رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بیش از 520 نقطه در حمله رژیم صهیونیستی آسیب دید، گفت: سال گذشته 70 هزار نفر در قالب تیم های واکنش سریع آموزش دیدند و برای حضور در بحران ها آماده شد. به گزارش مهر، پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال احمر در نشست خبری با درود به روان پاک شهدا، به ویژه شهدای اقتدار و گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به تشریح اقدامات پیشگیرانه و عملیاتی این جمعیت پیش از وقوع حوادث پرداخت. وی با اشاره به نقش کلیدی آموزش و مهارت ورزی گفت: در سال گذشته 70 هزار نفر در قالب تیم های واکنش سریع آموزش دیدند و برای حضور در بحران ها آماده شدند. کولیوند ادامه داد: ما ظرفیت های استانی را شناسایی کردیم و بر اساس این ظرفیت ها، کتاب عملیات پاسخ تدوین شد که در آن، ساختار سازمانی، سطوح عملیاتی و نحوه واکنش در شرایط بحرانی به صورت دقیق مشخص شده است. رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به دستاوردهای مهم در حوزه لجستیک و آمادگی فنی افزود: بازسازی تجهیزات، تقویت انبارها، اضافه شدن 100 دستگاه آمبولانس، راه اندازی بیمارستان های سیار و افزایش بالگردهای امدادی از جمله اقدامات شاخص در این مسیر بوده اند. کولیوند همچنین به اهمیت تاب آوری روانی در مواجهه با بحران ها اشاره و تأکید کرد: در این حوزه نیز اقدامات مؤثری انجام شده است. وی به فعالیت های بین المللی هلال احمر ایران در حوزه دیپلماسی بشردوستانه اشاره کرد و گفت: با تلاش های انجام شده، جایگاه جمعیت هلال احمر ایران در رده های برتر صلیب سرخ جهانی قرار گرفته است. وی در خصوص تقویت شبکه خادم (خدمات داوطلبانه معتمدین محلی) نیز گفت: این شبکه به طور جدی توسعه یافته و به عنوان بازوی داوطلبانه مؤثر در بحران ها وارد عمل شده است. رییس جمعیت هلال احمر، با اشاره به اقدامات فوری و گسترده این جمعیت در ایام اخیر، گفت: در ساعات اولیه، ارزیابی مناطق آسیب دیده در اولویت قرار گرفت و بیش از 520 نقطه آسیب دیده شناسایی شد که در تمامی آن ها نیروهای هلال احمر حضور فعال داشتند. وی افزود: در حوزه جست وجو و نجات، بیش از 70 درصد مجروحان توسط امدادگران جمعیت نجات یافتند. همچنین در عملیات آواربرداری، عمده پیکرهای شهدا توسط کارکنان هلال احمر کشف و منتقل شد. کولیوند با اشاره به اقدامات درمانی و حمایتی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بود که مصدومان را به موقع درمان کنیم. در خصوص عملیات اسکان، با همکاری شهرداری تهران، انتقال آسیب دیدگان به هتل ها صورت گرفت و این مسئولیت با دقت پیگیری شد. وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در ارتباطات تأکید کرد: علی رغم برنامه دشمن برای قطع ارتباط، حتی یک لحظه ارتباطات ما قطع نشد. پنج قرارگاه مرکزی در نقاط مختلف تهران فعال بودند که ساختار سازمانی مشخصی نیز برای آن ها تعریف شده بود. کولیوند در ادامه گفت: در قالب پیش بینی های انجام شده، نقاهت گاه هایی طراحی شده بود که در صورت افزایش شمار مجروحان، وارد مدار خدمت شوند. بر اساس دستورالعمل جدید، تدبیر استقرار 150 هزار تخت در سراسر کشور صورت گرفت؛ هرچند خوشبختانه نیازی به استفاده از آن ها پیش نیامد. وی همچنین به حملات سایبری صورت گرفته در این ایام اشاره کرد و گفت: در حملاتی که باعث اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک و سیستم تأمین اجتماعی شد، با هماهنگی سریع، خدمات دارویی، توان بخشی و بیمه ای به سرعت برقرار شد. رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به خدمات روان پزشکی و پشتیبانی روحی گفت: بر اساس تجربه دوران کرونا، سامانه 4030 برای حمایت های روانی فعال بود و در این ایام بیش از 100 هزار تماس با این سامانه ثبت شد |