صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 29 مرداد 1404 - 10:56   
 آخرین خبرها
  قهرمانی زودهنگام آمریکا در کشتی آزاد جوانان جهان؛ رقابت ایران و قزاقستان برای نایب‌قهرمانی
  هشدار جدی؛ کمتر از 3 سال تا آستانه بحران اقلیمی!
  مرگ زن و مرد عابر زیر چرخ‌های خودرو
  انتخاب 25 عروسک فینالیست برای رقابت در سفر به ماه
  تجلیل مهدی فخیم زاده از داود میرباقری: رویا نونهالی بازیگر باهوشی است
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32438صفحه نخست » آخرین اخبار    چهارشنبه، 29 مرداد 1404 - 08:50

کاست پلاس به کابوس خریداران خودرو تبدیل می‌شود؟


شورای رقابت در مصوبه‌ای قیمت‌گذاری خودرو را به خودروسازان براساس فرمول کاست پلاس سپرد

شورای رقابت با مصوبه ای که یکشنبه گذشته صادر کرد، فصل تازه ای در معادلات بازار خودرو گشود. بر اساس این تصمیم، خودروسازان از این پس می توانند به طور مستقیم و با اتکا به فرمول کاست پلاس (هزینه تمام شده به علاوه سود معین) قیمت محصولات خود را تعیین کنند؛ موضوعی که در ظاهر به معنای واگذاری بخشی از قدرت تصمیم گیری دولت به تولیدکنندگان است، اما در باطن نگرانی هایی جدی برای مصرف کنندگان و نهادهای تنظیم گر بازار ایجاد کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بسیاری از فعالان بازار معتقدند با توجه به زیان انباشته و زیان تولیدی که در سال های اخیر گریبان خودروسازان را گرفته بخش خصوصی ممکن است برای جبران زیان و شکاف مالی، بلافاصله دست به افزایش قیمت بزند. حال این پرسش مطرح است که چگونه می توان مانع از آن شد که تصمیم جدید شورای رقابت به جهش دوباره قیمت خودرو منجر نشود؟

به این ترتیب به نظر می رسد که با مصوبه شورای رقابت، بازار خودرو در نقطه حساسی قرار گرفته است؛ از یکسو امید به بهبود شرایط تولید و عرضه با سپردن سکان قیمت گذاری به تولیدکنندگان زیاد شده، این در شرایطی است که ترس از اوج گیری دوباره قیمت ها و فشار مضاعف بر مصرف کننده نیز بر مصوبه جدید شورای رقابت سایه انداخته است. حال باید دید در عمل، آیا خودروسازان می توانند از این فرصت برای بازسازی اعتماد عمومی و ایجاد تعادل در بازار استفاده کنند یا اینکه این تصمیم تازه، به دور جدیدی از تنش های قیمتی خواهد انجامید.

در هر صورت طی چهار روز گذشته که عنان قیمت گذاری به دست خودروسازان افتاده، نگرانی هایی بابت افزایش قیمت خودرو بالا گرفته است. هرچند این افزایش قیمت با توجه به نرخ تورم بالای اقتصاد ایران، نوسانات پیچیده ارزی، افزایش بهای نهاده های تولید (به خصوص از سال قبل تاکنون) گریزناپذیر است و توجیه اقتصادی دارد، اما این سوال کلیدی مطرح می شود که خودروسازان باید از چه سازوکار قیمتی بهره ببرند تا پاسخگوی دغدغه ها و نگرانی های مصرف کنندگان که حالا به دلیل کاهش قدرت خرید، خودرو به نیاز ثانویه آنها بدل شده است، نیز باشند؟

در پاسخ به این سوال، می توان حداقل به دو رویکرد در میان صاحب نظران بازار خودرو اشاره کرد؛ گروهی بر این باورند که بهتر است به جای اعلام یکباره افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت خودرو آن هم پس از گذشت ماه ها زیان انباشته و زیان تولید افزایش قیمت در فواصل کوتاه انجام شود.برای مثال هر سه ماه یکبار دو یا پنج درصد به مبلغ خودرو اضافه شود،

مزیت این رویکرد این است که این تغییر از سوی مصرف کننده راحت تر پذیرفته می شود، چرا که ارقامی مثل دو یا پنج درصد چندان محسوس نیست. گروهی دیگر اما بر این باورند که بازار باید به سمت رقابتی شدن پیش رود که البته حالا در این مسیر قرار گرفته است.

