خودروهای برقی در ابتدای ورود به بازار با مشکل کمبود تعمیرکار و تکنسین مواجه بودند؛ به همین خاطر هزینه سرویس و تعمیر خیلی بیشتری را به مالک تحمیل می کردند. اما گزارش های جدید حکایت از آن دارند با افزایش تولید و عرضه این نوع خودروها از یک سو و گسترش خدمات پس از فروش از سوی دیگر، اختلاف زیاد هزینه تعمیرات مدل های برقی با مدل های بنزینی مدام در حال کم شدن است. 15 تا 20 درصد اختلاف به گزارش آخرین خودرو، بر اساس گزارش انجمن بیمه آلمان (GDV)، در سال گذشته خسارت های بیمه ای خودروهای برقی حدود 20 تا 25 درصد بیشتر از خودروهای درون سوز مشابه بوده است. گزارش جدید این نهاد نشان می دهد که رقم مذکور به حدود 15 تا 20 درصد کاهش یافته است. معاون ارشد GDV در این باره گفته: هرچه تعداد خودروهای برقی در جاده ها افزایش یابد، تفاوت هزینه تعمیر آنها با خودروهای درون سوز کمتر خواهد شد. زیرا با گسترش تنوع مدل ها و افزایش مشتریان، تعمیرگاه ها، شرکت های یدک کش، آتش نشانی ها و کارشناسان بیمه تجربه بیشتری در برخورد با خودروهای برقی آسیب دیده پیدا می کنند. خودروهای برقی؛ عادی شدن یک فناوری تازه طبق این گزارش، توسعه گسترده خودروهای برقی و افزایش تجربه مراکز خدماتی باعث شده روند کاهش هزینه ها با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند. انجمن بیمه آلمان تأکید دارد که خودروهای برقی به سرعت در حال تبدیل شدن به نُرم جدید صنعت خودروسازی هستند. باید به این نکته اشاره کنیم که مرجع مطالعه و داده های این انجمن مربوط به سال های 2021 تا 2023 بوده است. از آنجایی که تعداد خودروهای برقی حالا به تعداد خیلی بیشتری در خیابان ها و جاده ها حضور دارند، طبیعتاً اختلاف هزینه تعمیرات کمتر از ارقام مذکور است. ناگفته نماند بر اساس آمار انجمن بیمه آلمان، در ابتدای سال جاری میلادی حدود 1.65 میلیون دستگاه خودرو برقی در آلمان ثبت شده است. این رقم نسبت به سال 2021 حدود 5 برابر افزایش داشته و اکنون خودروهای برقی حدود 3.3 درصد از کل ناوگان خودرویی آلمان را تشکیل می دهند. |