تارا V4 توربو جدیدترین تیپ از تارا اتوماتیک است که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی شیراز 1404 معرفی شد.تارا سدان ملی ایران خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو 301 به عنوان یک محصول جدید شناخته شد. خودرویی که در ابتدا با نسخه دنده ای V1 به بازار آمد و پس از آن نسخه اتوماتیک آن با نام V4 عرضه شد. به گزارش آخرین خودرو، با ادامه عرضه، ایران خودرو تیپ های کامل تری از این خودرو را با نام های V1 پلاس (تیپ ارتقا یافته تارا دنده ای) و V4 (تیپ ارتقا یافته از تارا اتوماتیک) را روانه بازار کرد اما همیشه ناکافی بودن قدرت در تمام تیپ های تارا از نقد هایی بود که به این سدان وارد می شد. اما سرانجام ایران خودرو در نمایشگاه خودروی شیراز 1404 از تیپ جدید تارا اتوماتیک با نام تارا V4 توربو پرده برداشت. سدانی که حالا قدرت و گشتاور بالایی ارائه می دهد و می تواند به عنوان پرچمدار سدان های ملی شناخته شود. در ادامه بیشتر با مشخصات این خودرو آشنا خواهیم شد.  طراحی بدنه در تارا V4 توربو پیش از هر چیز باید اشاره کرد که در ظاهر تارا V4 توربو نمی توان تفاوت خاصی را با تارا V4 دید. یعنی عملا همان طراحی مختص تارا را داریم که پیش از این هم در نسخه های مختلف این سدان ملی دیده می شد. چراغ های جلو کشیده هستند و خطوط طولی روی کاپوت باعث شده تا دماغه این سدان کمی کشیده به نظر برسد. سپر با خطوط و شکستگی های مختلف، طرحی سه بعدی به خود گرفته و سعی شده طراحی آن با گلگیرها هماهنگ باشد. جلوپنجره حاشیه ای کرومی دارد اما زمینه مشبک آن مشکی رنگ است و نشان کرومی ایران خودرو در وسط هماهنگی خوبی با طرح کلی نمای جلو دارد.  در نمای کناری شاید بیشترین شباهت را بین تارا و پژو 301 ببینیم. در این نما ساده ترین المان های ممکن را در این سدان داریم تا باعث شود تارا V4 توربو علیرغم مشخصات فنی راضی کننده، همچنان خودرویی اقتصادی با المان های زیبایی حداقلی باشد. رینگ ها همچنان سایز 15 اینچی دارند و طرح بکار رفته در رینگ حداقل در نمونه ای که در نمایشگاه شیراز معرفی شد، با تارا V4 معمولی تفاوتی ندارد. در عقب چراغ های به هم پیوسته را داریم که باعث می شود این سدان پهن تر به نظر برسد. خوشبختانه طرح به کار رفته در چراغ ها از نمونه اصلاح شده در تیپ های V1 پلاس و V4 است و همین باعث می شود طراحی بخش عقب راضی کننده تر باشد. قسمت پایینی سپر مشکی رنگ است و نوارهای شبرنگ را در گوشه ها می بینیم. البته در سپر سنسور های کناری پارک به رنگ بدنه نیستند و همین باعث می شود جلوه اقتصادی بودن تارا همچنان حفظ شود. در کل طراحی تارا V4 توربو اگرچه بد نیست اما چندان مدرن و خاص هم به نظر نمی رسد و به نظر می رسد حالا بیش از هر زمان دیگری لازم اس که ایران خودرو دستی به سر و روی سدان خود بکشد و هرچه زودتر یک فیس لیفت اساسی برای آن ارائه کند. البته که در برنامه های بلند مدت مدیران بخش خصوصی در ایران خودرو به فیس لیفت شدن تارا اشاره شده است و حالا باید دید این خودرو چه زمان به بازار می آید. مشخصات فنی TARA V4 TURBO  زیر کاپوت تارا وی 4 توربو پیشرانه ای را داریم که قبل تر در کراس اوور ملی ری را استفاده شده بود. موتور موسوم به EFP که حجم 1645 سی سی دارد و به فناری متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی به همراه توربوشارژ مجهز است. این موتور در تارا V4 توربو توان تولید نهایت قدرت 160 اسب بخار و نهایت گشتاور 240 نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. این جعبه دنده از نسل هفتم از جعبه دنده های AT به حساب می آید که قابلیت خلاص شدن در ترافیک را دارد. وقتی مشخصات فنی این تیپ از تارا را با تیپ های قبلی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که این تیپ 47 اسب بخار قدرت و 96 نیوتن متر گشتاور بیشتری را نسبت به نسخه TU5P دارد که عدد قابل توجهی است. برند | ایران خودرو | مدل | تارا توربو | کلاس بدنه | سدان | سال تولید | 1404 | حجم موتور | 1645 سی سی | تعداد سیلندر | 4 | تعداد سوپاپ | 16 | فناوری موتور | توربو شارژر | قدرت | 160 اسب بخار | گشتاور | 240 نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 | 9 ثانیه | حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت | گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک AT | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | تعلیق جلو | مک فرسون | تعلیق عقب | توییست بیم | طول | 4519 میلی متر | عرض | 1953 میلی متر | ارتفاع | 1466 میلی متر | فاصله محوری | 2652 میلی متر | وزن | 1290 کیلوگرم | حجم باک | 50 لیتر | مصرف سوخت | 7.