صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 22 مرداد 1404 - 10:44   
 آخرین خبرها
  آیا انتقال آب سد طالقان، تهران را از بی‌آبی نجات می‌دهد؟
  هشدار شهباز شریف به هند: حتی یک قطره آب پاکستان را نمی‌توانید بگیرید؛
  تأکید بر تحول دیجیتال ، حمایت از تولید و عبور از زیان انباشته
  مارال ترکمان ستاره فوتسال ایران در جام جهانی
  مستمری مرداد مددجویان واریز شد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30226صفحه نخست » اخبار مهمچهارشنبه، 22 مرداد 1404 - 09:30

آب سرد روی خودروهای وارداتی


ایجاد بازار دوم در مرکز مبادله ارز و طلا به‌معنای تخصیص دلارِ گران‌تر برای اموری مثل واردات خودرو است. قیمت مدل‌های وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند

موضوع قیمت تمام شده واردات خودرو پس از حذف ارز نیمایی و چالش های تعرفه ای سال جاری حالا با ارجاع ارز واردات خودرو به بازار دوم مبادله ارز و طلا وارد فاز جدیدی شده است. با بلاتکلیفی های تعرفه ای و حالا ارزی به نظر می رسد که واردات خودرو در یک فضای کاملا مبهم قرار گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته برخی رسانه ها از مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت گزارش دادند که از این پس ارز تخصیصی به واردات خودرو از بازار دوم طلا و ارز خواهد بود که نرخ بالاتری نسبت به قیمت ارز در مرکز مبادله طلا و ارز دارد. در واقع این بازار دوم طلا و ارز هنوز شروع به کار نکرده است اما گفته شده در بازار دوم هیچ نرخ گذاری از طرف هیچ نهادی شکل نگرفته و نرخ ارز با مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می شود، بنابراین نرخ ارز در این بازار بالاتر از نرخ مرکز مبادله است.

حالا گویا قرار است واردات خودرو نیز با استفاده از همین بازار انجام شود. تاییدکننده این موضوع نامه ای است که بیستم ماه جاری سید حامد عاملی، سرپرست معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت به معاون ارزی بانک مرکزی ارسال کرده و در آن خواسته است که در مورد واردات خودروهای جانبازان با ارز بازار دوم مبادله ارز و طلا تجدیدنظر صورت بگیرد. در صورت عملی شدن چنین امری، قیمت تمام شده خودروهای وارداتی به شدت افزایش خواهد یافت.

به نظر می رسد که وزارت صمت نیز به شکل جدی نگران رشد بهای خودروهای وارداتی است چراکه روز گذشته سید محمد اتابک وزیر صمت در نامه ای به مجید انصاری، معاون حقوقی رییس جمهور، درخواست کرد خودروهایی که با استفاده از سپرده های ارزی خارجی یا ارز سال 1403 وارد شده اند، مطابق تعرفه مصوب سال 1404 ترخیص شوند.

در این نامه آمده است که براساس دستور صریح ریاست جمهوری، وزارت صمت پس از انجام بررسی های کارشناسی، جدول تعرفه ای جدیدی را جهت جلوگیری از افزایش چند برابری قیمت خودروهای وارداتی اعلام کرده است. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که رویه فعلی گمرک جمهوری اسلامی ایران در اخذ عوارض، بر اساس مقررات صادرات و واردات سال 1403 انجام می شود که مغایر با مصوبه جدید بوده و باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی می شود.

این در شرایطی است که دیوان عدالت اداری اساسا اجرای آیین نامه واردات خودرو مربوط به سال جاری را به دلیل مشکلات مربوط به تعرفه متوقف کرده است و بنابراین خودروهای وارداتی همچنان با قوانین سال گذشته از جمله تعرفه های سال 1403 وارد کشور می شوند.

