محمد صدقی؛ رفتار سازمانی (Organizational Behavior) به مطالعه رفتار افراد و گروه ها در محیط کار و مدیریت آن ها به منظور بهبود کارایی، تعاملات و توسعه منابع انسانی می پردازد. با این حال، در بسیاری از مطالعات و برنامه های توسعه منابع انسانی، جنبه روانی پرسنل و سازمان کمتر مورد توجه قرار می گیرد.  روان پرسنل شامل شناخت شخصیت، انگیزه ها، نگرانی ها و احساسات کارکنان است. نادیده گرفتن این جنبه می تواند تأثیر منفی عمیقی بر عملکرد و توسعه سازمان داشته باشد. به طور مثال، مدیری که بدون توجه به آرامش روانی کارکنان، مدام فشار و سرزنش ایجاد می کند، نه تنها روحیه کارکنان را تضعیف می کند، بلکه کیفیت عملکرد سازمان را نیز کاهش می دهد.  نقش مدیر در حفظ آرامش روانی کارکنان مدیریت موفق نیازمند حفظ آرامش و نرمش در مواجهه با امور است. این رفتار مدیریتی می تواند: آرامش ذهنی کارکنان را فراهم کرده و مسیر توسعه سازمان را هموار سازد. از تحمیل تعصبات شخصی و تصمیمات دیکته ای جلوگیری کند و تصمیم گیری را عادلانه تر نماید.  مثال عملی تصور کنید در محیطی کاملاً تاریک ایستاده اید و هر خطای کوچک شما زیر یک نور بزرگ نمایی می شود. این وضعیت مشابه محیط کاری است که در آن سرزنش مداوم و فشار روانی وجود دارد. پیامدهای چنین محیطی عبارت اند از: شکل گیری صدای درونی منتقد در کارکنان کاهش اعتماد به نفس انگیزه کمتر برای یادگیری و رشد کاهش کیفیت عملکرد و در نهایت سقوط سازمان جمع بندی موفقیت بلندمدت سازمان تنها با تمرکز بر فرآیندها و تکنیک های مدیریت به دست نمی آید؛ بلکه "توجه به سلامت روانی و احساسی کارکنان از عوامل کلیدی در حفظ بهره وری، خلاقیت و پایداری سازمان است." مدیران با رفتار انسانی، همدلانه و آرامش بخش می توانند محیطی ایجاد کنند که هم کارکنان رشد کنند و هم سازمان به اهداف خود برسد. |