فرارو- دو تیپ پرتقاضای کوییک یعنی کوییک S و کوییک R، با وجود شباهت های فنی، در امکانات و طراحی تفاوت هایی دارند که دانستن آن ها برای خریداران اهمیت دارد. به گزارش فرارو؛ از وقتی که شرکت سایپا کوییک را به تدریج جایگزین پراید در خط تولید کرده، این خودرو به سرعت در صدر جدول محصولات پرفروش سایپا در رده خودروهای اقتصادی قرار گرفته. کوییک تاکنون در چند تیپ مختلف به بازار خودرو ایران عرضه شده است؛ شامل کوییک معمولی (که با نام کوییک R دنده ای هم شناخته می شود)، کوییک R پلاس، کوییک دنده اتومات، کوییک S و نسخه ارتقایافته کوییک GX. در این گزارش تمرکز بر دو تیپ پرطرفدار یعنی کوییک S و کوییک R است که بیشترین تقاضا را در میان خریداران دارند. مقایسه طراحی و امکانات کوییک S و R هر دو تیپ کوییک S و R از نظر فنی دقیقاً یکسان هستند و تفاوتی در بخش پیشرانه ندارند. این یعنی خریدار صرف نظر از انتخاب مدل، همان توان و کارایی را دریافت خواهد کرد. هر دو خودرو با گیربکس 5 دنده دستی عرضه می شوند که برای رانندگی شهری و بین شهری سبک طراحی شده است. موتور 4 سیلندر M15 با توان 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر عملکردی مناسب در کلاس اقتصادی ارائه می دهد. شتاب صفر تا صد این خودروها حدود 13 ثانیه است و نهایت سرعتشان به 160 کیلومتر بر ساعت می رسد؛ یعنی گزینه ای قابل قبول برای رانندگی روزمره. همچنین مصرف سوخت ترکیبی هر دو تیپ حدود 7 لیتر در صد کیلومتر است که آن ها را در رده خودروهای کم مصرف داخلی قرار می دهد. سیستم هشدار دهنده هر دو تیپ یکسان و در یک سنسور عقب خلاصه شده. از طرف دیگر سیستم های ترمز هم عیناً یکسان هستند. همچنین هر دو تیپ مجهز به دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو هستند. اما تفاوت ها صرفا ظاهری هستند، از جمله تفاوت هایی در سپر، داشبورد، سیستم روشنایی، فرمان و ضبط صوت و مانیتور که در جدول زیر مشاهده می کنید. مشخصات کوییک S کوییک R سال های موجود | از 1399 | از 1398 | سپر جلو | طراحی جدید ومدرن | - | جلو داشبورد | طراحی جدید ومدرن | - | دیلایت | دارد | از مدل 1402 | اتولایت | از تابستان 1402 | ندارد | چراغ بدرقه | دارد | ندارد | فرمان دی کات با دکمه های کنترلی | در صورت سفارش | ندارد | مانتور و نویگیشن | در صورت سفارش | ندارد | دوربین عقب | در صورت سفارش | ندارد | بلوتوث ضبط | دارد | ندارد | کنترل پایداری(ESP) | دارد | ندارد | دریچه گاز برقی | دارد | ندارد | با توجه به جدول بالا کوییک S نسبت به نسخه های قبلی داشبورد و تریم داخلی جذاب تر و به روزتری دارد؛ امکاناتی مانند نمایشگر تعویض دنده و غربیلک فرمان D-cut در آن دیده می شود. کوییک R بیشتر به خاطر طراحی ظاهری دو رنگ (سقف مشکی همراه با بدنه رنگی) شناخته می شود و از نظر امکانات رفاهی تفاوت زیادی با نسخه پایه کوییک معمولی ندارد. یکی از تفاوت های مهم ایمنی، وجود سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) در تیپ کوییک S است که باعث می شود در پیچ ها یا هوای نامناسب ایمنی و پایداری بیشتری داشته باشد. برخی کاربران گزارش داده اند که دریچه گاز برقی باعث شده واکنش گازگیری در آغاز حرکت یا در تعویض دنده سنگین مقداری کندتر باشد (در حد 2-3 ثانیه). اگرچه حداکثر سرعت اعلام شده هر دو خودرو حدود 160 کیلومتر بر ساعت است، برخی کاربران معتقدند که بدنه و کیفیت آلیاژ در سرعت های بالا و شرایط نامساعد هوا احساس ناامنی ایجاد می کند. تفاوت قیمت کوییک S و R بر اساس آخرین گزارش ها در بازار شهریور 1404، کوییک S به دلیل امکانات داخلی بیشتر و تغییرات طراحی کابین، قیمتی بالاتر از مدل R دارد. کوییک R با وجود ظاهر دو رنگ، معمولاً قیمت پایین تری نسبت به کوییک S در بازار آزاد دارد. فاصله قیمتی این دو تیپ در بازار آزاد معمولاً بین 20 تا 30 میلیون تومان متغیر است؛ البته بسته به شرایط بازار و سیاست های فروش کارخانه، این اختلاف می تواند کم یا زیاد شود. جدول آخرین قیمت کوییک S و R در بازار برگرفته از سایت های نیازمندی خودرو صفر کیلومتر مدل 1402 به بعد | قیمت در بازار آزاد شهریور 1404 | کوییکS | 500 الی 540 میلیون تومان | کوییک R | 470 الی 500 میلیون تومان | |