ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در ایران و با داشتن شبکه خدمات گسترده، همیشه یک مزیت رقابتی نسبت به واردکنندگان دیگر داشته است. اما بررسی فهرست محصولاتی که این شرکت به ایران وارد کرده و میزان موفقیت آن ها نشان می دهد ایران خودرو، با وجود تمام ظرفیت ها و امکاناتش، یکی از ضعیف ترین واردکنندگان خودرو در کشور بوده است. به گزارش اکو ایران، در ادامه به معرفی خودروهایی می پردازیم که ورودشان به ایران شکست بزرگی برای ایران خودرو رقم زد. 1. دانگ فنگ شاین مکس (Shine Max)  قیمت(بنزینی): یک میلیارد و 900میلیون تومان جدیدترین عضو لیست بازنده ها یک سدان متوسط از کمپانی دانگ فنگ چین است. در شرایطی که بازار جهانی به سمت کراس اوورها رفته، انتخاب یک سدان با طراحی محافظه کارانه تصمیمی عجیب از سوی ایران خودرو بود. مشخصات فنی و امکانات(نسخه بنزینی): موتور 1.5 لیتری توربو شارژ / 197 اسب بخار / 300 نیوتن متر گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتومات شتاب حدود 9 ثانیه / مصرف ترکیبی 7 لیتر امکانات: نمایشگر بزرگ لمسی، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، ایربگ های جانبی 2. سوزوکی کیزاشی (Kizashi)  قیمت (2012): از 900 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان بسیاری حتی نام این خودرو را نشنیدند، اما با توجه به اعتبار برند سوزوکی و پشتوانه ایران خودرو، کیزاشی می توانست جایگاهی در بازار ایران داشته باشد. عرضه محدود، قیمت گذاری غیرمنطقی و خدمات پس از فروش ضعیف باعث شد مالکان این خودرو حسرت خرید برندهای کره ای و ژاپنی دیگر را بخورند. مشخصات فنی و امکانات: موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی / 185 اسب بخار / 230 نیوتن متر گیربکس CVT یا 6 سرعته دستی شتاب 8.5 ثانیه / مصرف ترکیبی 8 لیتر امکانات: سیستم AWD (چهارچرخ متحرک)، صندلی های برقی، کیلس استارت، 6 ایربگ، کنترل پایداری ESP 3. پژو 407  قیمت(2009): از 700 میلیون تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان در حالی که نسل های قبلی پژو در ایران محبوبیت بالایی داشتند، ایران خودرو تصمیم گرفت 407 را وارد کند. اما در بازاری که سدان های کره ای و ژاپنی مثل تویوتا کمری، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا حکمرانی می کردند، پژو 407 هیچ شانسی برای رقابت نداشت. مشخصات فنی و امکانات: موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی / 143 اسب بخار / 200 نیوتن متر گیربکس 4 سرعته اتومات شتاب حدود 11 ثانیه / مصرف ترکیبی 9 لیتر امکانات: سانروف، کروز کنترل، ترمز ABS+EBD، تهویه اتومات دوگانه، صندلی برقی راننده 4. پژو 301  قیمت(2016): از یک میلیارد تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان محصولی که برای بازارهای در حال توسعه طراحی شده بود و قرار بود یک گزینه اقتصادی باشد. اما قیمت گذاری بالا در ایران و شروع تحریم ها باعث شد تا پروژه مونتاژ آن شکست بخورد. با این حال، پژو 301 غیرمستقیم به ایران خودرو کمک کرد، چراکه تارا بر اساس همین پلتفرم ساخته شد. مشخصات فنی و امکانات: موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی / 115 اسب بخار / 150 نیوتن متر گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتومات شتاب حدود 12 ثانیه / مصرف ترکیبی 6.5 لیتر مکانات: سیستم مولتی مدیا لمسی، کنترل پایداری (در برخی نسخه ها)، ایربگ جلو و جانبی، تهویه اتومات، سنسور عقب البته باید اشاره کرد که محصولاتی مانند پژو 2008، سوزوکی گرند ویتارا، پژو 206 و 405 جزو نمونه های موفق ایران خودرو بوده اند. اما نکته مهم این است که به جز پژو 2008، سایر خودروها زمانی به موفقیت رسیدند که وارد فاز مونتاژ گسترده یا داخلی سازی شدند؛ نه به عنوان وارداتی خالص. |