فرارو- مرسدس بنز EQE، تازه وارد برقی بازار ایران، در حالی پا به جاده های کشور گذاشته که تنها تا سال 2026 روی خط تولید جهانی خواهد ماند. این سدان و نسخه شاسی بلند آن که حدود سه سال پیش معرفی شدند، به دلیل استقبال محدود در بازارهای بزرگ از جمله آمریکا، در حال خروج زودهنگام از برنامه تولید مرسدس هستند. به گزارش فرارو؛ کاهش 39 درصدی فروش مرسدس بنز (EQE 11660 دستگاه در سال گذشته)، همراه با همپوشانی محصولی در سبد این برند آلمانی، دلیل اصلی حذف بنز برقی از خود تولید عنوان شده است. بر این اساس، جای EQE را در آینده مدل های برقی بر پایه C کلاس و GLC و یک سدان جدید الهام گرفته از E-Class خواهند گرفت؛ خودرویی با طراحی سه جعبه ای کلاسیک و ظاهری سنتی تر که مرسدس می گوید لوکس تر و باابهت تر خواهد بود. معنای این گزاره برای خریداران ایرانی، خرید خودرویی است که عملا نه فروش جالبی در بازارهای جهانی داشته و نه احتمالا دیگر خدمات پس از فروشی خواهد داشت؛ عاملی که می تواند بر ارزش فروش دوباره خودرو تأثیر بگذارد. مشخصات و توانایی های بنز برقی وارداتی  نسخه وارداتی سدان EQE توسط راسا موتور خاورمیانه عرضه شده و مونتاژ چین است. این مدل دو موتوره با سامانه چهارچرخ محرک، 400 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و شتاب صفر تا صد آن حدود 5 ثانیه است. باتری 96 کیلووات ساعتی، حداکثر برد رسمی 650 کیلومتر را ممکن می سازد و سقف سرعت به 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. فضای داخلی مرسدس بنز EQE با نمایشگر لمسی 17.7 اینچی مرکزی، پنل دیجیتال 12.3 اینچی، صندلی های برقی مجهز به ماساژور، سیستم صوتی Burmester و نورپردازی محیطی 60 رنگه تجهیز شده است. کیفیت مواد و دقت مونتاژ طبق استانداردهای مرسدس ارزیابی می شود و طراحی بدنه با خطوط روان، جلوپنجره یکپارچه و چراغ های LED سرتاسری، ظاهری مدرن و آیرودینامیک به خودرو داده است. با وجود این ویژگی ها، تجربه بازار جهانی نشان داده که EQE مسیر آسانی برای موفقیت ندارد. باید دید در بستر بازار ایران که خودروهای برقی هنوز سهم اندکی از آن دارند، آیا این سدان لوکس می تواند جایگاهی ماندگار به دست آورد یا در نهایت به عنوان یک برقی کمیاب با عمری کوتاه شناخته خواهد شد. |