مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوس های برقی به پایتخت با تأکید بر اینکه در مرحله اول تعداد 189 دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حال حاضر در 11 خط اتوبوسرانی در حال سرویس رسانی به شهروندان است، گفت: در مرحله دوم تاکنون تعداد 201 دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است که مراحل ترخیص اتوبوس ها از بندر شهید رجایی در دستور کار قرار داشته و تاکنون تعداد 122 دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده و هم اکنون در مرحله انجام بازرسی کلی اتوبوس های برقی قبل از تحویل هستیم. به گزارش ایسنا، احمد قیومی، درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با بیان اینکه شهر تهران با جمعیت رسمی حدود 10 میلیون نفر و جمعیت سیار روزانه تا 13 میلیون نفر، نیازمند ناوگان حمل ونقل عمومی قدرتمند و متناسب با این جمعیت است تا بتواند جابه جایی های درون شهری را به شکل شایسته ای انجام دهد، گفت: در مورد وضعیت ناوگان در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری باید بگویم که در ابتدای این دوره، تنها حدود 1000 دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران فعال بود که این تعداد، پایین ترین میزان در سال های گذشته به شمار می آمد. اما امروز این تعداد به حدود 3400 دستگاه اتوبوس رسیده است. وی بیان کرد: از این تعداد، بخشی از اتوبوس ها نوسازی شده اند و بخشی نیز از محل قراردادهای داخلی با شرکت های خودروساز داخلی تأمین شدند و بخشی نیز از محل قراردادهای خارجی است که مربوط به اتوبوس های برقی هستند و در حال خدمت رسانی در سطح شهر تهران هستند. قیومی گفت: بر اساس برنامه تحول، توسعه و پیشرفت شهر تهران، هدف گذاری ما تا پایان سال 1404، دستیابی به 7500 دستگاه اتوبوس در سطح شهر است. این یعنی اضافه شدن حدود 6500 دستگاه اتوبوس نسبت به ابتدای دوره که گام بسیار بزرگی در توسعه حمل ونقل عمومی به شمار می رود. رشد 3 برابری ناوگان اتوبوسرانی تهران در این دوره مدیریت شهری قیومی با تأکید بر اینکه مسیری که شهرداری تهران با حمایت شورای اسلامی شهر در دوره ششم در پیش گرفته، مسیر ویژه ای است و نگاه متفاوتی به حمل ونقل عمومی و به ویژه اتوبوسرانی دارد، اضافه کرد: آنچه تا امروز محقق شده، نشان دهنده رشد حدود 50 درصدی نسبت به برنامه است. البته اگر بخواهیم با آغاز دوره مقایسه کنیم، می توان گفت ناوگان اتوبوسرانی تهران رشدی سه برابری را تجربه کرده است. بخشی از این رشد از طریق نوسازی، و بخشی دیگر از طریق بازسازی اتوبوس های موجود، به ویژه در سامانه های تندرو (BRT) است که بار اصلی جابه جایی را بر عهده دارند، محقق شده است. وی با اشاره به نقش خطوط تندرو و خطوط فرعی (فیدر) گفت: امروز در شهر تهران، بخشی از ناوگان خطوط فیدر نیز نوسازی شده اند که این موضوع به وضوح در سطح شهر قابل مشاهده است و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم برنامه تحول توسعه را به شکل کامل و در قالب حکم پنجم آن محقق کنیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته در قالب نوسازی ناوگان و عقد قرارداد با خودرو سازان داخلی و خارجی تا پایان سال 1403 تعداد 3200 اتوبوس فعال محقق شده و در راستای اجرای سیاست های زیست محیطی شهرداری تهران و انجام برنامه های نوسازی ناوگان و با توجه به روند خرید و بکارگیری خودروهای جدید، اتوبوس های فرسوده که مدت ها بیشتر از عمر مفید خود شاغل بوده اند به تدریج از چرخه سرویس دهی خارج شدند، همچنین تعدادی از اتوبوس ها به دلیل حجم زمان طولانی تعمیرات امکان بهر برداری را نداشته که این امر موجب کاهش آمار ناوگان فعال این شرکت شده است. قیومی با تأکید بر اینکه با توجه به نیاز مبرم شبکه حمل و نقل عمومی به نوسازی و همچنین به منظور تجهیز خطوط بهره برداری، خوشبختانه با حمایت شورای شهر تهران و شهرداری تهران برنامه ریزی های گسترده ای پیرامون این مهم به انجام رسیده و نوسازی به عنوان یکی از طرح های اولویت دار در حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران لحاظ شد، گفت: این حمایت ها بطوری بوده است که در این مرحله از اجرای طرح نوسازی از مجموع تعداد 1500 دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی خریداری شده از شرکت های خودروساز داخلی، طی ماه های گذشته تعداد 820 دستگاه اتوبوس در چارچوب قراردادهای منعقده تحویل ناوگان شده که متعاقباً در خطوط بهره برداری مربوطه بکارگیری شده اند. به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی تهران، در این راستا پروسه تحویل گیری مابقی اتوبوسهای خریداری شده در آینده نزدیک نیز در دست پیگیری و اقدام است تا با پیشبرد هرچه سریع تر این طرح ها امکان پوشش هرچه مطلوبتر تقاضاهای سفرهای درون شهری بیش از پیش فراهم شود. می توان گفت ناوگان اتوبوسرانی تهران رشدی سه برابری را تجربه کرده است. بخشی از این رشد از طریق نوسازی و بخشی دیگر از طریق بازسازی اتوبوس های موجود، به ویژه در سامانه های تندرو (BRT) که بار اصلی جابه جایی را بر عهده دارند، محقق شده است. وی در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوس های برقی به پایتخت با تأکید بر اینکه شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرارداد تأمین و خرید اتوبوس برقی به تعداد2500 دستگاه با شرکت هایگر اقدام کرده است، اظهار کرد: در مرحله اول تعداد 189 دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حال حاضر در 11 خط اتوبوسرانی در حال سرویس رسانی به شهروندان است. قیومی گفت: در مرحله دوم تاکنون تعداد 201 دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است که مراحل ترخیص اتوبوس ها از بندر شهید رجایی در دستور کار قرار داشته و تاکنون تعداد 122 دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده و هم اکنون انجام بازرسی کلی اتوبوس های برقی قبل از تحویل به شرکت واحد توسط شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش، در دستور کار است. ورود اتوبوس های برقی و تست موفق تراموا در تهران قیومی با اشاره به اهداف فراتر از جابه جایی صرف در استفاده از اتوبوس های برقی در تهران، گفت: این اتوبوس ها نه فقط برای حمل ونقل عمومی هستند، بلکه قرار است فضای آرام، آسوده و حتی کاربردهای اطلاع رسانی و آموزشی برای شهروندان فراهم کنند. هدف این است که اتوبوس ها به محیطی برای ارتقای فرهنگ شهری و آگاهی عمومی تبدیل شوند. قیومی در مورد سرانجام ورود تراموا به تهران با بیان اینکه نمونه ای از ترامواها نیز در مدت کوتاهی به تهران وارد و در خط یک سامانه یک مورد تست قرار گرفت، افزود: در این فرآیند، شهردار تهران نیز به صورت حضوری از تست ها بازدید کردند. زیرساخت های لازم در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم شد تا تست ترامواها با خط کشی های خاص و مسیرهای ویژه انجام شود که خوشبختانه تمامی آزمایش ها با موفقیت انجام شد و چک لیست مربوطه نیز تکمیل شد. تهران به زودی از تراموا بهره مند می شود قیومی ادامه داد: پس از پایان مراحل تست، قرارداد مربوط به راه اندازی تراموا در تهران بسته خواهد شد. شهردار تهران وعده داده اند که با طی مراحل قانونی و اجرایی، تهران به زودی از این سامانه نوین حمل ونقل بهره مند خواهد شد. ظرفیت جابه جایی ترامواها بین 350 تا 400 نفر در هر سفر است که می تواند به ویژه در ساعات اوج تردد، نقش موثری در کاهش بار ترافیکی داشته باشد و سطح خدمت رسانی را افزایش دهد. آخرین وضعیت ناوگان و ایستگاه های شارژ برقی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد ایجاد زیرساخت و احداث ایستگاه شارژ برای اتوبوس های برقی نیز تأکید کرد: قراردادهای احداث ایستگاههای شارژ توسط شرکت کنترل ترافیک با پیمانکاران متخصص، جهت احداث ایستگاه شارژ در 11 نقطه محل در نقاط مختلف شهر تهران منعقد و عملیات عمرانی احداث ایستگاه شارژ در محل های انتخاب شده آغاز شده است. وی گفت: بر همین اساس در سال 1403 ایستگاه شارژ سامانه اتوبوس برقی (بعثت) با ظرفیت40 دستگاه شارژر و20 دستگاه پاوریونیت، ایستگاه شارژ منطقه6 (تقی آباد) با ظرفیت 20 دستگاه شارژر و10 دستگاه پاوریونیت و ایستگاه شارژ پایانه جدید شرق با ظرفیت 4 دستگاه شارژر افتتاح شده و همچنین برنامه ریزی های لازم برای راه اندازی و افتتاح سایر ایستگاه های شارژ در سال 1404 انجام شده است. مدیر عامل اتوبوسرانی تهران ادامه داد: با توجه به نوین بودن اتوبوس های تمام برقی در ناوگان برابر برنامه ریزی های صورت گرفته طی سالهای اخیر روند احداث ایستگاه های شارژ آغاز شده است، بطوری که در حال حاضر از تعداد 8 جایگاه شارژ در دست احداث در جایگاه های پایانه بعثت (دارای تعداد 40 دستگاه استند شارژ 120 کیلوواتی با ظرفیت شارژ تعداد 40 دستگاه اتوبوس در هر 3 ساعت با پیمانکاری شرکت مکو)، جایگاه تقی آباد (دارای تعداد 20 دستگاه استند شارژ 120 کیلوواتی با ظرفیت شارژ تعداد 20 دستگاه اتوبوس در هر 3 ساعت با پیمانکاری دانشگاه شریف)، جایگاه پردیس (دارای تعداد 4 دستگاه استند شارژ 120 کیلوواتی با ظرفیت شارژ تعداد 4 دستگاه اتوبوس در هر 3 ساعت با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ) راه اندازی شده و در حال سرویس دهی می باشند و راه اندازی نهایی سایز جایگاه ها در مجموع 8 جایگاه، در دست پیگیری و اقدام است. بازسازی 391 اتوبوس فرسوده پایتخت تاکنون قیومی در پاسخ به این سوال که در داخل اتوبوس های جدید چه امکانات و تجهیزاتی است، گفت: با توجه به اینکه افزایش کیفیت توأم به کمیت ناوگان اتوبوسرانی مورد تأکید این نهاد خدمتگزار می باشد، لذا علاوه بر بکارگیری سیستم تولید نیرو با استاندارد زیست محیطی روز (نظیر موتورهای یورو 5)، اتوبوس های خریداری شده دارای سیستم تهویه مطبوع با قدرت خنک کنندگی کافی، تابلوهای اعلام پیام به مسافران در کابین، امکانات ویژه جانبازان نظیر رمپ ورودی و محل استقرار ویلچرسوار، نورپردازی مکفی کابین، شیشه های دودی و… می باشند. وی در مورد برنامه بازسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: طی قراردادهای منعقده با پیمانکاران از سال 1401 تاکنون تعداد 391 دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی شده است و بالغ بر 327 دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در برنامه جاری و آتی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جهت راه اندازی و بهسازی در مناطق قرار دارند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد اتوبوس در سال از رده خارج می شوند؟ گفت: تعداد اتوبوس های خارج از رده در هر سال بسته به اتمام عمر مفید کاری اتوبوس مصوب هیئت محترم دولت، فرسودگی شدید تجهیزات بویژه موتور که منتج به خرابی و مراجعات مکرر و زودهنگام به مراکز تعمیراتی می شود، بوده و در صورتی که برابر دلایل مشخص، اتوبوس های ناوگان خارج از رده محسوب شود، فرآیند اسقاط اتوبوس ها با همکاری پلیس راهور محقق شده و نهایتاً از طریق برگزاری مزایده نیز به فروش می رسند. قیومی در مورد وضعیت معاینه فنی و کولر اتوبوس های پایتخت نیز با تأکید بر اینکه معاینه فنی یکی از پیش نیازها و الزامات صدور حکم کار برای خودروهای ناوگان بوده است، افزود: اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی باید جهت اخذ تأییدیه معاینه فنی به یکی از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین شامل مراکز بسیج، جنت آباد، پایانه غرب (تحت پوشش شهرداری تهران) و مرکز امام رضا (ع) (تحت پوشش راهداری) مراجعه کنند و خوشبختانه با تلاش شهرداری تهران، چه از طریق قراردادهای داخلی و چه خارجی، در مسیر رسیدن به این هدف هستیم. در حوزه جانبازان و معلولان نیز برخی شهروندان هنوز در نوبت دریافت خدمات هستند که تلاش خواهیم کرد با توسعه ناوگان، این مشکل نیز برطرف شود. |