فرارو در حالی که وعده عرضه شاهین پلاس دنده ای در ابتدای شهریور هنوز عملی نشده، بازار خودرو خبر از احتمال عرضه این محصول در روزهای آتی می دهد. به گزارش فرارو؛ اخبار حاکی از آن است که تمامی مجوزهای لازم صادر شده و شاهین پلاس دنده ای از نظر فنی و قانونی آماده عرضه به بازار خودرو است. با این حال هنوز تاریخ قطعی آغاز فروش اعلام نشده است و قیمت رسمی هم همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و تنها برآوردها و گمانه زنی های رسانه ای منتشر شده اند. شاهین پلاس در ابتدا تنها با گیربکس اتوماتیک وارد بازار شد و از همان زمان بحث ها پیرامون عرضه نسخه دنده ای آن بالا گرفت. بسیاری از خریداران از سال 1403 انتظار داشتند که سایپا نسخه دنده ای این خودرو را نیز معرفی کند. در حالی که قرار بود عرضه رسمی این مدل از اوایل شهریور آغاز شود، هنوز شرکت سایپا هیچ بیانیه رسمی در مورد تاریخ دقیق عرضه یا قیمت کارخانه ای آن منتشر نکرده است. زمان تولید و عرضه آنچه تاکنون شنیده می شود این است که تولید نسخه دنده ای از نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد. اگرچه برخی منابع غیررسمی شهریور را به عنوان زمان شروع فروش اعلام کرده بودند، در عمل هنوز هیچ خبر قطعی از سوی سایپا منتشر نشده است. همین تأخیر موجب شده تا علاقه مندان منتظر و کمی سردرگم بمانند. جایگاه در بازار خودرو به نظر می رسد شاهین پلاس دنده ای قرار است گران ترین خودروی دنده ای در سبد محصولات سایپا باشد. برآوردهای غیررسمی قیمت این مدل را از حدود 700 میلیون تومان تا بیش از یک میلیارد تومان پیش بینی کرده اند. پیشرانه و گیربکس نسخه دنده ای همان موتور 1.6 لیتری ME16 را در خود جای داده است؛ موتوری که توان تولید حدود 115 اسب بخار و گشتاور نزدیک به 147 نیوتن متر دارد. تفاوت اصلی این مدل با نسخه اتومات در گیربکس آن است. به جای جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده می کند. این تغییر برای بسیاری از خریداران که ترجیح می دهند کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشند، جذابیت ویژه ای دارد. امکانات رفاهی و ایمنی انتظار می رود شاهین پلاس دنده ای از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی تفاوت چندانی با نسخه اتومات نداشته باشد. امکاناتی همچون فرمان برقی، استارت دکمه ای، سانروف، صندلی های چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سنسور نور و باران، دوربین و سنسور عقب و نمایشگر لمسی بزرگ برای سیستم چندرسانه ای از جمله ویژگی هایی هستند که احتمالاً در این مدل هم حفظ خواهند شد. تنها تفاوت محسوس این است که حالت های رانندگی مانند اسپرت و برفی، که در نسخه اتومات فعال بودند، در مدل دستی حذف خواهند شد. طراحی و پلتفرم طبق گزارشات از نظر فنی و ظاهری، شاهین پلاس دنده ای تغییر چشمگیری نسبت به نسخه اتومات ندارد. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب نیمه مستقل است که همان ترکیب مورد استفاده در دیگر نسخه های شاهین به شمار می رود. پلتفرم خودرو نیز همان SP100 است که توسعه یافته پلتفرم تویوتا B محسوب می شود. |