فرارو - فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه شنبه 18شهریور، اعلام کرد: در تازه ترین بازبینی، 180 هزار خانوار از دهک دهم خارج و 460 هزار خانوار به این دهک افزوده شده اند. به گزارش فرارو؛ به روزرسانی سیستم دهک بندی خانوار هر شش ماه یک بار در جریان است و هم زمان با نزدیک شدن موعد حذف یارانه نقدی از خانوارهای پردرآمد (دهک های هشتم به بالا)، دولت تاکید کرده است که اصلاحات ادامه دار است و فرصت اعتراض برای شهروندان فراهم آمده است. فاطمه مهاجرانی با تأکید بر روند مستمر و قانونی دهک بندی خانوارها گفت: مطابق قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است سالانه دوبار نسبت به بازبینی دهک بندی (و حتی صدک بندی) خانوارها اقدام کند. طبق آمار سازمان برنامه و بودجه، در آخرین بازنگری، 180 هزار خانوار از دهک دهم خارج و 460 هزار خانوار وارد این دهک شده اند که نشانه ای از تحرک پویا در این نظام حمایتی است. هم اکنون سه دهک هشتم و هشتم به بالا در معرض حذف یارانه نقدی قرار دارند؛ اقدامی که بر اساس قانون بودجه 1404 در جریان است. مبنای دهک بندی خانوارها دهک بندی، روشی برای هدفمند کردن یارانه هاست که خانوارها را بر اساس سطح درآمد و رفاه در 10 گروه مساوی (از کم درآمدترین تا پردرآمدترین) تقسیم می کند. دهک دهم پردرآمدترین شهروندان محسوب می شوند. در سازوکار جدید که از سال 1404 اجرا شد، شاخص اصلی دستگاه، سرانه هزینه ماهانه هر فرد است. اگر این رقم بیش از 10 میلیون تومان باشد (به جز هزینه مسکن برای مستأجران)، خانوار در طبقه پردرآمد (دهک 8 9 10) قرار می گیرد و یارانه آن قطع می شود. سایر شاخص ها مانند گردش مالی، املاک، خودرو و تراکنش های بانکی نیز در تحلیل های اولیه دخیل بوده اند، اما اکنون تمرکز اصلی بر هزینه واقعی خانوار است. آیا احتمال خطا در دهک بندی وجود دارد؟ شایع ترین خطا در دهک بندی ها زمانی اتفاق می افتد که یک شهروند حقوق بگیر همراه خانواده خود زندگی می کند. در این صورت مجموع درآمد آن ها با هم حساب می شود و امکان دارد به دهک 8 به بالا منتقل شود. همچنین امکان دارد تراکنش های غیرمعمول (مثل درمان یا تحصیل) به اشتباه نشان دهنده پردرآمد بودن خانوار شود. مورد دیگر خطاهای سیستمی در ثبت تراکنش ها یا داده های مالی است. چگونه اعتراض کنیم؟ سخنگوی دولت اعلام کرد شهروندان معترض بخصوص شهروندان شاغل که در خانه پدری زندگی می کنند می توانند با مراجعه به سامانه حمایت معیشتی و ثبت بررسی و یا مراجعه حضوری به پلیس +10 نسبت به تفکیک خانوار اقدام کنند. آدرس های سامانه حمایت معیشتی یا سامانه رفاهی که در نشست سخنگوی دولت به آن اشاره شد. hemayat.mcls.gov.ir refahi.ir جهت دریافت اطلاعات دهک بندی، شما می توانید با شماره تلفن گویا مرکز تماس کار و رفاه اجتماعی 0216369 یا شماره 09200006369 تماس حاصل فرمایید. شما همچنین می توانید از طریق کد دستوری و با شماره گیری *4*43857*کدملی# بررسی کنید که مشمول یارانه هستید یا خیر. با این حال این کد دستوری برای اعتراض دهک نیست. آموزش تصویری ثبت اعتراض دهک بندی پس از ورود به یکی از این سایت های اعلام شده از طریق “پنجره ملی خدمات دولت هوشمند” با کد ملی سرپرست خانوار و شماره همراهی که به نام وی ثبت شده وارد شوید و وضعیت تان را بررسی یا اعتراض ثبت کنید. در این آموزش از طریق سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir وارد می شویم. در صفحه پایین می آییم (اسکرول داون) و مطابق تصویر زیر، روی گزینه "ورود به سامانه حمایت" ضربه می زنیم.  کد ملی سرپرست خانوار و کد امنیتی را وارد می کنیم و گزینه ورود از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند کاربران حقیقی را انتخاب می کنیم.  در صفحه جدید شماره تلفن همراه سرپرست خانوار و کد امنیتی را وارد می کنیم و روی "ارسال رمز یکبار مصرف" ضربه می زنیم.  یک پیامک به شماره سرپرست خانوار ارسال می شود که در کادر مربوطه وارد می کنیم. در صفحه جدید دهک شما درج شده. برای ثبت اعتراض با پایین آمدن (اسکرول داون) روی گزینه "درخواست بررسی" ضربه می زنیم.  شما می توانید در گزینه "مشاهده اعضای خانوار" ، آخرین وضعیت تفکیک اعضای خانواده را مشاهده کنید. |