به تازگی برخی رسانه ها با هدف جذب مخاطب و بازدید، مطالبی در مورد تخمین قیمت نهایی خودروهای واردات منتشر کرده اند که فاقد اعتبار است! به گزارش آخرین خودرو، نخستین عرضه سال 1404 سرانجام پس از گذشت بیش از 4 ماه در حال انجام است و خودروهای مختلفی در این دور به عرضه می رسند. یکی از جذابیت های عرضه نخست سال این است که دیگر خبری از محدودیت های قبل برای ثبت نام نیست و متقاضیان تنها باید مبلغ 500 میلیون تومان را برای شرکت در اولویت دهی بلوکه می کردند. اما نکته مبهم و عجیب در عرضه جاری قیمت نهایی خودرو ها است که هیچ کس به آن نمی پردازد. در این عرضه صرفا اعدادی به عنوان قیمت در مبادی ورودی ذکر شده و مشتری و حتی کارشناسان این حوزه هیچ تصوری از قیمت نهایی ندارند. به زبان ساده تر، متقاضی در این عرضه خودرویی را ثبت نام می کند که ممکن است در نهایت بسیار گران تر از چیزی تمام شود که برنامه ریزی کرده و همین باعث شده بسیاری از مشتریان در ثبت نام در عرضه جاری مردد باشند. تخمین قیمت ها ممکن نیست! به تازگی برخی از کانال های تلگرامی و حتی برخی از رسانه های خودرویی لیستی از تخمین قیمت نهایی خودروهای وارداتی منتشر کرده اند که از اساس غلط است. در نظر داشته باشید که قیمت نهایی خودروهای وارداتی متاثر از المان های متعددی نظیر نرخ ارز تخصیصی، نرخ ارز مبنای محاسبه گمرکی، حقوق وروردی و… است و ما در شرایطی به سر می بریم که تمام این المان های موثر، ممکن است تغییر کنند و همین باعث می شود که تخمین قیمت نهایی حتی برای خود شرکت واردکننده هم غیر ممکن شود چه برسد به کارشناسانی که صرفا بر اساس تجربیات قبلی محاسبات را انجام می دهند. ریسک ثبت نام خودروهای وارداتی اگر نگاهی به سابقه عرضه خودروهای وارداتی در دورهای قبلی داشته باشیم، متوجه غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها خواهیم شد. در حال حاضر بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی از قیمت های نهایی اعلامی ناراضی اند و در برخی از موارد حتی کار به تجمع و شکایت رسیده است. این در حالی است که نارضایتی فعلی مربوط به عرضه های قبلی است که قابل پیش بینی تر از حالا بوده و در عرضه فعلی همه چیز پیچیده تر است. در نهایت باید گفت که ابهام در مورد قیمت نهایی در عرضه خودروهای وارداتی نکته ای است که باعث می شود بسیاری از مردم به سارغ این نوع خرید نروند. این را هم باید در نظر داشت که زمان تحویل خودرو ها هم اصلا قابل پیش بینی نیست و مشتری عملا نه بها را می داند و نه زمان تحویل را. موضوع زمانی جالب تر می شود که حتی مدل خودروهای وارداتی هم مشخص نیست و این در حالی است که این المان در نرخ ارزی خودروی وارداتی بسیار موثر است. |