صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
سه شنبه، 7 مرداد 1404 - 01:31   
 آخرین خبرها
  تغییرات اساسی در سازمان مالیاتی در پی دستور رییس‌جمهور
  از یک جوش ساده تا یک بیماری مزمن؛ وقتی پوست سیگنال خطر می‌دهد
  کدام روش پخت تخم مرغ سالم‌تر است و چرا؟
  اوج اختلاف بر سر بازگشت این ستاره به پرسپولیس/ ستاره تراکتور در چه صورتی پرسپولیسی می شود؟!
  ببینید؛ وقتی کاپوت خودروی شاسی‌بلند آکواریوم ماهی‌ها می‌شود!
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25175صفحه نخست » اخبار مهمدوشنبه، 6 مرداد 1404 - 18:25

چرا باید زمان فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟


جان جی. نَنس، تحلیل‌گر ایمنی پرواز در این باره گفت: «در شرایط اضطراری که کابین پر از دود شده باشد، هیچ عاملی نباید باعث کند شدن روند خروج مسافران از هواپیما شود.

اگر زیاد اهل سفرهای هوایی باشید، قطعاً این جملات برای شما آشناست: لطفاً پشت صندلی های خود را صاف کنید. در حالی که سرتان روی بالش گردنی خم شده و در حال چرت زدن هستید، مهماندار از شما می خواهد تا میز غذای جلویتان را جمع کنید و پشتی صندلی را در وضعیت عمودی قرار دهید؛ اما چرا؟ واقعاً چرا باید این کار را انجام داد؟

به گزارش خبرآنلاین، امروزه، صندلی های هواپیما برای استراحت مسافران، تنها حدود 5 سانتی متر به عقب می روند؛ این درحالی است که تا چند سال پیش، صندلی ها تا 10 سانتی متر عقب می رفتند. با توجه به اینکه عرض متوسط صندلی های کلاس اقتصادی تنها 44 سانتی متر است، هر سانتی متر اضافه برای مسافران ارزشمند است. بنابراین کاملاً قابل درک است که وقتی روی صندلی لم داده اید و احساس راحتی می کنید، حس خوبی نیست که مجبور شوید تا صندلی تان را صاف و عمودی کنید.

البته اگر دلیل این کار را بدانید، شاید بهتر بتوانید با آن کنار بیایید. دلیل اینکه باید در هنگام برخاست و فرود پشت صندلی تان را صاف کنید، به ایمنی هواپیما برمی گردد.

فقط 90 ثانیه برای فرار

جان جی. نَنس، تحلیل گر ایمنی پرواز در این باره گفت: در شرایط اضطراری که کابین پر از دود شده باشد، هیچ عاملی نباید باعث کند شدن روند خروج مسافران از هواپیما شود. وجود یک مانع، حتی پشتی صندلی ممکن است باعث ازدحام و تأخیر در خروج 150 یا 180 نفر از یک لوله آلومینیومی شود.

از دهه 1960 میلادی، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) قانونی را وضع کرد که طبق آن هواپیما باید ظرف 90 ثانیه قابل تخلیه اضطراری باشد تا ایمن محسوب شود. این استاندارد با وجود فضای فشرده تر هواپیماهای امروزی، هنوز هم پابرجاست و هم توسط دولت آمریکا و هم شرکت های هواپیماسازی جهان رعایت می شود.

البته خیلی ها این قانون را غیر واقع گرایانه می دانند؛ چرا که در شرایط کاملاً کنترل شده آزمایش می شود. ننس دراین باره توضیح داد: محل انجام این آزمایش را به شوخی باشگاه ورزشی بویینگ می نامیدند؛ چون افراد سالم و ورزشکار در این آزمایش ها شرکت می کردند. گرچه در شرایط واقعی تخلیه هواپیما احتمالاً بیش از 90 ثانیه طول می کشد، اما همچنان تنها معیار قابل سنجش برای ایمنی است.

در دنیای واقعی، مسافران شامل کودکان، سالمندان و افراد دارای مشکلات حرکتی می شوند. هرچند همه شرایط قابل کنترل نیست، اما ایرلاین ها تلاش می کنند شرایط (ازجمله صاف بودن صندلی ها و نبود مانعی در مسیر پاها) را تا حد ممکن به حالت آزمون نزدیک کنند. ننس می گوید: برای همین است که مهمانداران در این زمینه سخت گیری زیادی می کنند.

مکانیزم صندلی هواپیماها به چه ترتیب است؟

تقریباً همه هواپیماهای تجاری جهان از مکانیزم مشابهی برای نگه داشتن صندلی در وضعیت عمودی استفاده می کنند. ننس توضیح می دهد: آنچه باعث جابجایی پشتی صندلی ها می شود، قفل مکانیکی نیست، بلکه یک سیستم هیدرولیکی کوچک است.