در واقع موضوع به تعرفه واردات خودرو در سال جاری برمی گردد که دولت در لایحه بودجه آن را 100 درصد تعیین کرد، این رقم با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شد و چالش هایی بین مجلس و دولت حول این موضوع شکل گرفت، تا جایی که نمایندگان خانه ملت در واکنش به افزایش قیمت رسمی خودرو، تعرفه واردات را در بررسی لایحه بودجه به 60 درصد کاهش دادند. با این حال توافقی در این مورد بین مجلسی ها و دولت شکل نگرفت و کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شد،

در نهایت شورای نظارت این مجمع مطابق با نظر دولت، تعرفه واردات را 100 درصد تعیین کرد تا همین رقم در قانون بودجه سال 1404 ثبت شود. پس از ابلاغ قانون بودجه دولت باید برای بخش های مختلف این قانون از جمله واردات خودرو آیین نامه اجرایی تهیه و ابلاغ کند. از ابتدای سال انتظار ابلاغ چنین آیین نامه ای می رفت اما در نهایت تحقق این امر تا 25 خردادماه و در بحبوحه جنگ تحمیلی 12 روزه به طول انجامید. اما آنچه در آیین نامه برای تعرفه واردات خودرو در نظر گرفته شده بود کاملا دور از انتظار بود. در این مصوبه تعرفه ها در بازه 20 تا 190 درصد پیش بینی شده بود.

برای بیشتر خودروها که حجم موتور آنها زیر دوهزار سی سی است، تعرفه واردات 20 یا 40 درصد در نظر گرفته شد که نسبت به سال گذشته با کاهش قابل توجهی همراه بود، این موضوع از آن جهت عجیب بود که دولت همه تلاشش را کرد که تعرفه واردات 100 درصد شود و سپس در آیین نامه آن را کاهش داد.

13 مرداد دیوان عدالت اداری دستور توقف موقت اجرای آیین نامه جدید را صادر کرده و تاکید شد تا تعیین تکلیف موضوع، تعرفه واردات خودرو به 100 درصد بازگردد اما حالا وزیر صمت خواسته است که تعرفه های محاسبه ای بر مبنای جدول آیین نامه باشد. بنابراین به نظر می رسد که هم با توجه به خطر بازگشت تعرفه ها به 100 درصد و همچنین تغییر ارز محاسباتی، سیاستگذاران نگران افزایش قیمت قابل توجه خودروهای خارجی هستند. کمااینکه اتابک نیز در نامه خود نسبت به قیمت خودرو اظهار نگرانی کرده است.

راه مبهم قیمت وارداتی ها

به طور معمول، قیمت نهایی خودروهای وارداتی ترکیبی از نرخ ارز، تعرفه واردات، هزینه های جانبی و حاشیه سود واردکننده است. در سال گذشته، خودروهایی با نرخ ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومان و تعرفه به طور میانگین 55 درصدی وارد کشور شدند که با تمام این امتیازات، قیمت تمام شده بیشتر خودروها یک میلیارد و نیم تا 2 میلیارد تومان عرضه می شد.

در این مدت چندین تغییر مهم رخ داده که روی قیمت خودروهای وارداتی به شدت تاثیرگذار است. یکی از این موارد رشد تعرفه واردات به 100 درصد است که اتفاقات حول آن را مرور کردیم البته اجرایی شدن تعرفه 100 درصدی یا تعرفه 20 تا 190 درصدی کاملا در هاله ای از ابهام است. اما در مورد قیمت ارزی که واردات خودرو باید با آن انجام شود هم اما و اگرهایی وجود دارد. زمستان سال گذشته بود که با حذف ارز نیمایی، ارز تجاری شناور شده و به نرخ مرکز مبادله طلا و ارز و حدود 70 هزار تومان رسید. موضوعی که در کنار تعرفه 100 درصدی موجب می شد که قیمت خودروهای وارداتی حدود 227 درصد افزایش پیدا کند.

به عبارتی، خودرویی با قیمت 2میلیارد تومان در این شرایط به حدود قیمتی 4میلیارد و 500 میلیون تومان می رسید. دنیای اقتصاد پیش تر در گزارشی تحت عنوان چرا دولت ناگزیر به کاهش تعرفه خودروست؟ به جزییات این رشد قیمت احتمالی پرداخته بود. حالا اما حتی همین نرخ ارز نیز قرار نیست مبنای واردات خودرو باشد.

با راه اندازی بازار دوم مبادله ارز و طلا به احتمال زیاد این نرخ افزایش هم پیدا می کند. هنوز مشخص نیست که مبنای محاسبه حقوق ورودی خودروها نیز بر اساس تالار دوم باشد یا خیر. بنابراین بهای خودروهای وارداتی در ادامه سال هنوز بلاتکلیف است چراکه همه عوامل موثر بر آن یعنی تعرفه، بهای ارز و نرخ ارز محاسباتی گمرک در هاله ای از ابهام به سر می برند.

به نظر می رسد که دولت با کاهش تعرفه در آیین نامه اجرایی واردات خودرو خواسته تا جلوی رشد قیمت جدی این محصولات را بگیرد اما تصمیم اخیر مبنی بر تامین ارز مورد نیاز خودرو از بازار دوم مبادله ارز و طلا به نوعی جبران امتیازی است که دولت پیش تر از راه های تعرفه ای می خواست به مصرف کنندگان خودروهای خارجی بدهد.

با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد که پیچیدگی ها و نوسانات ارزی، علاوه بر چالش های تعرفه ای، موجب شده اند که واردات خودرو به یکی از معضلات دولت تبدیل شود. اگرچه تصمیمات اجرایی از جمله کاهش تعرفه ها می توانند در کوتاه مدت از افزایش قیمت ها جلوگیری کنند، اما در بلندمدت، این تصمیمات بدون استراتژی منسجم و پایدار می توانند به گره های بیشتری منتهی شوند که دست کم در حال حاضر چشم انداز روشنی برای آنها وجود ندارد.

یکی از موضوعاتی که در این میان بیشترین نگرانی را ایجاد می کند، عدم قطعیت در خصوص نرخ ارز است. بازار دوم مبادله ارز و طلا، که هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده، درحالی که احتمالا تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد گذاشت، خود نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی و تغییرات سیاستی قرار دارد. در واقع، از آنجا که نرخ ارز در این بازار براساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد، این عدم پیش بینی پذیری می تواند به طور قابل توجهی واردات خودرو را دچار پیچیدگی کند. به عبارت دیگر، واردکنندگان خودرو به جای اینکه روی نرخ ارز معین و مشخصی برنامه ریزی کنند، باید خود را برای نوسانات و تغییرات ناگهانی آماده کنند.

در چنین شرایطی است که سیاستگذاران حتی اقدام به اجرای طرح فروش خودروهای وارداتی با قیمت علی الحساب نیز کرده اند. آن هم در فضایی که قیمت خودروهای وارداتی یکی از مبهم ترین شرایط خود را می گذراند. به نظر می رسد این اقدام که به طور عمده تلاش برای ایجاد موقتی تعادل در بازار باشد، اما از آنجا که این رویکرد بیشتر جنبه ای ظاهری و مقطعی دارد، نتایج آن به احتمال زیاد پایدار نخواهد بود.

واردکنندگان و عرضه کنندگان این خودروها، اگر نرخ ارز به طور قابل توجهی افزایش یابد یا تعرفه ها مجددا تغییر کنند، مجبور خواهند بود تا قیمت نهایی را به طور چشم گیری افزایش دهند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. این وضعیت موجب می شود که مصرف کنندگان در آینده با قیمت های بالاتری مواجه شوند و در نتیجه، اثرگذاری این سیاست در کنترل بازار کوتاه مدت خواهد بود.

در نهایت، باید به این موضوع اشاره کرد که ناهماهنگی میان نهادهای مختلف، از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک، مانع از اجرای موثر سیاست ها خواهد شد. درحالی که دولت تلاش دارد با سیاست های تعرفه ای و ارزی به نوعی از افزایش قیمت ها جلوگیری کند، عدم هماهنگی در اجرای این سیاست ها موجب شده که بازار خودرو تحت تاثیر سیاست های ناهماهنگ قرار گیرد.