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر ترکیبی | ابعاد رینگ و لاستیک | 205/50R16 | شرکت عرضه کننده | ایران خودرو | برند نشان مادر | ایران خودرو | کشور سازنده | ایران | تارا V4 توربو در جلو مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون است و در بخش عقب سیستم تعلیق نیمه مستقل توییست بیم را در این سدان می بینیم. انتظار می رود سواری این سدان در بحث نرمی، تفاوت چندانی با نسخه های قبلی نداشته باشد و همچنان همان سوای معمولی را (البته با شتاب بیشتر) در این خودرو ببینیم. البته در نسخه توربو از تارا سیستم تهویه تقویت شده و حالا پرتاب باد بهتری را در این خودرو تجربه می کنیم و سیستم فرمان کمکی برقی هم تقویت شده و حالا عملکرد بهتری را در فرمان این سدان ملی می بینیم. طراحی کابین و امکانات طراحی کابین و متریال داخلی در این تیپ تارا هیچ تفاوتی با تیپ های قبلی ندارد و همان کیفیت و جایگذاری قطعات را در این سدان ملی می بینیم. به سبک کابین نسخه های ارتقا یافته از تارا، در کابین تارا V4 توربو، دکمه های شیشه بالابر از وسط و کنار دنده به رودری ها آمده تا دستری آن راحت تر باشد. متریال به کار رفته در بیشتر قطعات از پلاستیک خشک است و روکش ترکیبی چرم و پارچه را در صندلی ها می بینیم.  طرح کلی کابین کاملا شبیه به سیتروئن C3-XR است و طرح المان های سیستم تهویه دقیقا همان چیزی است که در هاچبک کراس سیتروئن دیده می شد. یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی در وسط سیستم مالتی مدیا را در دسترس قرار می دهد که علاوه بر اتصال بلوتوث، قابلیت اتصال سیمی اپل کارپلی و اندروید اتو را هم دارد. فرمان D کات در این سدان حفظ شده و جلوآمپر هم همچنان از نوع آنالوگ است که کامپیوتر سفری را می توان در میان آن دید. با توجه به اینکه سدان تارا فاصله محوری 2652 میلیتری دارد، پس ذات جادار بودن در تارا V4 توربو هم حفظ شده است. پس عملا در این خودرو فضای کابین کاربردی بیشتری نسبت به سدان توربوی دیگری مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک داریم. همچنین در این خودرو به سبک نسخه های ارتقا یافته تارا، زیرآرنجی سرنشینان عقب را هم داریم و در کل تغییری در بخش کابین تارا V4 توربو نسبت به دیگر نسخه های ارتقا یافته تارا حس نمی شود. تارا توربو اتوماتیک با تیپ V4 LX به بازار می آید. یعنی این خودرو به امکاناتی مانند چهار کیسه هوا، صندلی های برقی جلو، تنظیم گودی کمر راننده، گرمکن صندلی های جلو، تهویه الکتریکی دستی، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، سنسور باران، شیشه های عقب دودی، سانروف برقی، زیر آرنجی جلو و عقب، استارت دکمه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور پارک و دوربین عقب با خطوط پویا، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، رینگ آلومینیومی 16 اینچی و… مجهز است. امکانات ایمنی و رفاهی امکانات ایمنی | 4 کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی | امکانات رفاهی | سنسور نور - سنسور باران - سانروف برقی - استارت دکمه ای - رینگ آلومینیومی - کروز کنترل - محدودکننده سرعت - تریم داخلی چرم و پارچه - صندلی های برقی جلو - تنظیم گودی کمر راننده - گرمکن صندلی های جلو - آینه الکتروکرومیک - آینه های تاشو برقی - نمایشگر لمسی - سنسور پارک عقب - دوربین عقب با خطوط پویای پارک - بازشوی درِ صندوق عقب با سنسور حرکتی پا - زیر آرنجی ردیف عقب - چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو - چراغ روشنایی روز - کامپیوتر سفر - سنسور پایش باد تایرها - چراغ داشبورد و آفتابگیرها - آنتن کوسه ای - فرمان کمکی برقی - اندروید اتو - اپل کارپلی - شیشه های دودی عقب | مزایا و معایب مزایا | شتاب مناسب - سواری به نسبت نرم - کابین جادار - ارتقای گارانتی | معایب | وجود برخی مشکلات مونتاژی در درِ صندوق عقب - طراحی نه چندان به روز - متریال کابین اقتصادی | رقبای تارا V4 توربو تارا V4 توربو ازنظر فنی عملا یک رده بالاتر از سدان تارا اتوماتیک معمولی قرار می گیرد و از نظر قیمتی هم باید انتظار داشت بالاتر باشد. پس در وضعیت فعلی بازار می توان رقیب قیمتی تارا وی 4 توربو را خودروی مثل آریزو 5 توربو دانست. البته این سدان همچنان با محصولاتی مثل کی ام سی ایگل و شاهین پلاس اتوماتیک هم مقایسه پذیر است اما قطعا از نظر قیمتی بالاتر از آن ها قرار خواهد گرفت. البته سابرینا U5 پلاس هم به عنوان یک سدان مونتاژی می تواند یکی از رقبای تارا اتوماتیک باشد. اگر محصولات خود ایران خودرو را هم در نظر داشته باشیم، از منظر فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم می تواند رقیبی برای این سدان ایران خودرو باشد. |