از اوایل قرن بیستم و زمانی که صندلی های هواپیماها از جنس حصیری بودند، هواپیماهای تجاری دستخوش تغییرات زیادی شده اند؛ اما سیستم قفل هیدرولیکی صندلی ها هنوز همانی است که از سال 1947 میلادی استفاده می شود.

این سیستم به نام Hydrolok توسط شرکت P.L. Porter طراحی شد و از آنجا که دوام خیلی بالایی دارد، هنوز در تمام خطوط هوایی به کار می رود. به گفته شرکت تولیدکننده آن، یک قفل Hydrolok برای حدود 250٬000 بار قابل استفاده است و با توجه به اینکه عمر مفید هواپیماها معمولاً 30 سال است، این قفل ها به ندرت نیاز به تعویض خواهند داشت.

محافظت از مسافر و شرکت هواپیمایی

یکی از دلایلی که استانداردهای ایمنی هواپیماها طی دهه ها تغییر نکرده، این باور است که "اگر خراب نیست، به آن دست نزن!"

شاید بتوان صندلی ها را در حالت خمیده آزمایش کرد تا مشخص شود که در شرایط اضطراری صندلی های خمیده چه تأثیری در طولانی تر شدن زمان تخلیه هواپیما خواهد داشت، اما این کار ممکن است ساختار کل سیستم را زیر سؤال ببرد. ننس در این باره توضیح داد: این کار با روح و هدف اصلی آزمایش ها در تضاد خواهد بود. ماجرا برمی گردد به خطرناک ترین جمله در هوانوردی: "همیشه همین طور انجام می دادیم."

واقعیت این است که احتمال وقوع شرایطی که نیاز به اجرای این تدابیر ایمنی باشد، خیلی کم است. طبق بررسی تیم داده های Hearst Television، از سال 1970 میلادی تاکنون، تنها 87 سانحه مرگبار هواپیمایی در آمریکا با بیش از 10 مسافر به ثبت رسیده و اعمال هرگونه تغییر اساسی در استانداردهای آزمون، خطرات حقوقی بزرگی را برای سازندگان هواپیما به دنبال خواهد داشت.

ننس ادامه داد: هر جزییاتی که به آن می پردازید، می تواند زمینه ای برای شکایت و مسئولیت حقوقی بزرگ باشد. بنابراین تغییر یا حتی پیشنهاد تغییر، مسئله جدی و مهمی است.

از همین رو و صرف نظر از اینکه هواپیما در چه کشوری ساخته می شود، همه موظف به رعایت مجموعه ای از استانداردهای جهانی هستند. ننس توضیح می دهد: شرکت هایی مثل بویینگ، ایرباس، امبرائر و دیگران برای هواپیماهایشان استانداردهای خاصی دارند که در سراسر جهان پذیرفته شده است. تغییر یک عامل، به معنای به چالش کشیدن سازمان های مقررات گذار در کشورهای مختلف خواهد بود.

درنهایت، هیچ شرکت یا مسافری نمی خواهد مسئولیت زیر پا گذاشتن استانداردهای اثبات شده ایمنی را بپذیرد. پس حتی اگر صاف کردن پشتی صندلی هنگام فرود کمی آزاردهنده باشد، قطعاً نمی خواهید همان کسی باشید که در صورت وقوع حادثه، روند تخلیه را کند خواهد کرد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
کدام روش پخت تخم مرغ سالم‌تر است و چرا؟
  کدام روش پخت تخم مرغ سالم‌تر است و چرا؟
«تخم‌مرغ آب‌پز سالم‌ترین نوع غذا است. در واقع، پختن تخم‌مرغ با آب، بدون افزودن چربی یا روغن، باعث می‌شود میزان کالری آن پایین بماند.
ببینید؛ وقتی کاپوت خودروی شاسی‌بلند آکواریوم ماهی‌ها می‌شود!
  ببینید؛ وقتی کاپوت خودروی شاسی‌بلند آکواریوم ماهی‌ها می‌شود!
یک راننده چینی در شهر شنی‌یانگ با تبدیل کاپوت خودروی برقی‌اش به مخزن آب حاوی ماهی‌های زنده، پلیس و مردم را شگفت‌زده کرد.
سرطان نادر آپاندیس؛ ترند این روزهای دنیای پزشکی
  سرطان نادر آپاندیس؛ ترند این روزهای دنیای پزشکی
در گذشته، سرطان‌های آپاندیس عمدتاً در افراد میانسال یا مسن‌تر دیده می‌شدند. اما امروزه انکولوژیست‌ها در حال درمان بیمارانی در دهه‌ی بیست زندگی و حتی نوجوانان هستند که به این سرطان‌های نادر مبتلا شده‌اند.
قیمت طلا وارد کانال 10 میلیونی می‌شود؟ / پیش بینی قیمت طلا 18 عیار سه شنبه 7 مرداد 1404
  قیمت طلا وارد کانال 10 میلیونی می‌شود؟ / پیش بینی قیمت طلا 18 عیار سه شنبه 7 مرداد 1404
به گزارش سرویس طلا و ارز اقتصادآنلاین، قیمت طلا در روز دوشنبه تحت تاثیر دو عامل تاثیرگذار، بهای اونس جهانی طلا و نرخ دلار در بازار آزاد، با رشد چشمگیری همراه شد.
نگاهی به فصل دوم «نگهبانانی از دیرباز»؛ روایتی ناقص از فصل اول
  نگاهی به فصل دوم «نگهبانانی از دیرباز»؛ روایتی ناقص از فصل اول
فصل دوم «نگهبانانی از دیرباز» با تلاشی شتاب زده به دنبال روایت پرونده‌ای ناتمام از فصل اول و بستن آن است. فیلمی با داستانی ضعیف و شخصیت پردازی ناقص که تنها بازی «شارلیز ترون» این اثر را قابل تماشا می‌کند.
واکنش ابطحی به لایحه فضای مجازی: به خاطر آبروی دولت پس بگیرید!
  واکنش ابطحی به لایحه فضای مجازی: به خاطر آبروی دولت پس بگیرید!
فکر می‌کردیم دولت به درخواست عمومی برای رفع فیلتر پاسخی می‌دهد، اما این لایحه به نام دولت درآمد.
ثبت‌نام سامانه سماح؛ راهنمای قدم به قدم زائران اربعین 1404
  ثبت‌نام سامانه سماح؛ راهنمای قدم به قدم زائران اربعین 1404
جامع‌ترین راهنمای ثبت نام سامانه سماح برای اربعین 1403 را بخوانید و با مراحل ثبت‌نام، مدارک لازم، هزینه‌ها و نکات کلیدی آشنا شوید
وام 600 میلیونی مسکن به درد چه کسی می‌خورد؟
  وام 600 میلیونی مسکن به درد چه کسی می‌خورد؟
رقم اقساط ماهانه وام ساخت مسکن به حدود 10 میلیون تومان می‌رسد
خبر خوش برای پرسپولیسی‌ها از راه رسید
  خبر خوش برای پرسپولیسی‌ها از راه رسید
یکی از نگرانی های بزرگ پرسپولیسی ها برای فصل جدید این است که اورونوف درست مثل فصل قبل باشد و مصدومیت های سریالی این بازیکن در لیگ جدید هم بلای جان آن ها شود.
از استادیوم سوپرلوکس مشهد کی باید استفاده شود؟!
  از استادیوم سوپرلوکس مشهد کی باید استفاده شود؟!
باتوجه به برگزاری بازی تراکتور با استقلال، خارج از تبریز، شاید زمان استفاده از ورزشگاه سوپرلوکس مشهد باشد.
آخرین خبر از حضور گلر کامرونی در استقلال؛ اوندوآ در یک جای عجیب!
  آخرین خبر از حضور گلر کامرونی در استقلال؛ اوندوآ در یک جای عجیب!
دروازه بان خارجی مدنظر باشگاه استقلال در کشور کامرون در حال سپری کردن تعطیلات است.
گندوز بعد از فسخ با پرسپولیس، استقلالی می‌شود؟
  گندوز بعد از فسخ با پرسپولیس، استقلالی می‌شود؟
الکسیس گندوز طی توافقی دوطرفه از پرسپولیس جدا شد.
  پربیننده ترین اخبار       
  تعطیلی سراسری 7 و 8 مرداد 1404 (سه‌شنبه و چهارشنبه) / با تعطیلی ادارات به دلیل گرما موافقت شد
  خبر مهم درباره تبدیل وضعیت استخدامی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
  ببینید؛ جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در عربستان
  چهارشنبه تعطیل نیست
  2 واریزی ویژه برای بازنشستگان در راه است / بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند
  حمله آبی پرسپولیسی‌ها به مدیرعامل تراکتور!
  افشای درخواست خرید آل‌کثیر به درخواست رامین!
  ددلاین کمتر شد، پوتین کمتر از 2 هفته فرصت دارد!
  شکست پرسپولیس در آخرین بازی تدارکاتی اردوی ترکیه
  درگذشت یکی از مصدومان حادثه انفجار در رشت
  اطلاعیه قطع آب فردا سه‌شنبه 7 مرداد 1404 / آب شرب این مناطق 6 ساعت قطع می‌شود
  افشای درخواست عجیب پرسپولیسی‌ها برای مربیگری حسینی!
  ترکیب پرسپولیس برای بازی تدارکاتی مقابل ایغدیر اسپور ترکیه
  وضعیت ساپینتو بعد از استعفای نظری جویباری
  شکست تراکتور در ترکیه مقابل تیم مصری
  آخرین وضعیت پرونده تتلو/ درخواست توبه او در حال بررسی است
  دیپلماسی خاص ترامپ؛ تلفن و پیام‌های شخصی!
  هاشمیان کدام پرسپولیسی‌ها را کنار می‌گذارد؟
  نرخ تورم تیرماه اعلام شد
  گرم‌ترین شب تهران، مردم در پارک‌ها خوابیدند!
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved