رضا صدیق نیا با بیان اینکه بحث اصلاح قیمت بلیت در آخرین جلسه شورای عالی در اردیبهشت امسال مطرح شد، گفت: مقرر شد که یک باز معماری در نحوه نمایش و نحوه محاسبه نرخ کل بلیت را داشته باشیم. به گزارش ایسنا، وی افزود: بازمعماری با این مفهوم که اقلام تشکیل دهنده ساختار بهای تمام شده اصلاح شوند و مشخصا نرخ سوخت، کترینگ و بار در ساختار بهای تموم شده دیده نشود و خارج از ساختار بهای تمام شده گزارش شوند و در نرخ کل بلیت مداخله کنند. مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی تصریح کرد: امسال تغییر در نرخ سوخت هوایی داشتیم. شرکت های هواپیمایی 600 تومان به ازای هر لیتر تا پایان سال گذشته بابت نرخ سوخت پرداخت می کردند. با مصوبه که در بودجه سال 1404 اتفاق افتاد از اول امسال اصلاح نرخ سوخت انجام شد. وی بیان کرد: به طور مثال در فروردین و اردیبهشت 1404، نرخ سوخت 14 هزار و 300 تومان و در 13 هزار و 600 تومان بود. این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: باز معماری وقتی انجام شود این مورد را در ساختار بهای تمام شده نمایش نخواهیم داد و به عنوان یک عدد ثابت از ساختار واحد تمام شده خارج کرده و به صورت مجزا دیده می شود و دیگر در ساختار بهای تمام شده لحاظ نمی شود. صدیق نیا در ادامه گفت: اگر تفاوت همین نرخ سوخت 600 تومان، با 13 و 14 هزار تومان ابتدای سال محاسبه کنیم و نرخ سوخت از ساختار بهای تمام شده بیرون بیاید به ازای هر مسافر حدود 400 هزار تومان خارج می شود و در نرخ پایه بلیت خودش رو نشان نخواهد داد. وی با بیان اینکه قصد داریم کترینگ را انتخابی کنیم، گفت: مسافر می تواند انتخاب کند که آیا می خواهند کترینگ را دریافت کند یا خیر. که اگر مسافر آن را انتخاب کرد بابت آن هزینه خواهد کرد. مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها بیان کرد: بار هم از حالت معافیت 30 کیلو و 20 کیلو که در پروازهای داخلی داشتیم به صورت انتخابی خواهد شد. این اقدام دو حسن دارد هم اینکه اگر مسافر بار نداشته باشد می تواند کاهش هزینه بلیت داشته باشد و از طرفی شرکت هواپیمایی می تواند بار پذیرش کند و بابت آن از کسانی که بار را تحویل می دهند، نرخ را دریافت کند. وی در پایان گفت: افزایش نرخی نخواهیم داشت. یعنی اگر مسافری داشته باشیم که بخواهد از خدمات کترینگ استفاده نکند و بار نیز نداشته باشد می تواند تا حدود 600 هزار تومان در نرخ بلیت کاهش را تجربه کند. |