آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشوردر این نشست با تاکید بر اینکه حداقل باید 20 همت از کل 55 همت مطالبه قطعه سازان و زنجیره تامین پرداخت شود وگرنه با کاهش تولید و تعدیل نیروی کار روبه رو خواهیم شد گفت: پاشنه آشیل این صنعت، کمبود نقدینگی است . وی ادامه داد: امسال 280 همت زیان انباشته خودروسازان و 600 همت بدهی جاری آنان است ضمن اینکه شکاف بازار آزاد و کارخانه ای خودرو نیز به 600 همت رسیده است. دنیای اقتصاد نوشت: محبی نژاد با اشاره به بدهی دو خودروساز بزرگ کشور عنوان کرد که جمع بدهی جاری 2 خودروساز بزرگ 575 همت و جمع کل بدهی ها 623 همت است.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه از زمستان سال 1398 تا امسال شاهد روند افزایشی بدهی خودروسازان به قطعه سازان هستیم، گفت: چک های خودروسازان پاس نمی شود و این امر مشکلاتی را برای قطعه سازان به وجود آورده است. محبی نژاد در مورد بسته حمایتی دولت نیز گفت: بندهای مالی بسته حمایتی که توسط وزارت صمت تهیه شده بود، توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حذف شد. وی ضمن تاکید بر نیاز فوری به پول نقد واقعی و بدون واسطه، گفت: در بسیاری از موارد، مشخص نیست از اعتبارات تخصیص یافته به خودروساز، چه مقدار به قطعه ساز می رسد. ما به طور مشخص 20 هزار میلیارد تومان به صورت نقد درزنجیره تامین نیاز داریم، نه از طریق واسطه ای مانند LC و غیره. رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان از تعدیل گسترده نیرو در واحدهای قطعه سازی خبر داد و گفت: 80 درصد واحدها یا تعدیل کرده اند یا در آستانه آن هستند. به گفته او، صنعت قطعه امروز در شرایط اضطراری قرار دارد. محمدرضا نجفی منش رییس انجمن نیز با تایید تعدیل نیرو در واحدهای قطعه سازی عنوان کرد که براساس یک نظرسنجی که در 60 استان انجام دادیم؛ 80 درصد پاسخ دهندگان در آن اعلام کردند یا اقدام به تعدیل نیرو کرده اند یا در آستانه انجام آن هستند. به گفته وی، واحدی که سال ها برای تربیت نیروهای متخصص خود هزینه کرده و روی آنها سرمایه گذاری کرده، طبیعتا تمایلی به از دست دادن نیروی انسانی اش ندارد، اما شرایط به گونه ای شده که به ناچار دست به تعدیل می زنند. نجفی منش ضمن انتقاد از کندی روند حمایت ها از قطعه سازان، خواستار اجرایی شدن فوری بسته حمایتی دولت و شمول کامل صنعت قطعه در طرح های جبران خسارت ناشی از جنگ اخیر شد. رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین به وضعیت نامطلوب مالی برخی خودروسازان اشاره و تصریح کرد: یکی از شرکت ها که سابقاً ورودی منابع مالی اش هزار میلیارد تومان بود، حالا به 148میلیارد تومان رسیده است. یعنی در روز تنها بین 200 تا 300 میلیارد تومان چک صادر می کنند، در حالی که توان پرداخت نیست. در ادامه این نشست، مهدی مطلب زاده رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، ضمن اشاره به اینکه اولویت امروز صنعت، نه توسعه ساخت داخل بلکه بقا در مسیر تولید است، اظهار کرد:اگر سیاست های دستوری غلط اقتصادی اعمال نمی شد و خودروسازان اجازه داشتند محصولات خود را با قیمت واقعی عرضه کنند، امروز شاهد این حجم از زیان در صنعت خودرو و قطعه سازی نبودیم. وی با تاکید بر اینکه ساختار قیمت گذاری کنونی بیشتر به نفع واسطه ها تمام شده، خاطرنشان کرد: نتیجه این شرایط، افزایش بدهی خودروسازان، کاهش تولید و در نهایت ریزش نیروی انسانی در قطعه سازی بوده است. |