مسعود پزشکیان، رییس جمهور در جلسه توسعه عدالت آموزشی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در کشور گفت: بچه های ما هرکدام مانند معدن طلا هستند و باید کسی بتواند این ارزش را کشف کند. وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم روی این استعدادها کار کنیم، می توانند مملکتی بسازند در عالی ترین سطح ممکن و اگر نتوانیم، جامعه ای شکل می گیرد در بدترین حالت. پزشکیان با بیان اینکه بسیاری از افتتاح پروژه ها و فعالیت ها در مقایسه با ظرفیت های دانش آموزان اهمیت کمتری دارند، اظهار داشت: بعضی اوقات ما را برای افتتاح پروژه ای می برند و فکر می کنند خبری هست، اما خبر واقعی در همین بچه هاست. رییس جمهور تأکید کرد: ما باید شرایطی فراهم کنیم که پتانسیل موجود در انسان ها خودش را نشان دهد و مسیر رشد و توسعه کشور از طریق آموزش و پرورش نسل های آینده تضمین شود. رییس جمهور با تأکید بر اهمیت آموزش مهارت محور گفت: اگر بتوانیم توانمندی های دانش آموزان را در مدرسه پرورش دهیم و مهارت های دیدن، گفتن و شنیدن را تقویت کنیم و آن را با تجربه عملی و تعامل همراه سازیم، یادگیری شکل می گیرد که هیچ گاه از بین نخواهد رفت. وی افزود که تمرکز بر مهارت آموزی نه تنها موجب تثبیت دانش در ذهن دانش آموزان می شود، بلکه زمینه ساز رشد فردی و اجتماعی آن ها و توانمندسازی جامعه در آینده خواهد بود. وقتی رییس جمهور برای اینکه از کلمه انگلیسی استفاده نکند از اطرافیان معادل فارسی را پرسید. رییس جمهور با اشاره به شیوه نقدها در کشور گفت: به جای اینکه به هم کمک کنیم و نقد را دوستانه کنیم، نقدها گاهی با تخریب انجام می شود. وی افزود: یک عزیزی در دوران انتخابات طرحی ارائه داد و من گفتم طرح را با افراد اعلام کنید تا مشکل حل شود. من اعلام کردم و الان هم می گویم هر کسی که می تواند مشکل آب، ناترازی، سوخت و کشاورزی را حل کند، گوی و این میدان برای او باز است. پزشکیان همچنین به عدم توازن در روند توسعه کشور اشاره کرد و گفت: توسعه ای که تاکنون داده ایم، نا متوازن بوده و نیازمند اصلاح و مدیریت متعادل است. رییس جمهور با انتقاد از برخی مدارس گفت: ما باید دانش آموزانی تربیت کنیم که بدانند من مال این سرزمینم و باید مشکلات را خودم حل کنم؛ قرار نیست کسی از خارج بیاید مشکلات ما را حل کند. وی با اشاره به شیوه عملکرد برخی مدارس افزود: یه عده مدارسی درست کردند که می روند جایزه آن چنانی می گیرند و بعد 90 درصدشان می روند؛ هنر کردید؟ این تربیت آدم های مغرور و تک بعدی است، نه نخبه پروری واقعی. پزشکیان بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی و تمرکز بر توانمندسازی دانش آموزان برای حل مسائل داخلی تأکید کرد. |