فرارو- 150 سال پیش در چنین روزی، فردیناند پورشه به دنیا آمد؛ مهندس نابغه ای که سهم بزرگی در تاریخ خودروسازی داشت و علاوه بر دستاوردهای مشهور، چندین اختراع دیگر هم به ثبت رساند. به نقل از motor1، شیکی از این اختراعات، سیستم کنترل کششی بود که پورشه در دهه 1930 به ثبت رساند؛ چند دهه پیش از اینکه در خودروهای جاده ای مورد استفاده قرار گیرد. پورشه در دهه 1930 تمرکز زیادی روی بهبود کنترل کشش خودروها داشت. حزب نازی برای نشان دادن قدرت فنی آلمان در مسابقات گرند پری، سرمایه های کلانی در اختیار مرسدس و آتو یونیون گذاشت. آتو یونیون با طراحی پورشه، سری خودروهای Type A، B و C را ساخت که موتورهای سوپرشارژ V-16 آنها قدرتی بی سابقه داشتند: Type A سال 1933 با 295 اسب بخار، Type B سال 1934 با 375 اسب بخار و Type C سال 1935 با قدرت شگفت انگیز 520 اسب بخار.  اتو یونیون تایپ c با وجود این قدرت، مشکلات کشش همواره مهندسان را به چالش می کشید. پورشه برای حل این مشکل دست به کار شد. او در سال 1933 یک نسخه ابتدایی از دیفرانسیل محدودکننده لغزش (LSD) را اختراع و ثبت کرد. پورشه در سال 1935 با همکاری شرکت ZF، نمونه عملی دیفرانسیل خود را روی مدل Type C نصب کرد. حتی نسخه هیل کلایمب Type C از چرخ های دوگانه عقب بهره می برد، چرا که لاستیک های موجود توان تحمل نیروی V-16 را نداشتند. اما ابتکار واقعی پورشه، سیستم کنترل کشش بود. پورشه در سال 1937 یک سیستم کنترل کشش را ثبت اختراع کرد و این اختراع در سال 1940 تأیید شد. این سیستم تقریبا 35 سال قبل از استفاده در خودروهای جاده ای، مانند Buick Max-Trac در سال 1971، طراحی شده بود. سیستم پورشه، به طور مکانیکی سرعت چرخ های محرک و غیرمحرک را مقایسه می کرد و در صورت برتری سرعت چرخ های محرک، اهرم هایی متصل به کاربراتور موتور فعال می شدند تا گشتاور موتور کاهش یابد. حتی نسخه الکتریکی این سیستم نیز از ژنراتورهایی برای هر محور استفاده می کرد و اختلاف ولتاژ موجب فعال شدن اهرم و روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد می شد. به عبارت دیگر، پورشه یک سیستم کنترل کشش کاملاً مکانیکی طراحی کرد که سال ها قبل از سیستم های مشابه مدرن ارائه شده بود؛ ایده ای که پایه بسیاری از سیستم های امروزی کنترل کشش و پایداری خودروهاست. با این حال، مشخص نیست که پورشه این اختراع را روی خودروهای جاده ای آزمایش کرده باشد. با شروع جنگ جهانی دوم، مسابقات گرند پری متوقف شد و پورشه مدتی تحت بازداشت متفقین بود. نقش پورشه در ساخت فولکس واگن بیتل و برخی خودروهای نظامی، همراه با استفاده از کارگران اجباری در کارخانه، نشان دهنده همکاری او با رژیم نازی بود. پورشه در سال 1948 تبرئه شد و در همان زمان، پسرش فری پورشه شرکت پورشه امروزی را در اتریش تأسیس کرد و مدل 356 را معرفی نمود. فردیناند پورشه در سال 1951 در اشتوتگارت درگذشت. امروز، در 150مین سالگرد تولد پورشه نبوغ مهندسی و سهم او در خودروسازی را ارج می نهیم و واقعیت های تاریخی و ابعاد اخلاقی زندگی او را فراموش نمی کنیم. |