد.  بنابراین وقتی که از نمای بغل به استایل بیرونی لوکانو 7 دقت می کنید، می توانید شباهت های زیادی بین این کراس اوور چینی و تولیدات گروه خودروسازی بریتانیایی رنجروور مشاهده کنید. این سبک طراحی برخلاف کراس اوورهای خانوادگی فعلی چری در بازار ایران حالتی به اصطلاح باکسی پیدا کرده و خطوط صاف به صورت شیبدار همراه المان های چهارگوش در قسمت های مختلف بدنه این خودرو خودنمایی می کنند. به هر ترتیب استایل این محصول به دلیل تفاوت با خودروهای فعلی چینی و شباهت به تولیدات محبوب برند رنجروور، نسبتاً زیبا، هماهنگ و متفاوت احساس می شود و به همین دلیل نیز احتمالاً در مقایسه با دیگر تولیدات چری در ایران، بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. مشخصات فنی لوکانو L7 از آنجا که با محصولی از کمپانی چری مواجه هستیم، بنابراین جای تعجب ندارد که یک موتور آشنا روی لوکانو L7 ببینیم. همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم که برای چری تیگو 8 پرو و فونیکس اف ایکس تولید نیرو می کند، در لوکانو L7 نیز به خدمت فراخوانده شده است. این موتور چهار سیلندر بنزینی قدرتی معادل 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس دوکلاچه روغنی به سمت چرخ ها می فرستد. این خودرو دارای سامانه تمام چرخ محرک بوده و قابلیت ارسال نیرو به سوی تمامی چرخ ها (AWD) در آن وجود دارد. گفته می شود شتاب صفر تا 100 لوکانو L7 تقریباً در محدوده 9 ثانیه جا می گیرد و بیشترین سرعت آن نیز به 190 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. نسخه تمام چرخ محرک این خودرو حدود 1620 کیلوگرم وزن دارد و انتظار می رود که نزدیک به 7 الی 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی بنزین بسوزاند. بنزین مورد نیاز هم از طریق یک باک سوخت 57 لیتری تامین می شود که برای این ماشین مناسب است. خوشبختانه سیستم تعلیق عقب لوکانو L7 از نوع مالتی لینک مستقل بوده و در نتیجه هم هندلینگ و پایداری آن افزایش پیدا می کند و هم کیفیت سواری آن بدین وسیله ارتقا می یابد.  نقطه ضعف اصلی موتورهای توربوشارژ محصولات چری در ایران حساسیت بالای آنها به کیفیت بنزین و روغن است به همین دلیل هم توصیه می کنیم مالکان این خودروها از جمله صاحبان لوکانو L7، در مورد نوع سوخت و روغن مصرفی خودرو کاملاً مراقب باشند. ضمناً نحوه استفاده صحیح از گیربکس های دوکلاچه می تواند عمر آنها را تا حد زیادی افزایش دهد که مالکان LUCANO L7 باید به این نکته نیز دقت کنند. طراحی کابین و امکانات LUCANO L7 داخل کابین لوکانو L7 یک تریم دو رنگ نسبتاً جذاب خواهید دید که باعث می شود حس خوبی از حضور در این فضا به سرنشین منتقل شود. به واسطه طراحی نه چندان پیچیده و حضور المان های ساده تر در داشبورد، باید گفت که این سبک طراحی تا حدودی آینده نگرانه و البته دلنشین احساس می شود؛ به نحوی که نسبت به دیگر رقبای جدید چینی با داشبوردهای شلوغ و پیچیده، حس آرامش بیشتری در کاربر ایجاد می کند. در بخش کنسول میانی طرح اهرم تعویض دنده به نوبه خود زیبا و لوکس به نظر می رسد. کمی جلوتر به یک نمایشگر بزرگ عمودی می رسید که تقریباً تمامی کلیدها و دکمه های فیزیکی را حذف کرده تا خودش عهده دار ارائه وظایف مالتی مدیا و سامانه های کنترلر سیستم صوتی یا پنل های تهویه شود. قطر، ضخامت و فرم غربیلک فرمان به نحوی است که راننده از به دست گرفتن آن احساس تسلط کامل بر خودرو خواهد داشت؛ ضمن آنکه نمایشگر دیجیتال پشت فرمان با قطر کمتر از نمایشگر مرکزی که وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارد، از خوانایی و گرافیک دلچسب سود می برد. ادوات داخل کابین لوکانو L7 از متریال و مواد نسبتا باکیفیت ساخته شده و همین موضوع می تواند باعث ارتقای کیفی این خودرو نسبت به دیگر محصولات همرده چینی در بازار ایران شود. فضای داخل اتاق نیز با وجود آنکه با یک کراس اوور جمع وجور طرف هستیم، نسبتاً جادار بوده و افراد بزرگسال در صندلی های ردیف عقب می توانند با حداقل محدودیت و در اختیار داشتن فضای پای کافی، حضور پیدا کنند. ضمنا پشت صندلی های ردیف دوم حدود 410 لیتر گنجایش برای جا دادن لوازم وجود دارد اما با خواباندن صندلی ها می توان این ظرفیت را تا 1338 لیتر افزایش داد. همچنین گفته می شود که لوکانو L7 با تنوع بسیار مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی نوین به بازار ایران راه پیدا می کند. هشدار تغییر لاین و خروج از خط، رادار تصادف از عقب، تشخیص نقطه کور، دستیار کمکی بین خطوط، سیستم کمکی ترافیک (TJA)، کروز کنترل هوشمند، نوربالا اتوماتیک، هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کنترل پایداری و کنترل کشش، سامانه کنترل سرعت خودرو در سرپایینی، 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه ، تنظیم برقی صندلی های جلو با سردکن و گرمکن صندلی ها، پایش فشار باد تایرها، جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پا، مالتی مدیا لمسی، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سانروف برقی، سامانه استارت/ استاپ و… از جمله مهمترین تجهیزات آپشن های لوکانو 7 برای بازار ایران به شمار می روند. رقبای لوکانو 7 لوکانو L7 در یک کلاس خودرویی بسیار پرطرفدار و نسبتا شلوغ حاضر شده است و بنابراین رقبای متعددی همچون تیگو 7 پرومکس، فونیکس اف ایکس پریمیوم، هیوندای توسان 2023 وارداتی، کیا اسپورتیج 2023 وارداتی، تیگو 8 پرومکس و بسیاری دیگر از کراس اوورهایی که احتمالاً بعدها وارد بازار ایران می شوند، جزو رقبای اصلی لوکانو 7 به شمار خواهند رفت. |