سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد در شش ماه نخست سال 2025، تعداد گردشگران بین المللی نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته است؛ رقمی که حدود 4 درصد بالاتر از سطح پیش از همه گیری کرونا ارزیابی می شود. به گزارش ایسنا، طبق این گزارش، حدود 690 میلیون گردشگر بین المللی از ژانویه تا ژوئن 2025 سفر کرده اند؛ یعنی 33 میلیون نفر بیشتر از مدت مشابه در سال 2024. با این حال، نتایج در مناطق مختلف جهان متفاوت بوده است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این باره گفت: با وجود چالش های جهانی، گردشگری بین المللی همچنان با قدرت و تاب آوری پیش می رود. نیمه نخست 2025 شاهد رشد ورود گردشگران و افزایش درآمد در بیشتر مقاصد جهان بودیم، امری که به اقتصاد محلی، اشتغال و معیشت کمک می کند. اما این رشد مسئولیت بزرگی برای ما ایجاد می کند تا اطمینان یابیم که توسعه این بخش پایدار و فراگیر است و با مشارکت همه ذی نفعان محلی صورت می گیرد. عملکرد منطقه ای گردشگری در نیمه نخست 2025 گردشگری آفریقا در ژانویه تا ژوئن 2025 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد افزایش داشته است. هم شمال آفریقا (مثبت 14٪) و هم جنوب صحرای آفریقا (مثبت 11٪) در این دوره رشد دو رقمی را ثبت کرده اند. اروپا در نیمه اول سال 2025 از نزدیک به 340 میلیون گردشگر بین المللی استقبال کرد که حدود 4 درصد بیشتر از سال 2024 و 7 درصد بیشتر از سال 2019 است. شمال، غرب و جنوب مدیترانه اروپا، همگی در این دوره، رشد 3 درصدی را ثبت کردند. اروپای مرکزی و شرقی همچنان به روند صعودی سریع (مثبت 9٪) خود ادامه دادند، اما طبق داده های موجود، 11 درصد کمتر از سطح سال 2019 باقی ماندند. قاره آمریکا در ژانویه تا ژوئن 2025 رشد 3 درصدی را ثبت کرد و نتایج در مناطق مختلف متفاوت بود. درحالی که آمریکای جنوبی (مثبت 14٪) همچنان از رشد قابل توجهی برخوردار بود، آمریکای مرکزی شاهد افزایش 2 درصدی ورود گردشگران بود و آمریکای شمالی نتایج ثابتی (0٪) را تجربه کرد که بیشتر به دلیل کاهش ورود گردشگران به آمریکا و کانادا بود. منطقه کاراییب (0٪) نیز عملکرد ضعیف تری را تا حدودی به دلیل کاهش تقاضا از بازار اصلی مبدأ خود، آمریکا، شاهد بود. خاورمیانه در این دوره شش ماهه، 4 درصد کاهش ورود گردشگران را ثبت کرد، اگرچه پس از یک بازگشت بسیار قوی پس از همه گیری، با 29 درصد افزایش ورود نسبت به مدت مشابه سال 2019، قوی ترین نتایج منطقه ای نسبت به سال 2019 را به نام خود ثبت کرده بود. ورود گردشگران به آسیا و اقیانوسیه در این دوره 11 درصد رشد داشت که 92 درصد نسبت به رقم قبل از همه گیری (منفی 8٪ نسبت به سال 2019) است. شمال شرقی آسیا (مثبت 20٪) قوی ترین عملکرد را نسبت به سال 2024 داشت، اگرچه 8 درصد کمتر از سطح سال 2019 باقی ماند. برخی از بالاترین نرخ های رشد در میان مقاصد بزرگ در نیمه اول 2025 توسط ژاپن و ویتنام (مثبت 21٪)، کره جنوبی (مثبت 15٪)، مراکش (مثبت 19٪)، مکزیک و هلند (مثبت 7٪) ثبت شد. مالزی و اندونزی هر دو رشد 9 درصدی و هنگ کنگ (چین) رشد 7 درصدی را ثبت کردند، اگرچه میزان ورود گردشگران به این مقاصد تا حدودی کمتر از سطح سال 2019 بود. فرانسه (مثبت 5٪ تا ماه می) و اسپانیا (مثبت 5٪) به عنوان برترین مقاصد گردشگری جهان نیز در این دوره رشد قابل توجهی در ورود گردشگران ثبت کردند. همچنین طبق گزارش یاتا، هم ترافیک هوایی بین المللی و هم ظرفیت هوایی بین المللی در ژانویه تا ژوئن 2025 (شش ماه نخست سال میلادی) در مقایسه با سال گذشته، 7 درصد رشد داشته است. میزان اشغال جهانی در مراکز اقامتی در ژوئن 2025 به 69 درصد رسید که کمی کمتر از 70 درصد در ژوئن 2024 است. رشد درآمد گردشگری ژاپن (مثبت 18٪)، بریتانیا (مثبت 13٪)، فرانسه (مثبت 9٪)، اسپانیا (مثبت 8٪) و ترکیه (مثبت 8٪) رشد چشمگیری در درآمد گردشگری بین المللی تا ژوئن 2025 گزارش کرده اند. بازارهای بزرگ نیز افزایش هزینه گردشگران خروجی داشته اند؛ چین (مثبت 16٪)، اسپانیا (مثبت 16٪)، بریتانیا (مثبت 15٪)، سنگاپور (مثبت 10٪) و کره جنوبی (مثبت 8٪). در سال 2024، درآمد جهانی گردشگری با رشد 11 درصدی به رکورد 1.734 میلیارد دلار رسید؛ یعنی 14٪ بالاتر از دوران پیش از کرونا. چالش ها و چشم انداز مهم ترین چالش های پیش روی صنعت گردشگری بین المللی، هزینه بالای حمل ونقل و اقامت، فشارهای اقتصادی، اعتماد پایین مصرف کنندگان و ریسک های ژئوپلیتیکی است همچنین پیش بینی می شود تورم گردشگری از 8 درصد در 2024 به 6.8 درصد در 2025 کاهش یاید اما همچنان بسیار بالاتر از دوران پیش از کرونا (3.1٪) است. برخی کارشناسان، چهار ماه پایانی سال را بهتر یا بسیار بهتر از 2024 دانسته اند، در حالی که 16 درصد انتظار کاهش آمار و ارقام را دارند. سازمان جهانی گردشگری همچنان رشد 3 تا 5 درصدی ورود گردشگران بین المللی در کل سال 2025 را پیش بینی می کند. |