فرارو- سایپا قرار است چانگان UNI-K را به عنوان مجهزترین و گران ترین چانگان وارد بازار کند. چانگان UNI-K وارداتی سایپا اگرچه با برچسب 2023 وارد کشور شده اما در واقع با همان چانگان 2020 است، با طراحی قدیمیِ پیش از فیس لیفت جدید. به گزارش فرارو؛ چانگان UNI-K در دسته شاسی بلندهای سوپراسپرت با طراحی تهاجمی قرار دارد که بازار وارداتی ها را با یک پدیده جذاب مواجه خواهد کرد. با همه این تفاسیر اما خریداران UNI-K برای حفظ سلامت پیشرانه این خودرو می بایست از بنزین با عدد اکتان 95 به بالا استفاده کنند. همان بنزین سوپر وارداتی 50 هزار تومانی؛ بنابراین حتی 2 یا 3 واحد اکتان پایین تر منجر به عقب افتادن زمان بندی جرقه و در نتیجه افزایش فشار روی توربوشارژر خواهد شد. طراحی بیرونی و کابین چانگان UNI-K همزمان با فراگیر شدن تولید شاسی بلندهای اسپرت و سوپراسپورت، چینی ها هم غافله عقب نماندند. چانگان با الگوبرداری از مدل های موفق اقدام به معرفی مدل یونی با دو پسنود T و K کرد. در واقع، چانگان UNI-K وارداتی سایپا مجهزترین و گران ترین چانگان بازار خواهد بود. چانگان UNI-K از لحاظ طراحی بیرونی کاملا یک شاسی بلند اسپرت است. بارزترین المان طراحی بیرونی این خودرو جلوپنجره عجیب است که بخش عمده نمای جلویی را به خود اختصاص داده است. چانگان در طراحی UNI-K خلاف لاماری ایما یا کی ام سی X5 از چراغ های روشنایی اصلی سرجای خودش استفاده کرده است. شاسی بلند جدید چانگان یک تورفتگی در قسمت میانی با دستگیره های در مخفی شونده دارد. چراغ های پشتی این خودرو نیز از از الگوی بهم پیوسه ای پیروی می کنند. جذاب ترین بخش طراحی هم به قسمت عقب خودرو بازمی گردد. همان جا که خروجی های چهارگانه دوبل اگزوز قرار گرفته و خبر از حضور یک پیشرانه قدرتمند زیر کاپوت خودرو می دهد. برعکس طراحی بیرونی، در قسمت کابین شاهد یک طراحی سوپراسپرت هستیم. به نحوی که داشبورد تا حد ممکن پایین آمده و و نمایشگرها بصورت پلکانی روی آن قرار گرفته اند. چانگان UNI-K در تریم داخلی از رنگ های مشکی و مارون بهره برده است. فاصله محوری 2890 میلی متری UNI-K نوید یک کابین جادار و بزرگ شهری را می دهد. مشخصات فنی و آپشن های چانگان UNI-K  چانگان UNI-K با یک نوآوری در قسمت پیشرانه وارد بازار شده است. خلاف رویه خودروسازان چینی که اغلب از پیشرانه های توربوشارژ 1.5 لیتری استفاده می کنند، چانگان محصولات جدید خود روند متمایزی را پیش گرفته و UNI-K را با موتور دولیتری با 233 اسب بخار و 390 نیوتن متر گشتاور تولید کرده است. این خودرو با کمک جعبه دنده هشت سرعته AT قدرت را به چرخ ها ارسال کرده و با شتاب 8.8 ثانیه از صفر به صد کیلومتر (حداکثر سرعت 200 کیلومتر) بر ساعت می رسد. به نظر می رسد سایپا اقدام به واردات نسخه تمام چرخ محرک چانگان UNI-K کرده باشد تا این خودرو با مصرف سوخت ترکیبی به دست مصرف کننده ایرانی برسد. چانگان UNI-K با امکاناتی از جمله شش عدد کیسه هوا، سیستم های ایمنی ترمز ABS و EBD، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش، سیستم کمکی ترمز، سیستم چندرسانه ای به همراه نمایشگر، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک و دوربین عقب، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، درب صندوق برقی، سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور، چراغ های LED، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، صندلی های تنظیم شونده برقی به همراه گرمکن و حافظه وارد کشور می شود. رقبای چانگان UNI-K در بازار خودرو ایران چانگان UNI-K مدل 2023 وارداتی سایپا در بازارهای جهانی در پایه ای ترین نسخه 22 هزار دلار قیمت دارد که تا 27 هزار دلار هم ادامه پیدا می کند. مشخص نیست سایپا کدام نسخه را به کشور وارد کرده اما با احتساب تعرفه وارداتی و گمرک قیمت این خودرو احتمالا باید بین 3 میلیارد تا 3 میلیارد و 700 میلیون تومان باشد. چانگان UNI-K سایپا با ورود به بازار خودرو کشور رقیب جدی کراس اوور مونتاژی اکستریم TXL و کراس اوورهای وارداتی همچون نیسان کیکس، سوزوکی ویتارا 2025 و هوندا وزل خواهد شد. |