در المپیاد ریاضی سال 2025، مهدی آقاجانلو و بردیا خوش اقبال مدال طلا، محمدسجاد معماری آبکوه، محمدرضا عطاران زاده، میرحسین زارعی مدال نقره و پارسیا تجلایی مدال برنز به دست آوردند. نکته مهم این است که تمام این دانش آموزان در دوران جنگ 12 روزه برای شرکت در این المپیاد آماده می شدند. به گزارش ایران، موضوعی که معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس باشگاه دانش پژوهان جوان نیز به آن اشاره می کند. سیدرضا حسینی می گوید: تیم ما در شرایطی بسیار سخت و پرتنش عازم مسابقات شد. این دانش آموزان در روزهای اضطراب آور ناشی از تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی، با حفظ روحیه ای قوی، از مشهد مقدس راهی چین شدند تا در کمپ آموزشی شرکت کرده و سپس به استرالیا اعزام شوند. این ایستادگی، نشان دهنده عزم علمی جوانان ما در هر شرایطی است. در المپیاد جهانی ریاضی 2025، ایران با 7 پله صعود نسبت به سال گذشته در بین 112 کشور در مقام دوازدهم ایستاد. حسینی در توضیح اینکه حضور دانش آموزان در المپیادها فقط معطوف به یک نقطه از کشور نیست، می گوید: خوشبختانه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران امسال از تنوع جغرافیایی مناسبی برخوردار بود. از میان 6 عضو این تیم، دو نفر از استان خراسان رضوی، یک نفر از استان زنجان و سه نفر از تهران بودند. این موضوع نشان می دهد که شناسایی و پرورش استعدادهای برتر علمی در کشور، به خوبی در سطح استان ها در حال انجام است و ظرفیت های نخبگانی فراتر از کلان شهرها نیز در حال بروز و ظهور هستند. معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که این دانش آموزان اغلب از مدارس عادی هستند یا سمپاد؟ می گوید: بیشتر اعضای تیم های ملی از مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) هستند، گرچه امکان حضور برای همه دانش آموزان از مدارس مختلف کشور در مسیر المپیاد فراهم است. رییس باشگاه دانش پژوهان جوان درباره سهمیه و امتیازی که برای دانش آموزان المپیادی در نظر گرفته شده است، می گوید: براساس مصوبات شورای عالی، دانش آموزانی که در المپیادهای علمی موفق به کسب مدال طلا می شوند، در رشته های مصوب، از معافیت کامل از آزمون های ورودی به دانشگاه ها برخوردارند. همچنین، دارندگان مدال های نقره و برنز می توانند از 20 درصد امتیاز آزمون های ورودی به دانشگاه ها بهره مند شوند. علاوه بر این، همه دانش پژوهان دارای مدال المپیاد، چه طلا، نقره یا برنز، امکان استفاده از سهمیه نخبگان بنیاد ملی نخبگان را دارند که حمایت های متعددی از جمله فرصت های تحصیلی، پژوهشی و بورسیه ها را فراهم می کند. حسینی در پاسخ به این سؤال که بیشتر متقاضیان شرکت در المپیادها دانش آموزان دختر هستند یا پسر؟ می گوید: در سال های اخیر، میزان مشارکت دانش آموزان دختر در آزمون های المپیاد رشد چشمگیری داشته است. در برخی رشته ها مانند علوم زمین، زبان شناسی و جغرافیا حتی شاهد برتری کمی دختران هستیم. البته در برخی رشته های خاص مانند ریاضی یا فیزیک، هنوز تعداد شرکت کنندگان پسر بیشتر است، اما ما تلاش می کنیم با ارتقای فرهنگ علمی و شناسایی استعدادها، شرایط عادلانه را برای حضور دختران و پسران فراهم کنیم. باشگاه سیاست عدالت جنسیتی را دنبال می کند و مسیر برای درخشش همه دانش آموزان، فارغ از جنسیت، فراهم است. او همچنین در جواب این سؤال که در المپیاد ریاضی امسال، برنده ای از میان دختران نداشتیم، دلیل آن چیست؟ توضیح می دهد: در المپیاد ریاضی جهانی 2025 تیم اعزامی ایران همگی از دانش آموزان پسر بودند. البته این به معنای نبود استعداد در میان دختران نیست، بلکه نشان دهنده رقابت بسیار فشرده در این رشته است. ما در دوره تابستانه، دختران بسیار مستعدی داشتیم که تا آستانه ورود به دوره طلا پیش رفتند. امیدواریم با حمایت های بیشتر، در دوره های آتی، شاهد حضور دختران نیز در تیم نهایی باشیم. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که شرکت در مرحله اول المپیادهای علمی هیچ محدودیتی ندارد و برای همه دانش آموزان کشور آزاد است. هیچ محدودیتی هم از نظر مدرسه، شهر یا منطقه وجود ندارد. دانش آموزان با علاقه مندی و تلاش می توانند از این مسیر وارد رقابت علمی شوند. پس از مرحله اول، شرط پذیرفته شدن در مرحله بعدی، قبولی در مرحله قبلی آزمون های باشگاه است و به تدریج به این صورت تیم های ملی از بین آنها انتخاب می شوند. رییس باشگاه دانش پژوهان جوان درباره ارزیابی وضعیت امسال دانش آموزان کشورمان در المپیادهای جهانی می گوید: ما در شرایطی ویژه و دشوار به سر می بریم؛ از یک طرف محدودیت سفارتخانه ها، تحریم ها و مشکلات صدور ویزا و از سوی دیگر تنش های بازمانده از جنگ تحمیلی. با این حال، دانش آموزان ما با روحیه ای مثال زدنی عملکردی افتخارآفرین داشته اند. کسب مدال های رنگارنگ در المپیاد جهانی ریاضی و عملکرد موفق تیم های دیگر، بیانگر این واقعیت است که ایران در میدان علم، عقب نشینی ندارد. |