فرارو- تورم لوازم خانگی طبق آمار های رسمی از نرخ تورم عمومی جلوتر حرکت می کند. به گزارش فرارو؛ درحالی که نرخ تورم عمومی طبق آخرین داده های مرکز آمار در محدوده 39.5 درصد قرار دارد، میزان افزایش قیمت یکساله در بازار لوازم خانگی کمی بیش از 40 درصد برآورد شده است. همزمان رسانه های زیادی از تداوم رکود بازار لوازم خانگی خبر می دهند. از اواخر دهه 90 گرایش به تعمیر لوازم خانگی به جای خرید محصولات نو رواج پیدا کرد و عدد و رقم های موجود در سه راه امین حضور نیز آرایش کنونی بازار لوازم خانگی را توجیه می کند. قیمت لوازم خانگی چقدر است؟ ارزان ترین یخچال ساید بای ساید حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد. منظورمان نمونه های داخلی و برند هایی مثل ایکس ویژن است وگرنه یکسری از معدود مدل های ال جی و سامسونگ را با قیمتی بالای 200 میلیون تومان در فروشگاه های اینترنتی برای فروش می گذارند. کف قیمت تلویزیون 50 اینچ ایرانی از 20 میلیون تومان شروع می شود و برای تلویزیون 55 اینچ باید حداقل 28 میلیون تومان جور کرد. خرید ماشین لباسشویی پنج کیلویی که مناسب یک خانواده کم جمعیت است، حول وحوش 15 میلیون تومان آب می خورد و همزمان مدل های هفت کیلویی ماشین لباسشویی های ایرانی را در بازه قیمت 25 تا 30 میلیون تومان پیدا می کنیم. قیمت ماشین ظرفشویی ایرانی از کف 25 میلیون تومان شروع می شود و برای نمونه های گران تر، ارقامی بین 55 تا 60 میلیون تومان ردوبدل می کنند. یا کولرگازی که در این برهه از سال با ظرفیت 12 هزار دست کم 22 میلیون تومان به فروش می رسد و بابت نمونه های بالای 30 هزار، می تواند بیش از 100 میلیون تومان قیمت داشته باشد. همه این عدد و رقم ها، کنار حذف برند هایی مثل ال جی و سامسونگ از بازار لوازم خانگی، می تواند توجیه خوبی در شکل گیری آرایشی جدید در بازار لوازم خانگی شود. تعمیر لوازم خانگی به جای خرید کالا نو از بازار تعمیر تلویزیون، تعمیر لباسشویی، تعمیر یخچال و تعمیر سایر قطعات لوازم خانگی جزو پرتکرارترین جست وجو ها طی سالیان گذشته در گوگل بوده است. داده های گوگل ترند مشخص می کند حداقل در پنج سال اخیر که شاهد موجی از خروج برند های سرشناس و معتبر لوازم خانگی از بازار بودیم، عبارت تعمیر، جست وجو بیشتری نسبت به عبارت خرید داشته. کف قیمت تلویزیون 50 اینچ ایرانی از 20 میلیون تومان شروع می شود تعمیر لباسشویی ، نمایندگی تعمیر ظرفشویی، نمایندگی تعمیر جاروبرقی، دفتر خدمات پس از فروش ال جی و این مدل عبارات، فقط بخشی از جست وجو های پرتکرار در سال های اخیر محسوب می شوند و در طرف مقابل عبارت هایی مثل خرید لباسشویی، قیمت لباسشویی و عبارت های این مدلی، حجم کمتری در جست وجوهای اینترنتی مردم داشته اند. رکود بازار لوازم خانگی شش ساله شد تعمیر لوازم خانگی به جای خرید تقریبا از اواخر دهه 90 اهمیت پیدا کرد. یعنی همزمان با اعمال تحریم های جدید علیه ایران و خروج فله ای برند هایی مثل ال جی، سامسونگ، بوش و بقیه برند های معروف بازار. اکبر پازوکی رییس اتحادیه لوازم خانگی به عنوان یکی از اولین فعالان این حوزه، سال 99 در مصاحبه ای اعلام کرد: به دلیل کاهش قدرت خرید، برخی از واحدهای صنفی، لوازم خانگی را به مردم اقساطی می فروشند. اما همین طرح نیز مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد و به جز خرید جهیزیه، تقریبا تقاضای جدی برای لوازم خانگی نو وجود ندارد. همان زمان اعضای دیگری از اتحادیه لوازم خانگی از باب شدن تعمیر لوازم خانگی خبر می دادند و دلیل این پدیده را هم به مسائل اقتصادی ارتباط می دادند. با گذشت شش سال از ماجرا اما همچنان نشانه های زیادی از تداوم رکود در بازار، کمبود مشتری برای لوازم خانگی نو و مراجعه مردم به تعمیر لوازم خانگی دیده می شود. |