در این شرایط، خودروساز بر اساس واقعیات بازار قیمت خودرو را اعلام می کند و دولت هم نقش تنظیم گری خود را ایفا خواهد کرد. اگر در این روش، قیمت ها به صورت غیرمنطقی بالا روند، سیاستگذاران دست بالا را دارند و می توانند از ابزار تنبیهی مثل فیلتر کنترل قیمت یا صدور اعلامیه های گران فروشی، بهره بگیرند.

مصوبه شورای رقابت چه می گوید؟

اختلاف بر سر اصلاح قیمت، با توجه به اینکه آخرین قیمت گذاری در آبان ماه سال قبل کلید خورد، از ابتدای امسال آغاز و رفته رفته به کشمش میان خودروساز و سیاستگذار حوزه خودرو بدل شد. از آنجایی که تا اواخر خردادماه خبری از اعلام قیمت های جدید نبود، هیات مدیره ایران خودرو تصمیم به اعلام افزایش قیمت به طور میانگین 22.3 درصد گرفت که البته نهادهای مختلف حاکمیتی به آن دست رد زدند و در این میان شورای رقابت آن را غیرقانونی اعلام کرد.

در نهایت وزارت صمت رشد 15 درصدی قیمت را برای خودروهای تولیدی اعلام کرد که به دنبال آن پارس خودرو و سایپا از آن تبعیت کردند. هرچند نماد معاملاتی ایران خودرو در بورس بسته شد اما در ادامه این خودروساز بزرگ کشور اقدام به برگزاری دو مرحله فروش خودرو با قیمت های اعلامی از سوی هیات مدیره خود کرد. بعد از آنکه ایران خودرو شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برد، سازمان تعزیرات و برخی نهادهای دیگر هم دست به کار شدند و اعلام قیمت توسط ایران خودرو را خلاف قیمت اعلام کردند.

حالا اینبار شورای رقابت به ماجرا ورود کرده اما با رویکردی جدید که موجب شده روند قیمت گذاری وارد فاز جدیدی شود. طبق جلسه 543 شورای رقابت که در 25 مرداد ماه برگزار شد، خودروسازان از این پس می توانند قیمت محصولات خود را به طور مستقیم و بر مبنای فرمول کاست پلاس یا هزینه فایده، تعیین و عرضه کنند و وظیفه سازمان حمایت صرفا نظارت بر صحت قیمت ها براساس محاسبات خواهد بود

. البته این مصوبه دو تبصره هم دارد که یکی از تبصره های آن می گوید عرضه کنندگان خودرو موظفند در یک سال مالی حداقل دو صورت مالی حسابرسی شده در مقاطع 6 ماهه و پایان دوره مالی داشته باشند که همین تبصره مکانیسم قیمت گذاری را تعیین کرده است.بنابراین شورای رقابت نیز با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید در طول سال و همچنین ممانعت از رشد ناگهانی قیمت خودرو، تولیدکنندگان را مقید به قیمت گذاری خودرو در دو دوره مالی کرده است.

2 روش برای کاهش نگرانی مصرف کننده

همان طور که عنوان شد با اعلام مصوبه مهم شورای رقابت و سپردن تعیین قیمت به خودروسازان، افکار عمومی با یک نگرانی بزرگ مواجه شده است؛ اینکه خودروسازان باید از چه سازوکار قیمتی بهره ببرند تا پاسخگوی دغدغه ها و نگرانی های مصرف کنندگان باشند و هراس قیمت های گزاف خودرو را در آینده کاهش دهند؟

در همین ارتباط منوچهر منطقی، معاون سابق صنایع حمل ونقل وزارت صمت با اشاره به مشکلات ناشی از سیاست های قیمت گذاری، با حضور در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری صدا و سیما از روشی رونمایی کرده که به گفته وی، فشار قیمتی را بر مصرف کنندگان کمتر خواهد کرد.

منطقی با استناد به روش علمی قیمت گذاری می گوید : اگر به جای اعلام 15 یا 20 درصدی قیمت خودرو آن هم به صورت یکباره، عنوان شود که هر سه ماه یکبار دو یا پنج درصد به قیمت خودرو اضافه می شود، این تغییر را مصرف کننده می پذیرد. چرا که دو تا پنج درصد خیلی از سوی مصرف کنندگان احساس نمی شود.

