مسعود پزشکیان، رییسجمهور، چندی پیش در جمع خبرنگاران با انتقاد از اختصاص چندین کارت سوخت برای یک نفر گفت: «نباید یک نفر بتواند 4 کارت سوخت داشته باشد و با همه آنها بنزین بزند.» او با اشاره به واردات 4 میلیارد دلاری بنزین، تأکید کرد: «قصد ندارم بنزین را برای محرومان گران کنم، اما نباید پرمصرفها با قیمت لیتری 1500 تومان از این سوخت استفاده کنند.» بر اساس این رویکرد، احتمال حذف یا کاهش یارانه بنزین برای دهکهای پردرآمد (8، 9 و 10) و در مقابل، حمایت کامل از دهکهای کمدرآمد وجود دارد. با این حال طرح مذکور هم مخالفان خود را دارد. برخی کارشناسان معتقدند قیمت بنزین باید برای همه اقشار جامعه به یک اندازه افزایش پیدا کند و تنها راهحل مؤثر برای رفع ناترازی سوخت در شرایط فعلی، اصلاح یکپارچه قیمتهاست. آلبرت بغزیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در این باره به ایسنا گفته است: با این روش گران کردن بنزین تنها دهکهای اول تا هفتم ضرر میکنند چون به عنوان مثال کرایهها گران میشود، بلیت اتوبوس و مترو هم با قیمت بالاتری عرضه خواهند شد. او پیشنهاد کرده که قیمت بنزین آزاد گران شود. بغزیان گفته است: اگر موضوع تشخیص اشتباه دهکها را کنار بگذاریم، به نظر من دهکهای 8، 9 و 10 درآمدها و داراییهایی دارند که نیازی به این یارانه بنزین ندارند. الان هم همان افراد بعد از سهمیه یارانه به صورت آزاد بنزین میزنند. سوال مهم این است که نگرانی ما بنزین 1500 تومانی است یا نگران بنزین 3000 تومانی هستیم؟ اگر قرار هست این اتفاق بیفتد، پس ما اشتباه میکنیم که بنزین بدون سهمیه را 3000 تومان بدهیم، در کمترین حالت بنزین بدون سهمیه (آزاد) باید به قیمت 6000 تومان عرضه شود تا حداقل شاهد یک عکسالعملی باشیم. این کارشناس در خصوص بنزین سه نرخی نیز بیان کرده است: بنزین سه نرخی یکی از پیشنهادها است، اما آیا میتوان در آن شرایط قیمت کرایهها را هم کنترل کرد؟ در آن صورت یک عده حتی بنزین فروشی هم میکنند. قیمت بنزین در ایران از آبان 1398 تاکنون ثابت مانده و به صورت سهمیهای با نرخ 1500 تومان و آزاد 3000 تومان عرضه میشود. منبع: اقتصاد آنلاین |