فرارو- آریا قرار بود در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی روانه بازار شود اما بعد از تغییر دو دولت، سایپا آماده عرضه اولین کراس اور ملی خود می شود. به گزارش فرارو؛ نسخه نهایی آریا که به نمایشگاه خودرو مشهد رفته، مشخص می کند شباهت های زیادی با شاهین دارد اما به جای استفاده از موتور 1.6 لیتری به پیشرانه دو لیتری مجهز شده است. آریا جوابی برای ری را ایران خودرو خواهد بود و در دسته ارزان ترین شاسی بلند های بازار باید با امثال ام وی ام X22 پرو رقابت کند. آریا بعد از سه رییس جمهور آماده ورود به بازار شد آریا، بهمن 98 درحاشیه جلسه هیئت دولت برای اولین بار رونمایی شد. آن زمان تصاویری از رونمایی خودرویی در حیاط ساختمان هیئت دولت در رسانه ها منتشر شد و مدیران سایپا محصولی به اسم آریا را به عنوان کراس اور ملی معرفی کردند. در سال های اخیر اما آریا به جای عرضه رسمی و ورود به بازار، از نمایشگاهی به نمایشگاهی دیگر منتقل شد و حالا قرار است به جای رونمایی در دولت دوازدهم، در عمر سیاسی دولت چهاردهم پا به بازار بگذارد. عرضه آریا با پیشرانه دو لیتر مشخصات جدید آریا نشان می دهد، کراس اور سایپا با پیشرانه دو لیتر به بازار می آید. در همان سال های ابتدایی که بحث عرضه آریا به بازار مطرح شد، قرار بود این خودرو با موتور M15T ساخته شود. همان موتوری که در طراحی شاهین دنده ای هم حضور داشت. بعدها موتور ME16 که قلب تپنده شاهین پلاس است، نقش پیشرانه آریا را برعهده گرفت و حالا هم گفته می شود نسخه نهایی آریا با موتوری دو لیتر ساخته می شود. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از نسخه نهایی آریا مشخص می کند داخل اتاق با خیلی از خودروهای داخلی متفاوت است موتور دو لیتر آریا می تواند 144 اسب بخار قدرت و 188 نیوتن متر گشتاور خروجی آزاد کند که از این حیث اوضاع کاملا بهتری نسبت به شاهین خواهد داشت و می تواند واقعا رقیبی برای ری را ایران خودرو باشد. مصرف سوخت آریا به ازای هر 100 کیلومتر چیزی نزدیک 7.8 لیتر است. طراحی آریا با الگوبرداری از شاهین آریا در نمای جانبی و روبرو بی شباهت به شاهین نیست و به همین خاطر لقب شاهین هاچ بک را یدک می کشد. با این حال سپر و اِلمان های متفاوت زیادی با شاهین دارد و سروشکلی اسپرت پیدا کرده است. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از نسخه نهایی آریا مشخص می کند داخل اتاق با خیلی از خودروهای داخلی متفاوت است و متریال استفاده شده در اتاق نیز کیفیت بهتری از خودروهای اقتصادی سایپا دارد. در بخش امکانات رفاهی می توانیم بیشتر روی استارت دکمه ای، نورپردازی کابین و دوربین 360 درجه مانور بدهیم اما در فهرست آپشن های آریا، چیزهایی مثل اتوهلد و صفحه نمایش لمسی نیز دیده می شود. قیمت آریا چقدر است؟ قیمت آریا فعلا مشخص نیست اما از همین الان می توانیم این محصول را گران ترین خودرو داخلی سایپا بدانیم. در فهرست محصولات سایپا فعلا شاهین پلاسی که با قیمت 975 میلیون تومان از نمایندگی خارج می شود و در بازار آزاد به طور متوسط یک میلیارد و 230 میلیون قیمت دارد، بالاتر از همه ایستاده است. همزمان ری را ایران خودرو که رقیبی برای آریا است، در بازار آزاد حول وحوش یک میلیارد و 600 میلیون تومان خریدوفروش می شود. همین عدد و رقم ها می توانند تصویر بهتری از قیمت احتمالی آریا در ذهن ها تداعی کنند. |