وی در این باره توضیح داد: در وهله اول قیمت به صورت تدریجی (نه اینکه مثلا شش ماه یک بار یا سالی یکبار) افزایش یابد و دوم اینکه به ازای کاهش درصدی که قیمت رشد می کند، افزایش تولید در برنامه خودروساز قرار بگیرد. به گفته منطقی، برای مثال، با افزایش 20 درصدی قیمت خودرو، تولید خودرو باید حدود پنج درصد بیشتر شود.

در این صورت در عرض حداکثر 1.5 سال، بازار به تعادل می رسد و دیگر نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست. این پرسش را از حسن کریمی سنجری تحلیلگر بازار خودرو را نیز پرسیدیم. وی در پاسخ به این سوال که خودروساز باید چگونه عمل کند تا نگرانی مصرف کننده را از بابت افزایش قیمت خودرو برطرف کند، به دنیای اقتصاد گفت: خوشبختانه در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که در بخش واردات خودرو افتاده، بازار در مسیر رقابتی شدن حرکت کرده و حالا باید شرایط را به مکانیسم عرضه و تقاضا بسپاریم.

کریمی ادامه می دهد: روش درست این است که خودروساز قیمت را با توجه به واقعیات بازار تعیین کند و در این میان دولت ابزار تنظیم گری خود را به کار گیرد. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر خودروسازی به صورت غیرمنطقی قیمت ها را افزایش دهد، چه ابزاری برای مقابله باید بکار برده شود توضیح می دهد که در اینجا لازم است سیاستگذاران یا واردات را افزایش دهند یا از فیلتر کنترل قیمت استفاده کنند. در این مرحله سیاستگذاران می توانند از ابزارهای تنبیهی بهره ببرند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
قهرمانی زودهنگام آمریکا در کشتی آزاد جوانان جهان؛ رقابت ایران و قزاقستان برای نایب‌قهرمانی
  قهرمانی زودهنگام آمریکا در کشتی آزاد جوانان جهان؛ رقابت ایران و قزاقستان برای نایب‌قهرمانی
تیم کشتی آزاد جوانان آمریکا همچون سال گذشته به عنوان قهرمانی جهان دست یافت و ایران نیز در حالی که روسیه از حضور در رده‌بندی تیمی محروم است،
وزیر آمریکایی: دیوار مرزی را سیاه می‌کنیم تا مهاجران بسوزند!
  وزیر آمریکایی: دیوار مرزی را سیاه می‌کنیم تا مهاجران بسوزند!
وزیر امنیت ملی آمریکا از طرح رنگ‌آمیزی دیوار مرزی به رنگ سیاه خبر داد.
آخرین فرصت به خریداران ارز اربعین
  آخرین فرصت به خریداران ارز اربعین
زائرانی که موفق به سفر نشده‌اند، تا فردا پنج‌شنبه 30 مرداد فرصت دارند تا ارز خریداری شده را به بانک عامل بازگردانند
اعتراف شبانه در مهمانی؛ پایان فرار 18 ماهه
  اعتراف شبانه در مهمانی؛ پایان فرار 18 ماهه
پسر جوان که تصور می‌کرد دوست دخترش را کشته است وقتی بعد از 18 ماه فرار از ترکیه به ایران برگشت در اداره پلیس از زنده بودن او باخبر شد.
جدول قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 29 مرداد 1404
  جدول قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 29 مرداد 1404
قیمت سکه و قیمت طلا امروز چهارشنبه 29 مرداد 1404 را در جدول زیر مشاهده کنید. علاوه بر قیمت سکه امامی، بهار آزادی، گرمی، نیم سکه و ربع سکه می‌توانید قیمت مثقال و انس جهانی طلا،
ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن موشک های جدید به‌کار می‌گیرد
  ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن موشک های جدید به‌کار می‌گیرد
