نیروی هوایی بلاروس با دریافت آخرین محموله از جنگندههای چندمنظوره سوخو-30اسام2، قرارداد خود با روسیه برای خرید 12 فروند از این هواپیمای پیشرفته را نهایی کرد. سوخو-30اسام2 تنها جنگنده دوران بعد از شوروی است که توسط این کشور خریداری شده است. آندری راچکوف، رییس ستاد نیروی هوایی بلاروس، تأکید کرد که سوخو-30اسام2 در مقایسه با جنگندههای پیشین این کشور، یک جهش بزرگ در تواناییهای رزمی محسوب میشود. به گفته او، برد راداری این جنگنده نزدیک به سه برابر مدلهای قبلی سوخو-30 است و اویونیک جدید و سیستمهای ناوبری پیشرفته آن، امکان عملیات مستقل از هدایت ماهوارهای را فراهم میکنند. این هواپیما همچنین با پشتیبانی از طیف وسیعی از مهمات هدایتشونده دقیق و پیشرفته، گزینههای تهاجمی بلاروس را گسترش میدهد؛ مهماتی که با جنگندههای قدیمیتر ساخت شوروی یعنی میگ-29 و سوخو-27 سازگار نیستند. بلاروس پیش از این، 12 فروند جنگنده سوخو-30اسام را تحت قراردادی به ارزش 600 میلیون دلار سفارش داده بود، اما بعداً شرایط قرارداد برای خرید نسخه توانمندتر یعنی سوخو-30اسام2 تغییر کرد. این نسخه جدید از موتور AL-41 F-1 S بهره میبرد که نیروی محرکه جنگنده برتری هوایی سوخو-35 نیز محسوب میشود و سطح قدرت و بهرهوری سوخت آن با موتورهای نسل پنجم اولیه مانند موتور آمریکایی F 119 در جنگنده F-22 قابل مقایسه است. این موتورها بیشترین برد پروازی را در میان تمام جنگندههای فعال در اروپا برای سوخو-30اسام2 فراهم میکنند و به لطف قابلیت تغییر بردار رانش سهبعدی، بالاترین سطح مانورپذیری را نیز به آن میبخشند. این قابلیت با طراحی بدنه جنگنده که خود نیز از مانورپذیری بالایی برخوردار است، هماهنگی کامل دارد. علاوه بر این، ابعاد بزرگ سوخو-30اسام به آن اجازه میدهد تا راداری بسیار بزرگتر از دیگر جنگندههای مستقر در اروپا را حمل کند؛ راداری که اندازه آن تقریباً سه برابر رادار AN/APG-81 در جنگنده اصلی ناتو، یعنی F-35 A است. نیروی هوایی بلاروس پیش از این نیز در ماه مه 2024، محمولهای شامل چهار فروند جنگنده سوخو-30اسام2 را دریافت کرده بود. همچنین انتظار میرود چهار فروند جنگنده اول این کشور که بر اساس استاندارد پایهتر سوخو-30اسام ساخته شدهاند، به استاندارد اسام2 ارتقا یابند. خرید این جنگندهها به نیروی هوایی بلاروس امکان میدهد تا حدود یک سوم از ناوگان جنگندههای میگ-29 به ارث رسیده از دوران شوروی را از خدمت خارج کند، درحالیکه سرنوشت واحدهای باقیمانده میگ-29 نامشخص است. برای آنکه بخش بزرگتری از ناوگان سوخو-30 بتواند به وظایف خط مقدم اختصاص یابد، تأیید شده است که نیروی هوایی بلاروس یک فروند جنگنده دوسرنشینه سوخو-27یوبی را از انبار خارج کرده و پس از نوسازی گسترده، به عنوان هواپیمای آموزشی برای آمادهسازی خلبانان سوخو-30اسام2 وارد خدمت کرده است. علاوه بر این، گزارشهای متعددی حاکی از آن است که بلاروس قصد دارد یک جنگنده نسل پنجم سبک روسی را که تحت برنامه «اس-75 چِکمِیت» (S-75 Checkmate) در حال توسعه است، خریداری کند تا در کنار سوخو-30، بخشی از یک ترکیب نظامی «سنگین-سبک» (high-low) را تشکیل دهد. منبع: اقتصاد آنلاین |