در سال 2023 گلدن گلوب تصمیم به تغییر در چینش داوران گرفت و بدین ترتیب فهرست 90 نفری داوران به بیش از 330 نفر افزایش پیدا کرد. گلدن گلوب اعلام کرده که برای انتخاب داوران تازه، معیارهای متفاوتی از جمله وجود سابقه مستند در روزنامه نگاری سینمایی و فرهنگی، عضویت در رسانه های معتبر بین المللی، انتشار آثار در سطح جهانی و به زبان انگلیسی، استقلال شغلی و بی طرفی و عدم ارتباط با پروژه های فیلمسازی را در نظر داشته است. به گزارش ایران، اضافه شدن چهره های تازه به داوری گلدن گلوب می تواند تا حدودی قواعد تثبیت شده و کلیشه ای در روند اهدای جایزه را شکسته و شیوه ای غیرقابل پیش بینی بر رویکرد این مراسم پربیننده و مطرح حاکم کند. البته بروز و ظهور این تغییر به سادگی امکان پذیر نیست، چراکه گلدن گلوب شیوه های اجرایی تثبیت شده ای دارد. مانند الزام اکران چند هفته ای فیلم ها در ایالات متحده که باعث می شود بسیاری از فیلم های بین المللی که از پخش کننده های قدرتمندی برخوردار نیستند و امکان اکران در ایالات متحده نداشته اند، فرصت حضور در این رویداد را از دست بدهند. باید دید انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) که برگزارکننده گلدن گلوب است تمایلی به تغییر در ساختارها از خود نشان می دهد یا همچنان قواعد تجاری و مالی حاکم بر این رویداد سالانه، باعث نادیده گرفته شدن بسیاری از آثار باکیفیت از گوشه و کنار جهان خواهد شد. تغییرهای ساختاری در داوری گلدن گلوب از دوره 82 علی فرهمند، منتقد و پژوهشگر و مدرس سینما از جمله افراد تازه ای است که اخیراً به عضویت هیأت داوران مراسم سالانه گلدن گلوب درآمده است. فرهمند در خصوص اضافه شدن چهره های تازه به داوری این رویداد سینمایی می گوید: روند تغییر در ترکیب داوران گلدن گلوب در سال گذشته و از دوره هشتاد و دوم آن آغاز شد. تاکنون هیچ داور ایرانی در این رویداد حضور نداشته و برای اولین بار است که از منتقدان ایرانی برای حضور در گلدن گلوب دعوت شده است. او ادامه داد: البته تغییر در چینش داوران این جوایز در سال گذشته به صورت محدود اتفاق افتاد و از میان کشورهای مختلف، تنها 6 نفر به عضویت هیأت داوران آن درآمدند. پشت صحنه داوری؛ تماشای حدود 400 اثر در طول یک سال! فرهمند معتقد است: بررسی آثار حاضر در گلدن گلوب کاری بسیار دشوار و طاقت فرساست و حدوداً یک سال به طول می انجامد. هر یک از داوران ملزم به تماشای حدود 400 فیلم و سریال در طول یک سال هستند و این اتفاق، مدت زمان زیادی را طلب می کند. فرهمند در توضیح معیارهای درنظر گرفته شده برای انتخاب داوران جوایز گلدن گلوب گفت: نگارش و به چاپ رسیدن نقد و تحلیل در نشریات معتبر بین المللی با چندین میلیون خواننده از جمله مهم ترین معیارهای بررسی افراد برای داوری است. حدوداً 2 سال است که همکاری خود را با نشریه ایندی وایر آغاز کرده ام و خوشبختانه مطالبی که در این مدت به نگارش درآوردم، توسط مخاطبان بسیاری دیده شد. به علاوه چندین سال است که در نقد فیلم رویکردی فلسفی را در پیش گرفته ام و به عقیده گردانندگان این نشریه، جای خالی چنین موضوعی در ایندی وایر احساس می شد. با اینکه داوران ایرانی دیگر این جوایز هر کدام با رسانه های مهمی در سطح بین المللی همکاری دارند. وقتی سیاست بر سینما سایه می اندازد این منتقد باسابقه در خصوص اهمیت حضور افرادی با ملیت ایرانی در فهرست داوران رویدادهای مهم و بین المللی چون گلدن گلوب و اهمیت آن در معرفی ریشه های فرهنگ داخلی در سطح جهانی بیان کرد: جوایز گلدن گلوب دارای قواعد و ساختارهای ویژه ای است و برای مثال تنها فیلم هایی می توانند در این رویداد مورد ارزیابی قرار بگیرند که حداقل به مدت 20 هفته در ایالات متحده اکران شده باشند. سال گذشته تنها یک فیلم ایرانی به علاوه انیمیشن در سایه سرو از ایران توانستند در فهرست آثار این جشنواره قرار بگیرند. نکته مهم این است که گلدن گلوب همچنان به قوانین سنتی خود پایبند است، در صورتی که نیاز است تا تغییراتی در ساختارهای آن اعمال شود. اگر گلدن گلوب را به مثابه جشنی درنظر بگیریم که در آن نظر منتقدان در انتخاب آثار برگزیده حائز اهمیت است، در نتیجه باید شرایطی فراهم شود تا هر فیلم خوب امکان ارزیابی در این رویداد را پیدا کند. فرهمند گفت: متأسفانه بسیاری از آثار باکیفیت سینمای ایران به دلیل اکران نشدن در این کشور نمی توانند به فهرست جوایز راه پیدا کنند. پارسال فیلمی در این جشنواره حاضر بود که متأسفانه هیچ نسبتی با سینمای ایران نداشت، در صورتی که سینمای ما در زمینه جنبه های تکنیکی و داستان پردازی دارای پتانسیل های بسیاری است، اما چنین آثاری به دلیل قواعد فعلی موجود نمی توانند در فهرست آثار گلدن گلوب قرار بگیرند. در نتیجه بسیاری از مواقع شاهد حضور فیلم هایی در فهرست این جوایز هستیم که در آن ها جنبه های سیاسی بر جنبه های سینمایی غالب است. اضافه شدن بخش پادکست؛ تحول تازه در گلدن گلوب 2025 فرهمند یادآور شد: گلدن گلوب برآمده از رویدادی همچون جوایز سالانه اسکار است و تجربه نشان داده است بسیاری از ساختارهای موجود در این دو رویداد سینمایی، کارایی چندانی ندارند و بیش از هر چیز باعث می شوند تا فیلم های باکیفیت بسیاری از امکان داوری محروم شوند. او درباره آخرین تغییرات صورت گرفته در هشتاد و سومین دوره مراسم سالانه جایزه گلدن گلوب گفت: اخیراً ایمیلی را دریافت کردم که در آن عنوان شده بود بخش پادکست های سینمایی به فهرست جوایز اضافه شده است. اتفاقی که برای من بسیار هیجان انگیز است. این روزها تولید پادکست در دنیا رونق زیادی پیدا کرده است و حالا داوران ملزم هستند تا علاوه بر تماشای فیلم ها و سریال ها، شنونده پادکست های منتخب نیز باشند. تجربه ای منحصر به فرد برای داوران فرهمند با اشاره به اینکه داوران گلدن گلوب بسیار زودتر از تاریخ اکران به تماشای فیلم ها می نشینند، گفت: معمولاً هم زمان با رونمایی از آثار مطرح در جشنواره های جهانی، داوران گلدن گلوب با استفاده از تمهیدات امنیتی درنظر گرفته شده در جهت حفظ امنیت فیلم ها، به تماشای هر اثر می نشینند. این روند در خصوص داوری سریال ها نیز وجود دارد و پیش از پخش جهانی، هر یک از آثار با قید محرمانگی در اختیار داوران قرار می گیرند. فیلم ها بر مبنای اصول مشخصی شکل می گیرند امیر گنجوی منتقد و نویسنده سینمایی ایرانی، سال هاست که با نشریات بین المللی مهم و معتبری همکاری دارد. او در خصوص عضویت خود در گروه داوران جوایز گلدن گلوب می گوید: من از طریق نشریات مختلفی که با آن ها همکاری داشتم به گلدن گلوب معرفی شدم. در دو سال اخیر دست اندرکاران جشنواره تلاش کرده اند تا از داوران بین المللی بیشتر برای بررسی آثار بخش های مختلف استفاده کنند. در نتیجه فرصتی به وجود آمد تا من هم به عنوان عضوی از هیأت داوران انتخاب شوم. در ابتدا دعوتنامه ای ارسال شد و از من خواستند تا مستندات خود را به آن ها ارائه دهم و در ادامه به عضویت داوران این رویداد سینمایی درآمدم. گنجوی در خصوص معیارهای خود در ارزیابی فیلم های حاضر در گلدن گلوب می گوید: برای من هر فیلم سینمایی یک پروژه است. بنابراین نحوه داوری ام بر اساس یک اصول مشخص شکل می گیرد. من متناسب با معیارهای موجود به ارزیابی هر اثر می پردازم. بنابراین با وجود تفاوت های ساختاری فیلم ها، من هر یک را به مثابه پروژه ای درنظر می گیرم و با الگوهای ساختارمند موجود در هر ژانر مورد ارزیابی قرار می دهم. حال اگر فیلمی بتواند در مسیر ساختارمند خود الگوهای جدیدی را خلق کرده و مسیر تازه ای را طی کند، می توان آن را اثری موفق به شمار آورد. او در پایان گفت: برای من اهمیتی ندارد یک محصول سینمایی متعلق به کدام کشور است و تنها کیفیت یک اثر قضاوت نهایی مرا رقم می زند. همچنین به عقیده من گلدن گلوب جایزه ای درباره سینمای آمریکا و هویت بومی آن منطقه است. به همین دلیل اگر یک فیلم در الگوها و ساختارهای معمول سینمای این کشور بتواند نقش متفاوتی را ایفا کند برای من موضوع مهمی خواهد بود و به آن اثر توجه ویژه ای نشان خواهم داد. از کن تا گلدن گلوب منصور جهانی خبرنگار مستقل حوزه سینماست که تقریباً در تمام جشنواره های مهم سینمایی حضور داشته و مطالب او در نشریه های بین المللی بسیاری به چاپ رسیده است. او درباره انتخاب خود به عنوان یکی از داوران تازه جوایز سالانه گلدن گلوب و اهمیت آن برای سینمای ایران می گوید: برای من باعث افتخار است که اخبار و گزارش های سینمای شریف، بزرگ، غنی و ارزشمند ایران را در رسانه های معتبر خارجی منتشر می کنم. سینمای ایران، همیشه با آثار سینماگران مستقل خود در رویدادهای معتبر جهانی حضور داشته و حالا هم این افتخار نصیب من شده که از نزدیک در این جشنواره ها حضور پیدا کنم و موفقیت های سینمای ایران را برای مردم ایران و جهان، مخابره کنم. از آنجایی که من یک روزنامه نگار مستقل هستم با اکثر رسانه های ایران، خاورمیانه و رسانه های معتبر جهانی ارتباط نزدیک و حرفه ای دارم و اخبار سینماگران برجسته ایرانی در رویدادهای معتبر جهان را هم در رسانه های ایران برای مردم عزیز کشورم و هم در رسانه های تأثیرگذار خارجی مخابره کرده ام که تا این لحظه، بازتاب بسیار زیادی در رسانه های مطرح جهانی داشته است. اقتصاد ، صنعت و رسانه ؛ سه ضلع رویدادهای هنری او ادامه داد: یک جشنواره و رویداد هنری بر پایه سه عنصر اصلی برگزار می شود: بخش مسائل مالی، بخش صنعت سینما و عنصر رسانه؛ که یکی از پایه های اصلی برگزاری یک رویداد؛ بخش اطلاع رسانی و حضور رسانه ها اعم از نویسندگان، خبرنگاران، منتقدان، روزنامه نگاران و همچنین عکاسان و فیلمبرداران است که در معرفی هر چه بیشتر آن رویداد، نقش تأثیرگذار و غیرقابل انکاری دارند. این روزنامه نگار مستقل با بیان اینکه حضور روزنامه نگاران ایرانی در رویدادهای بزرگ سینمایی در کنار خبرنگاران، روزنامه نگاران، منتقدان و نویسندگان سینمای جهان، خود مسیر جداگانه ای است که به اعتلای هنر و معرفی هر چه بیشتر صنعت سینمای ایران کمک خواهد کرد، گفت: من هم این شانس را داشته ام که در جشنواره های معتبر سینمایی حضور پیدا کنم و اخبار مربوط به سینماگران ایران و همچنین سینماگران برجسته جهان را ارسال کنم و در معرفی سینمای ایران به مردم دنیا تا حدودی نقش کوچکی داشته باشم. جهانی بیان کرد: مهم ترین جشن سینمای جهان، مراسم جوایز اسکار است و بعد از آن هم مراسم جوایز گلدن گلوب در جایگاه دوم قرار دارد که توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزار می شود و در آن، بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی معرفی خواهند شد. البته من در طول سه سال گذشته یعنی در سال های 2023.2024 و 2025 در نظرسنجی منتقدان جشنواره بین المللی فیلم کن ، از طرف مجله ایندی وایر Indiewire که جزو مجله های معتبر سینمای جهان است؛ به عنوان داور در فرآیند رأی گیری برای معرفی مهم ترین فیلم ها، سینماگران و آثار سینمایی جهان حضور پیدا کردم. جهانی در پاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث شد تا از شما برای داوری در جوایز گلدن گلوب دعوت شود، بیان کرد: تیم گری Tim Gray معاون اجرایی رییس جوایز گلدن گلوب از روزنامه نگاران باسابقه و بسیار سرشناس در سینمای جهان به شمار می رود که سردبیر سابق مجله معتبر سینمایی ورایتی Variety را در کارنامه دارد و تاکنون جوایز زیادی به دست آورده و پیش از این نیز جشن های مجله ورایتی را برگزار کرده است. او همچنین سردبیر سابق این مجله بوده و الان هم چندین سال است که در برگزاری جوایز گلدن گلوب حضور فعالی دارد. این روزنامه نگار ادامه داد: من تا کنون با رسانه های معتبر زیادی در جهان و همچنین با پروژه های سینمایی مهمی که افتخارات زیادی در دنیا کسب کرده اند؛ کار کرده ام و از طرف آن ها به تیم گری معرفی شده بودم. او سوابق کاری مرا بررسی کرده بود؛ سپس به صورت رسمی از من به عنوان داور و رأی دهنده از کشور ایران، برای حضور در مراسم گلدن گلدن گلوب در سال 2026 دعوت به عمل آورد و من نیز پذیرفتم. جهانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه که به نظر شما چه تفاوت هایی بین روند داوری برای نمونه در جوایز گلدن گلوب و جشنواره کن از نظر معیارها و فرآیندهایی که در روند داوری وجود دارد، گفت: فرآیند داوری در جشنواره کن برای مجله ایندی وایر به این صورت است که آنجا فیلم ها برای اولین بار نمایش داده می شوند و ما آن ها را مشاهده و بعداً داوری می کنیم، اما در جوایز گلدن گلوب؛ باید فیلم ها، سریال ها و امسال هم که بخش پادکست ها به این جشن اضافه شده است را در طول یک سال گذشته ببینیم. از وقتی که از طرف رییس جوایز گلدن گلوب به این مراسم دعوت شده ام؛ هر روز، از طرف تیم اجرایی این مراسم، فیلم و سریال به من معرفی می شود تا آن ها را مشاهده کنم و باید فیلم ها و سریال های شاخص سینمای جهان را زیر نظر داشته باشم، سپس این آثار، پالایش شده و قبل از برگزاری مراسم کاندیداها معرفی خواهند شد. فرآیند ثبت نام آثار برای شرکت در هشتاد و سومین دوره مراسم جوایز سالیانه گلدن گلوب از یکم اوت آغاز شده و فهرست نامزدهای بخش های مختلف روز هشتم دسامبر (17 آذرماه) اعلام می شود. همچنین مراسم پایانی روز یازدهم ژانویه (21 دی ماه) سال آینده در هتل بورلی هیلتون واقع در بورلی هیلز کالیفرنیا برگزار خواهد شد. ورود منتقدان ایرانی به حلقه داوران گلدن گلوب در سال 2012 و زمانی که اصغر فرهادی با فیلم جدایی نادر از سیمین موفق شد جایزه بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را به خود اختصاص دهد، گلدن گلوب به نامی شناخته شده برای بسیاری از ایرانی ها تبدیل شد. اتفاقی که چند هفته پیش از مراسم سالانه اسکار صورت گرفت و همین باعث شد تا برای بسیاری، موفقیت این فیلم در اسکار نیز موضوعی قابل پیش بینی باشد. حالا و طبق اطلاع رسانی صورت گرفته، مشخص شده که در فهرست جدید داوران گلدن گلوب، نام چند ایرانی نیز به چشم می خورد. اتفاقی که نشان می دهد عده ای از منتقدان و صاحب نظران سینمایی کشور، علاوه بر مرزهای داخلی، در خارج از کشور نیز فعالیت های نوشتاری مؤثری را صورت داده و توانسته اند با نشریات بین المللی مهم و معتبر جهانی همکاری هایی مداوم داشته باشند. سینمای ایران سال هاست در جهان آوازه ای بین المللی پیدا کرده و توانسته جوایز مهمی از جشنواره های رده الف جهانی را کسب کند. انتخاب چهره های ایرانی برای ارزیابی آثار یکی از پرآوازه ترین و پربیننده ترین مراسم سینمایی جهان، می تواند حکم گشوده شدن دریچه ای تازه پیش روی سینمای ایران را داشته باشد، زیرا این موضوع نشان می دهد علاوه بر فیلمسازان، منتقدان و تحلیلگران سینمایی نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارند و توانسته اند همپای جریان روز نقد در جهان حرکت کرده و در حوزه های مطالعات میان رشته ای نیز صاحب عقیده و نظر باشند. |