فرارو- سینمای موج نو ایران در واقع از ابتدای دهه 40 شروع شد و کارگردانان زیادی در شکل گیری و تاسیس آن نقش داشتند. در ادامه و چند دهه بعد، با ظهور نسل جدید از کارگردانان سینما، سینمای ایران شکل و شمایل جدیدی پیدا کرد. به گزارش فرارو، فیلم سازان نسل جدید سینمای ایران، برای آثارشان بیشتر سراغ مسائل اجتماعی می رفتند و همین مسئله باعث تولید فیلم های اجتماعی بسیار مهمی در تاریخ سینمای ایران شد. همچنین این سینماگران، توانستند جوایز بسیار زیادی برای سینمای ایران در سطوح بین المللی به ارمغان بیاورند. در دهه چهل و پس از ورود عده ای از کارگردانان به سینمای ایران، موج نو سینمای ایران اتفاق افتاد. پس از گذشت چند دهه، موج نو دوم سینمای ایران نیز با حضور کارگردانانی مانند اصغر فرهادی، جعفر پناهی، رضا میرکریمی، بهرام توکلی و... شکل گرفت. کارگردانانی که هم دوره با موج نو دوم سینمای ایران هستند، لزوما به شکل مستقیم با آن ارتباطی ندارند و چه بسا که تاثیری که بر این موج از سینمای ایران داشته اند تاثیری ضمنی بوده باشد. فیلم فروشنده از اصغر فرهادی فیلم فروشنده، دومین اسکار را برای اصغر فرهادی به همراه داشت. این فیلم علاوه بر موفقیت هایی که در جشنواره اسکار کسب کرد، در فستیوال کن نیز خوش درخشید. فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی داستان یک زوج تئاتری، عماد و رعنا، را روایت می کند که پس از زلزله از خانه شان نقل مکان می کنند. در خانه جدید، رعنا مورد تعرض قرار می گیرد و... فیلم ابد و یک روز از سعید روستایی ابد و یک روز اولین فیلم سعید روستایی بود. این فیلم هم از فیلم هایی است که می توان آن را از فیلم های تولید شده در و به سبک سینمای موج نو دوم سینمای ایران دانست. این فیلم، داستان خانواده ای فقیر در جنوب تهران را روایت می کند که درگیر مشکلات اقتصادی، بیکاری، اعتیاد و روابط فرسوده خانوادگی اند. در آستانه عروسی سمیه، کوچک ترین دختر خانواده، اختلاف ها و زخم های قدیمی سر باز می کند و... فیلم جدایی نادر از سیمین از اصغر فرهادی اولین اسکار تاریخ سینمای ایران با فیلم جدایی نادر از سیمین به دست آمد. این فیلم یکی از آثار بسیار تاثیر گذار در سینمای ایران است. جدایی نادر از سیمین، داستان زوجی را روایت می کند که به دلیل اختلاف بر سر مهاجرت از هم جدا می شوند. نادر برای مراقبت از پدر بیمارش در ایران می ماند و سیمین خانه را ترک می کند، اما این جدایی به یک نزاع حقوقی با خدمتکارشان منجر می شود که اتهاماتی از قتل و دروغ را به همراه دارد. فیلم درباره الی از اصغر فرهادی از دیگر آثار مهم اصغر فرهادی و سینمای ایران که علاوه بر سینمای ایران، در خارج از ایران از استقبال خوبی برخوردار شد. این فیلم با سفر گروهی از دوستان به ساحل برای تعطیلات شروع می شود، جایی که الی، معلم بچه ها، هم همراهشان است. وقتی الی ناگهان در دریا غیبش می زند، دوستانش گرفتار پنهان کاری و احساس گناه می شوند و به دنبال حقیقت می گردند و... فیلم چهارشنبه سوری از اصغر فرهادی چهارشنبه سوری یکی از اولین قللی بود که اصغر فرهادی در عالم سینما موفق به فتح آن شد، این فیلم نام فرهادی را در فهرست مهم ترین کارگردانان نسل خودش قرار داد. یک کارگر نظافت چی جوان به خانه زوجی مرفه می آید، اما به تدریج متوجه تنش و سوءظن میان آن ها می شود؛ زن به شوهرش مشکوک است که با همسایه شان رابطه دارد. در خلال هیاهوی آتش بازی و جشن بیرون، درون خانه ماجرایی از شک، دروغ و خیانت شکل می گیرد. فیلم اینجا بدون من از بهرام توکلی این فیلم اقتباسی ایرانی از نمایشنامه باغ وحش شیشه ای تنسی ویلیامز است. داستان درباره مادری است که با دو فرزندش در شرایط سخت معیشتی زندگی می کند؛ پسرش کارگر ساده است و رویای نویسنده شدن دارد، دخترش به دلیل نقص جسمی منزوی است و دنیای کوچکش را با حیوانات شیشه ای پر کرده. ورود یک مهمان به خانه شان باعث می شود امیدها و تنش های پنهان خانواده آشکار شود. فیلم خیلی دور خیلی نزدیک از رضا میرکریمی داستان دکتر عالم، یک پزشک مغرور و مشهور مغز و اعصاب است که خبر می رسد پسرش، که سال ها از او فاصله عاطفی داشته، در کویر مشغول رصد ستارگان است و به بیماری سختی دچار شده. دکتر برای دیدار او راهی سفری طولانی به دل کویر می شود و... فیلم پرویز از مجید برزگر داستان این فیلم حول محور مردی میانسال و آرام به نام پرویز می گذرد که تمام عمرش را در یک مجتمع مسکونی با پدرش گذرانده و کارهای او را انجام می دهد. وقتی پدرش ازدواج می کند و او را از خانه بیرون می اندازد، پرویز که همیشه مطیع و بی آزار بوده، کم کم رفتاری عجیب و خشونت آمیز پیدا می کند و به سوی تصمیم هایی تاریک و خطرناک کشیده می شود. فیلم ماهی و گربه از شهرام مکری این فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده و به شکل یک پلان طولانی روایت می شود. داستان درباره گروهی از دانشجویان است که برای شرکت در یک جشنواره بادبادک به کنار یک دریاچه دورافتاده می روند، اما در همان نزدیکی یک رستوران و چند مرد مرموز حضور دارند که شایعه شده به آدمخواری مشهورند. روایت غیرخطی و تکرارشونده فیلم، کم کم فضای دلهره آور و سرنوشت شوم شخصیت ها را آشکار می کند. |