«موشک‌هایی که در جنگ 12 روزه به کار گرفته شد، ساخت چند سال قبل وزارت دفاع بود. ما امروز موشک‌هایی را ساخته‌ایم و در اختیار داریم که دارای توانمندی‌های بسیار بهتری از موشک‌های قبلی است و اگر دشمن صهیونیستی ماجراجویی دیگری را انجام دهد،
از چالش خطرناک «نهنگ آبی» تا «عقاب خونی»
  از چالش خطرناک «نهنگ آبی» تا «عقاب خونی»
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه چالش‌های مجازی مانند «عقاب خونی» را نمادی از تحولات عمیق فرهنگی و روانی در جامعه معاصر دانست که بستر آن‌ها شبکه‌های اجتماعی مجازی است و گفت:
پای ایران به مذاکرات پوتین و ترامپ کشیده شد؟
  پای ایران به مذاکرات پوتین و ترامپ کشیده شد؟
برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها و هیاهوهای پوچ در رسانه‌های ضد انقلاب، ایران بخشی از دستور کار اصلی نشست پوتین و ترامپ نبود.
آخرین وضعیت مجروحان انفجار بیرانشهر؛ اسامی شهدا و مجروحان
  آخرین وضعیت مجروحان انفجار بیرانشهر؛ اسامی شهدا و مجروحان
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اعلام مساعد بودن وضعیت درمان مجروحان حادثه انفجار بیرانشهر، گفت: جای نگرانی وجود ندارد.
غول هواپیمایی بازنشسته شد
  غول هواپیمایی بازنشسته شد
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از برترین ها،  بر اساس شنیده‌ها، ایرباس A300B4-203 قدیمی ایران‌ایر با رجیستر EP-IBG که نزدیک به 41 سال عمر دارد، شب گذشته آخرین پرواز عملیاتی خود را در مسیر نجف – تهران انجام داد.
سفر مدیرعامل پرسپولیس به امارات برای خرید بازیکن؛ مهاجم جدید مشخص شد
  سفر مدیرعامل پرسپولیس به امارات برای خرید بازیکن؛ مهاجم جدید مشخص شد
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در آخرین روز نقل‌و‌انتقالات راهی کشور امارات شده تا مذاکره نهایی با شهریار مغانلو را انجام دهد.
خاموشی صنایع به 150 روز رسید
  خاموشی صنایع به 150 روز رسید
معاون وزیر صنعت با هشدار درباره خاموشی 150 روزه صنایع در سال جاری گفت پیش‌بینی می‌شود خسارت‌های تولید به بیش از 200 هزار میلیارد تومان برسد
  پربیننده ترین اخبار       
  زیبایی حیرت انگیز شریِ پایتخت با این استایل/ ببینید
  کار قشنگ عالیشاه و خدابنده‌لو برای پرسپولیس
  گزینه جدید هاشمیان برای پرسپولیس؛ مهاجمی با سابقه حضور در منچستریونایتد
  رونمایی از دو خرید جدید پرسپولیس
  عکس | استوری کنایه‌آمیز بازیکن مازاد پرسپولیس
  فوری/ تعطیلی 3 استان دیگر شنبه 1 شهریور 1404 نهایی شد
  تصویر؛ جدول لیگ برتر پس از پایان هفته اول و شکست تراکتور مقابل استقلال
  ساعت و زمان ماه گرفتگی 16 شهریور 1404 در ایران/ نادرترین خسوف را ببینید
  استقلال با ترکیبی متفاوت مقابل تراکتور
  حواشی بازی استقلال و تراکتور/ درگیری رامین رضاییان با هواداران تراکتور
  استخدام فوری در شهرداری تهران/ حقوق پرداختی تعیین شد
  ادای احترام پزشکیان به یادبود سرباز وطن
  تاریخ واریز یارانه مرداد/ 800 هزار تومان
  برنامه قطعی برق کرمانشاه چهارشنبه 29 مرداد و پنجشنبه 30 مرداد
  فریاد را چه سود چو فریادرس نماند!
  یاسمین پهلوی: همسرم به زودی کناره‌گیری می‌کند
  سقوط آزاد قیمت برنج ایرانی در بازار / برنج هاشمی کیلویی چند؟
  لباس سرمربی استقلال سوژه شد!
  مصوبه مهم خودرویی عارف/ مردم آماده باشند
  یارانه مرداد 1404 زودتر از موعد مقرر واریز می‌شود؟ / اعلام زمان واریز و مبلغ یارانه نقدی دهک‌های 4 تا 9
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved