فضای مجازی پر شده از تبلیغات عوام فریبانه که جز شیادی چیز دیگری نیست. چندی پیش یک آگهی با عنوان خرید سابقه بیمه تأمین اجتماعی در یکی از کانالهای پرزرق و برق مجازی سروصدای بسیاری به پا کرد، اما تأمین اجتماعی بلافاصله با درج اطلاعیهای، فروش سابقه بیمه را تکذیب و اعلام کرد: آگهی های مربوط به خرید یا تکمیل سابقه بیمه، کلاهبرداری هستند. اما دستهای پشت پرده این آگهیها آنقدر به کارشان اعتماد دارند که این شبهه را ایجاد می کند، شاید نفوذ به سامانهها و ایجاد سابقه امکان پذیر است. به گزارش ایران، سابقه بیمهای یکی از ارکان اساسی برای دریافت خدمات از سازمانهای بیمهگر است. بشیر عمرانی مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی در مورد آگهیهای خرید و فروش سوابق بیمهای که در شبکههای مختلف مجازی قرار میگیرد، میگوید: در فرهنگ سازمانی چیزی به نام خرید و فروش سابقه بیمه وجود ندارد. طبق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی کارفرما مکلف است، حق بیمه و فهرست مزد و حقوق کارگرانش را تا آخرین روز ماه بعد به سازمان ارسال کند. براین اساس همه افرادی که نام و مشخصات و حق بیمه آن ها از طرف کارفرما به سازمان ارسال نشده و یا از طریق بازرسیها در زمان مورد نظر بررسی نشده باشند، میتوانند با ارائه اسناد و مدارک مستند برای پیگیری موضوع اقدام کنند. مثلاً اگر فردی 5 سال در کارگاهی مشغول به کار بوده و متوجه شود که 4 ماه سهواً یا عمداً بیمه برای او رد نشده است، این فرد با داشتن مدارک و مستندات معتبری مثل قراردادکاری، کارت حضور و غیاب، فیش حقوق یا رسید بانکی و… میتواند به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و ادعای سابقه خود را مطرح کند. این درخواست اشخاص در کمیتههای تخصصی احتساب سوابق سازمان بررسی و در صورت اثبات ادعا، هزینه روزهای بیمه نشده کارگر از کارفرما مطالبه میشود. بنابراین این نوع مطالبه حق بیمه به معنی خرید یا فروش سابقه نیست. عمرانی درباره چگونگی نگهداری و امنیت سوابق می گوید: برای حفظ و صیانت سوابق بیمه شدگان تمهیدات و تدابیر لازم اندیشیده شده و امکان ثبت یا تغییر در سوابق بدون مکانیزمهای کنترلی و قانونی وجود ندارد. معمولاً افراد بعد از سیسال کار و رسیدن به سن و سال بازنشستگی تازه شروع به جمعآوری سوابق کاریشان میکنند. سوابقی که میتواند در کارگاههای مختلف و با کارفرمایان متفاوتی شکل گرفته باشد. حالا اگر چنین اجحافی توسط کارفرما ایجاد شود و کارگر بعد از بررسی و جمعآوری سابقه تازه متوجه کسری چندماهه بیمهاش شود چه کاری باید انجام بدهد؟ اگر به دلیل فوت، مهاجرت حتی تعطیلی کارگاه، دستش به کارفرما نرسد، تکلیف چیست؟ عمرانی در پاسخ به این سؤال میگوید: کمیتههای تخصصی احتساب سوابق برای بررسی چنین مواردی تشکیل میشود، تا دریابند وضعیت کارگاه در زمان مورد ادعای کارگر به چه شکل بوده. در صورت وجود مدارک و مستندات کافی نسبت به صدور رأی احتساب سوابق در سازمان اقدام میکنند. عمرانی با اشاره به اضافه شدن سابقه کارگران در صورت اثبات میگوید: سال گذشته کمیتههای تخصصی احتساب سوابق بالغ بر 21 میلیون روز سابقه پرداخت حق بیمه را بر اساس ادعاهای بیمه شدگان تأیید و در سیستمهای سازمان تأمین اجتماعی ثبت کردند. علاوه بر این مکانیزمهای کنترلی و تأیید مضاعف اقدامات در سیستمهای سازمان عملاً اجازه ثبت و یا حذف سوابق افراد را بدون طی فرآیندهای قانونی نمیدهد. این فرآیندها تضمین می کند که سوابق بیمه شدگان از طرف افراد مختلف چک شده و به راحتی نمیتوان یک روز سابقه برای فردی اضافه یا حتی از سابقهاش کم کرد. بنابراین، این فرضیه که فردی بتواند با هک کردن سیستمها سابقه ای برای کسی ایجاد کند، با توجه به بررسیهای کامپیوتری و پالایش دادهها در زمان بهره برداری از سابقه نیز امکان پذیر نخواهد بود. آگهی های خرید و فروش سوابق که در فضای مجازی دیده میشود، صرفاً کلاهبرداری بوده و فاقد اعتبار است، طبق قانون هیچ کس نمیتواند به فردی پول بدهد و سابقه بخرد. ارسال پیامک برای ثبت سوابق بیمهای عمرانی با بیان اینکه سامانهای برای اعتراض به سوابق ناموجود و یا کسری سابقه در سایت سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است، توضیح میدهد: اگر کسی در سابقه خود اختلاف و یا مغایرتی را مشاهده کند، میتواند با ورود به بخش خدمات سابقه این سامانه مشکلاتش را حل کند. افراد می توانند در قسمت اعتراض به سوابق با بارگذاری مدارک و مستندات درخواست بررسی سوابق خود را مطرح کنند و نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست. مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بیمه شده ها برای آگاهی از میزان سوابق خود میتوانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند، میگوید: سایت سازمان تأمین اجتماعی تمام سوابق افراد را به روز مشخص کرده است. علاوه بر این از سال گذشته، ماهانه پیامکی که در برگیرنده نام بیمه شده، کارکرد، عنوان شغلی و دستمزد مربوط به ماه است، برای بیمه شده ارسال میشود. با این پیامک، آگاهی کاملی به کارگر داده میشود تا از وضعیت بیمه پردازی اش مطلع شود و اگر بیمه شدهای برخلاف قراردادش مغایرتی را در این زمینه مشاهده کند، میتواند اعتراضش را ثبت کند تا موضوع از این طریق پیگیری شود. |