طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه گفت وگوی خبری با اشاره به وضعیت کلی تولید خودرو در کشور اظهار داشت: وضعیت خودرو از لحاظ تولید، قیمت، حکمرانی و مالکیت با مشکلات جدی مواجه است. اگر نموداری از پارامترهای مختلف در نظر بگیریم، همه این شاخص ها رو به پایین هستند. به گزارش تسنیم، وی افزود: در بحث واردات با وجود رشد نسبی در 5 6 ماه اخیر، این افزایش ناشی از ثبت سفارش های سال های قبل است و اثر ثبت سفارش های جدید چند ماه بعد مشخص می شود. تولید داخل نیز به شدت کاهش یافته و نسبت به برنامه اعلام شده در دولت قبلی قابل مقایسه نیست. وی درباره مهم ترین دلیل کاهش تولید، گفت: نقدینگی می تواند عاملی باشد، اما مهم ترین اتفاق مربوط به ایران خودرو در اسفند ماه گذشته است که دولت هیچ گونه تنظیم گری در آنجا ندارد و معادلات را به هم زده است. بحران قیمت گذاری خودرو طاهری وضعیت فعلی را نتیجه تصمیمات گذشته و نقش نهادهای مختلف دانست و عنوان کرد: از سال 1400 به قبل شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می کرد، اما از آن سال به بعد ستاد تنظیم به وزارت صمت محول شد و وزارت صمت مسئولیت قیمت گذاری را برعهده گرفت. با این حال، تجربه خوبی حاصل نشد و در نهایت دوباره شورای رقابت مسئول شد و سازمان حمایت قیمت ها را بررسی و وزارت صمت ابلاغ می کند. وی درباره مشکلات جدید گفت: آخرین مصوبه شورای رقابت به خودروسازان اجازه داده قیمت های خود را اعلام کنند و سازمان حمایت فقط در صورت گرانفروشی ورود پیدا کند، اما این مصوبه بسیار پر ایراد است. هیچ زمان بندی واقعی برای بررسی قیمت ها وجود ندارد و امکان اجرای دقیق آن تقریبا غیرممکن است. طاهری به نیاز واقعی بازار و اهمیت خودروهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: تولید خودروهای اقتصادی کاهش یافته و نیاز واقعی جامعه کمتر دیده می شود. نیاز ما حداقل یک و نیم میلیون دستگاه است و سه چهار سال تولید نصف شده، واردات نداشتیم و بنابراین حذف خودروهای اقتصادی منطق اقتصادی ندارد. وی تصریح کرد: قیمت خودرو باید واقعی باشد، زیان ده نباشد و به توسعه و تحقیق و توسعه (R&D) کمک کند. نباید کیفیت پایین خودرو باعث کاهش قیمت شود و نباید زیان های پنهان وجود داشته باشد. طاهری درباره تجربه چند ماهه خصوصی سازی ایران خودرو گفت: کاملا مخالف خصوصی سازی هستم، مگر اینکه عکس آن ثابت شود. وی افزود: تولید ایران خودرو در چهار ماهه اخیر کاهش داشته است، با اینکه ارز بیشتری دریافت کرده اند. در مقابل، سایپا هم تولیدش پایین آمده و تجربه خصوصی سازی تاکنون موفق نبوده است. این عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره نقش وزارت صمت و حکمرانی خودرو گفت: حکمرانی خوبی در صنعت خودرو در چند ماه اخیر دیده نمی شود. وزارت صمت و معاونت های مرتبط باید به شکل متمرکز مسائل خودرو را دنبال کنند. ارزش واقعی شرکت ها و زنجیره قطعه سازی در خصوصی سازی دیده نمی شود و اگر دولت قصد متمرکز شدن دارد، باید حکمرانی و مدیریت خود را اصلاح کند. |