فرارو - از تابستان 1402 همزمان با عرضه شاهین GL به بازار، خریداران خودرو با سردرگمی مواجه شده اند. به گزارش فرارو؛ از این تاریخ بازار خودرو شاهد عرضه دو تیپ متفاوت از شاهین سایپا بوده است: شاهین G و شاهین GL. در نگاه اول، این دو مدل از نظر مشخصات فنی، ابعاد، پیشرانه و حتی بسیاری از امکانات رفاهی تقریباً یکسان هستند.  هیچ تفاوتی از لحاظ نمای روبرو وجود ندارد.  هیچ تفاوتی از لحاظ نمای عقب دو تیپ شاهین وجود ندارد.  همچنین هیچ تفاوتی در فضای داخلی و مالتی مدیا خودرو دو تیپ شاهین وجود ندارد. اما دو مورد شامل، یک تفاوت ظاهری کوچک و زمان اضافه شدن سه آپشن باعث ایجاد اختلاف قیمتی عمیق 100 میلیون تومانی در بازار آزاد شده است. موضوعی که باعث می شود خریداران بپرسند، این همه اختلاف قیمت برای چیست؟ تحلیل تفاوت های شاهین G با شاهین GL وقتی به شما بگویند باید برای سانروف 100 میلیون اضافه پرداخت کنید چه حسی دریافت می کنید؟ سانروف (Sunroof) همان پنجره ی شیشه ای متحرک روی سقف خودرو است که قابلیت باز و بسته شدن دارد.  با وجود سانروف راننده و سرنشینان می توانند نور طبیعی خورشید و جریان هوای تازه را در داخل کابین احساس کنند. مهم ترین تفاوت ظاهری و فنی شاهین G با شاهین GL، حذف همین سانروف در تیپ GL است که هم به دلایل استانداردهای ایمنی و هم برای کاهش قیمت تمام شده انجام شده. آپشن های کمکی راننده شاهین G دنده ای از سال 1399 تولید می شود و آپشن های جدید از مرداد 1402 موجود شده. اما شاهین GL دنده ای از سال 1402 وارد خط تولید شده و آپشن های جدید به محصولات تولید از زمستان 1402 اضافه شده. باید دقت کرد که در شاهین G فقط 3 آپشن جدید مثل HSA (کنترل حرکت در سربالایی)، TCS (کنترل کشش) و ESC (کنترل پایداری) از تابستان 1402 اضافه شد. برخی از نظرات کاربری از ماساژور صندلی به عنوان آپشن افزوده از همان سال اشاره کرده اند. این در حالی است که همین آپشن ها در شاهین GL از زمستان 1402 وارد خط تولید شدند. بنابراین هنگام خرید باید دقت کرد خودرو تولید چه سال و چه فصل است. زمان عرضه و تقاضا شاهین G از سال 1399 در بازار حضور دارد و با توجه به شناخته تر بودن، معمولاً تقاضای بیشتری دارد. در حالی که شاهین GL تازه از 1402 عرضه شده است. مقایسه قیمت شاهین G و شاهین GL در بازار بر اساس قیمت کارخانه و نمایندگی شاهین، سایتهای رصد قیمتی خودرو و گزارشات خبری، G دنده ای حدود 670 میلیون تومان و قیمت بازار آزاد نزدیک 966 995 میلیون تومان گزارش شده است. قیمت کارخانه شاهین GL دنده ای حدود 650 میلیون تومان و قیمت بازار آزاد حدود 875 900 میلیون تومان گزارش شده است. این اختلافات کارخانه با بازار نشان می دهد که بخش بزرگی از اختلاف قیمت بین تیپ ها در بازار، ناشی از سازوکار عرضه/تقاضا و حاشیه بازار است، نه اختلاف هزینه تولید. علت تفاوت عجیب قیمت شاهین G و شاهین GL در بازار همانطور که مشاهده کردید، تنها فرق مهم در دو تیپ خودرو شاهین، سانروف است. هزینه تولید یک سانروف به صورت قطعه و نصب معمولاً چند میلیون تومان (نه چند ده میلیون) روی قیمت کارخانه تأثیر می گذارد. بنابراین سانروف به تنهایی نمی تواند توجیه کننده اختلاف 90 100 میلیونی در قیمت بازار آزاد باشد. خودروسازان داخلی خودروها را با قیمت کارخانه به مردم تحویل می دهند؛ سپس عرضه در بازار و تعداد تحویل ها (و عجله خریداران) در قیمت تاثیر می گذارد. اگر تیپی در بازار کمتر عرضه شود یا تحویل آن سخت تر باشد، تقاضای مازاد و در نتیجه قیمت آزاد بالاتر خواهد رفت. گزارش های رصد قیمت نشان می دهند فاصله کارخانه تا بازار برای شاهین (به خصوص تیپ G) به خاطر همین کمبود عرضه و تقاضای بالا گسترش یافته است. از سوی دیگر، برخی خریداران حاضرند برای داشتن سانروف (یا برچسب تیپ بالاتر) مبلغ بیشتری بپردازند، حتی اگر هزینه ساخت پایین تر باشد. این ارزش ادراکی باعث می شود قیمت بازار تیپ دارای امکانات ظاهری بالاتر (مثلاً G با سانروف) رشد بیشتری داشته باشد. کدامیک را بخریم؟ از نظر فنی و رفاهی، هیچ تفاوتی میان دو مدل وجود ندارد. اما اگر سانروف برایتان اهمیت دارد یا به دنبال تیپی با سابقه عرضه بیشتر هستید، شاهین G گزینه مناسب تری است. اگر قیمت پایین تر اولویت شماست و حذف سانروف مسئله ای ایجاد نمی کند، شاهین GL انتخاب منطقی تری است. در هر دو حالت، حتماً به سال و فصل تولید خودرو دقت کنید؛ چون امکانات ایمنی جدید فقط در تولیدات نیمه دوم 1402 به بعد وجود دارد. |