تمام این تحولات نشان دهنده این است که برای حل مشکلات بنیادی بازار واردات خودرو و تثبیت قیمت ها، نیاز به یک استراتژی جامع، هماهنگ و پیش بینی پذیر وجود دارد. این استراتژی باید تمامی متغیرهای موثر در قیمت خودرو اعم از نرخ ارز، تعرفه ها، سیاست های دولتی و شرایط بازار داخلی را به طور هم راستا و با در نظر گرفتن آینده تنظیم کند. در غیر این صورت، ادامه روند کنونی به بی ثباتی بیشتر در بازار و ایجاد بحران های اقتصادی جدید خواهد انجامید.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
هشدار شهباز شریف به هند: حتی یک قطره آب پاکستان را نمی‌توانید بگیرید؛
  هشدار شهباز شریف به هند: حتی یک قطره آب پاکستان را نمی‌توانید بگیرید؛
نخست‌وزیر پاکستان با تکیه بر صدور رأی دادگاه لاهه به نفع پاکستان درباره اینکه هند از تعلیق یک‌جانبه «معاهده آب‌های سند» منع شده است، هشدار داد که دهلی نمی‌تواند حق‌آبه پاکستان از رودخانه سند را نقض کند.
بازار گوشت نفس کشید؛ گرانی منتفی شد
  بازار گوشت نفس کشید؛ گرانی منتفی شد
وزیر کشاورزی از عرضه نهاده‌های دامی با قیمت مصوب قبل خبر داد و گفت افزایش قیمت 30 درصدی منتفی است
بهترین باتری خودرو در بازار / برای هر خودرو چه باتری بخریم؟
  بهترین باتری خودرو در بازار / برای هر خودرو چه باتری بخریم؟
به گزارش اقتصادآنلاین، وجود برندهای متنوع با محصولات گوناگون انتخاب بهترین باتری برای خودرو را به کاری دشوار تبدیل کرده است، انتخاب باتری مناسب یکی از عوامل اساسی برای تضمین عملکرد بهینه و ایمنی خودرو به شمار می‌رود و نیازمند توجه ویژه است.
رانندگی بدون گواهینامه چه پیامدهایی دارد؟
  رانندگی بدون گواهینامه چه پیامدهایی دارد؟
سرهنگ عزیزالله دستوار، رییس پلیس راهور استان یزد، گفت: « براساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی، درصورتی که فردی بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند،
با اعتراف مردهمسرکش، استخوان‌های مقتول بعد از 12سال کشف شد
  با اعتراف مردهمسرکش، استخوان‌های مقتول بعد از 12سال کشف شد
«متهم که تصور نمی‌کرد بعد از گذشت 12سال، کسی پیگیر ماجرای جنایت او باشد، وقتی اسناد و مدارک مستند پلیس را دید دیگر چاره‌ای جز بیان حقیقت نیافت و در اعترافاتی تکان دهنده از ماجرای قتل همسرش رازگشایی کرد.
قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
آخرین قیمت روز انواع خودرو داخلی و وارداتی به‌همراه نوسانات بازار، تحلیل روندها و مقایسه مدل‌ها را اینجا ببینید.
چرا ترامپ و اطرافیانش این‌همه بیت کوین می‌خرند؟
  چرا ترامپ و اطرافیانش این‌همه بیت کوین می‌خرند؟
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رمزارز نیوز، دیوید بیلی، مشاور دونالد ترامپ در حوزه بیت‌کوین، اعلام کرده قصد دارد طی هفته جاری حدود 762 میلیون دلار بیت‌کوین خریداری کند.
لیست اجاره خانه در عظیمیه کرج / برای رهن و اجاره آپارتمان در عظیمیه چقدر باید هزینه کنیم؟ + جدول مرداد 1404
  لیست اجاره خانه در عظیمیه کرج / برای رهن و اجاره آپارتمان در عظیمیه چقدر باید هزینه کنیم؟ + جدول مرداد 1404
به گزارش سرویس مسکن اقتصادآنلاین، نرخ‌های بازار اجاره مسکن در عظیمیه کرج نشان‌ دهنده تنوع قابل‌ توجه در میزان ودیعه و اجاره است. آمار نشان می‌دهد که بازار اجاره مسکن در عظیمیه همچنان با فاصله قیمتی قابل‌ توجه بین واحدهای لوکس و معمولی روبه‌رو است،
تصویر؛ استوری کنایه‌آمیز کنعانی‌زادگان پس از قهرمانی تراکتور در سوپرجام
  تصویر؛ استوری کنایه‌آمیز کنعانی‌زادگان پس از قهرمانی تراکتور در سوپرجام
مدافع پرسپولیس برای تیم‌های دیگر قرمزپوش کری‌خواند.
ببینید؛ بستنی مخصوص حیوانات برای مقابله با موج گرما
  ببینید؛ بستنی مخصوص حیوانات برای مقابله با موج گرما
باغ‌وحش رم در اقدامی ابتکاری برای مقابله با موج گرمای کم‌سابقه، حیوانات خود را با وعده‌های غذایی منجمد مانند گوشت و ماهی یخ‌زده و میوه‌های خنک پذیرایی می‌کند.
صورت جدید تحریم ثانویه ترامپ علیه ایران؛ تهدید آمریکا چقدر جدی است؟
  صورت جدید تحریم ثانویه ترامپ علیه ایران؛ تهدید آمریکا چقدر جدی است؟
تهدید ایالات‌متحده به وضع تعرفه 500 درصدی بر فرآورده‌های پالایشی چینی، در سطح ظاهر، اقدامی اقتصادی برای محدودسازی تجارت نفت ایران است؛ اما در سطح ژرف‌تر،
دالان وحشت یا کریدور صلح؟
  دالان وحشت یا کریدور صلح؟
برخلاف برخی گزارش‌ها و ادعاها، آنچه جمعه شب در واشنگتن امضا شد، یک پیمان نهایی صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نبود، بلکه اعلام آمادگی برای امضای نهایی توافقنامه صلح بود و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران «پاراف پیش‌نویس پیمان صلح» بود.
  پربیننده ترین اخبار       
  عکس| واکنش خداداد عزیزی به قهرمانی تراکتور مقابل استقلال
  مدیرعامل بعدی استقلال تقریبا مشخص شد
  خبر فوری شبانه برای کارمندان / ساعت کاری ادارات فردا چهارشنبه 22 مرداد 1404 تغییر کرد
  فیروز کریمی: پرسپولیسی‌ها تجمع می‌کنند تا رقبا بازیکن نخرند!
  خسته‌ شده‌ام، امروز از استقلال بروم بهتر از فردا است
  درخواست مس برای جذب چند بازیکن پرسپولیس
  جزییات اعتبار 10 میلیون تومانی برای بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته
  کیهان: چرا صداوسیما نقشه آب شرب تهران را پخش کرد؟
  زنگ خطر سهم 40 درصدی صندوق‌های اهرمی در بورس تهران
  شرایط جدید فروش اقساطی پراید وانت / با حدود 150 میلیون پراید وانت صفر بخرید! + جدول مرداد 1404
  MRI تکلیف ستاره استقلال را مشخص می‌کند
  جدول زمانبندی واریز حقوق بازنشستگان در مرداد 1404
  خطای هند سامان فلاح را از نزدیک دیدم و آن صحنه پنالتی بود
  خبر تازه از تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
  مورد خاص فرشاد احمدزاده در پرسپولیس
  قانون جدید پرداخت مالیات در سال 1404 / مودیان مالیاتی بخوانند
  علیرضا بیرانوند به جشن قهرمانی می‌آمد، محرومیتش بیشتر می‌شد
  پاسخ تکراری کیهان به سوال پزشکیان درباره مذاکره
  انتشار اولین تصویر از علی لاریجانی در بیروت
  طرح ویژه دولت برای افزایش حقوق کارمندان
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved