توانمندسازی به معنای قدم گذاشتن در راه استقلال در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است. گروه های مختلف اجتماعی به خصوص کودکان و نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی، باید در مسیر توانمندسازی فعالیت داشته باشند و به اصطلاح بتوانند بعد از خارج شدن از مراکز گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. این افراد که سال ها در مراکز سازمان زندگی می کنند، بارسیدن به سن 18 سالگی از مراکز خارج می شوند، اگر فن و حرفه ای بلد نباشند ممکن است برای تأمین معاش خود وارد چرخه های ناسالم اقتصادی شوند. به گزارش روزنامه ایران، برای همین مسئولان سازمان بهزیستی اقدام به جلب مشارکت بخش های صنعتی و اقتصادی برای توانمندسازی این افراد کرده اند. سید جواد حسینی رییس سازمان بهزیستی کشور در آیین امضای تفاهمنامه توانمندسازی نوجوانان و جوانان تحت حمایت بهزیستی کشور با تأکید بر مهارت آموزی در چرخه توانمندسازی می گوید: در مرکز توانمندسازی و اشتغال سازمان، آموزش مهارت به فرزندان بهزیستی انجام می شود و تلاش می کنیم این آموزش ها به فرصت های واقعی اشتغال پیوند داده شود تا این عزیزان از وابستگی به یارانه و مستمری دولتی بی نیاز شوند. او با اشاره به پیامدهای جنگ اخیر می گوید: در جریان جنگ 12 روزه، 82 هزار نفر از افرادی که پشت نوبت دریافت خدمات سازمان بودند به جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری مستمری بگیر سازمان افزوده شده اند، بنابراین، برای کاهش بار حمایتی، باید بیش از پیش به توانمندسازی روی بیاوریم. حسینی درباره الگوی همکاری با بخش غیردولتی به طراحی زیست بوم جامع مشارکت بر پایه حضور مردم، تشکل های غیردولتی، سازمان داوطلبان و مسئولیت اجتماعی شرکت ها اشاره می کند: امروز یک شرکت خودروسازی با رویکرد مسئولیت اجتماعی به ما پیوسته و قرار است تفاهمنامه ای میان بهزیستی و این شرکت امضا شود. این تفاهمنامه دارای دو محور اصلی است: اول، آموزش های کوتاه مدت برای گروه سنی 16 تا 25 سال؛ دوم، استفاده از ظرفیت هنرستان های وابسته به این شرکت برای جذب و آموزش دانش آموزان. این همکاری می تواند میان آموزش مهارت و اشتغال واقعی پیوند ایجاد کند . حسینی با بیان اینکه سال گذشته 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال اختصاص داده شده و بسیار مطلوب است که این تسهیلات در مسیر مشاغل مرتبط با این شرکت خودروسازی هزینه شود، می گوید: آمادگی داریم بهترین فضاها را در تهران و سایر نقاط کشور برای ایجاد نمایندگی های خدماتی در اختیار این شرکت خودروسازی با دو هدف به کارگیری جامعه هدف سازمان و ارائه خدمات به گروه های خاص قرار بدهیم. مناسب سازی خودروهای ویژه جامعه هدف و تأمین آمبولانس برای اورژانس اجتماعی نیز از دیگر زمینه های همکاری است. بر اساس برنامه هفتم توسعه، امکان بهره گیری از منابع مسئولیت اجتماعی برای تحقق این اهداف وجود دارد. |